lille79 Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Hmmmm.......... noen som kan gi meg nyttige tips? Håper det er noen gode husmoremner her inne.....for hvordan får jeg bunadskjorta mi hvit igjenn??? Har hengt ubrukt i skapet i noen år, og jeg har vel innsett at jeg aldri kommer til å få på meg den bunaden igjenn. Så jeg selger den! Men hva gjør jeg for å få tilbake hvitfargen på skjorta? Den er nå gulfalmet der hvor den har stukket ut av min provisoriske kjolepose..... Venter spent jeg nå........
Bromelia Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Er absolutt ingen husmor, men jeg er bunad-eier. Er det fargebroderi på skjorta? Er den i bomull eller i lin? Hvis den er av bomull og det er hvitt broderi eller ikke broderi på den, så kan du legge den i svakt klorvann noen timer. Vil tro at å vaske den i maskin med blenda også kan hjelpe.
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Evt prøve å koke den hvis det er ensfarget bomull eller lin.
lille79 Skrevet 25. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2009 Flinkere bunadseiere enn meg da i alle fall Skjorta er i alle fall ensfarget, så da skal jeg bare sjekke om det er bomull eller lin..... Noe anslag på hvor mye klor jeg skal bruke i forhold til vannmengde da? Og om jeg velger å koke den....kokes den da i bare vann? Føler meg bare LITT grønn her nå ;}
*stine j-g-j *har født* Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Bunadsskjorter gulner når de blir hengende - spesielt hvis du har strøket den før du hengte den bort (men kan gulne ellers også). Det er bare å vaske den som vanlig Da blir den hvit og fin igjen. Trenger ikke koke eller klore den. Lykke til
Prinsessemor Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Hei :-) Da jeg sydde bunad til mannen min så spurte jeg damen som hadde kurset og hun fortalte det at linskjorter blir gulere etterhvert hvor eldre de blir. Så det er helt vanlig. Ser veldig stor forskjell på min som er 10 år og den til mannen min som nå er 3 år. Når du skal legge den bort så vask den, ikke stryk!! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå