Gå til innhold

Fullpumping - hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en sønn på litt over to måneder som jeg fullpumper til. Nå pumper jeg 6 ganger om dagen, og får da nok melk til ham pluss litt å fryse ned. Men jeg kunne tenke meg å pumpe færre ganger om dagen...

Er det noen som vet om produksjonen vil gå ned hvis jeg går ned til 4-5 (ca. hver 3. time på dagtid) pumpinger om dagen i stedet for 6 (ca. hver 4. time på dagtid)? Jeg har ikke planer om å øke produksjonen mer (har ikke tid/krefter til det, og har et lite lager i fryseren), men jeg ønsker jo ikke å gå ned i produksjon heller siden jeg regner med at han kommer til å spise mer rundt ca. 3 måneders alder.

Blir glad for alle tips/erfaringer fra andre pumpe-mammaer. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei minni!

Det er litt vanskelig å svare generelt på dette, da ingen er helt fysisk like. Min kusine pumpet tilsammen 1,5 liter i døgnet ved 4-5 pumpinger.

Jeg pumper kun 7 dl på fem pumpinger (elektrisk dobbeltpumpe) i døgnet, og jeg bruker både Syntocinon og Afipran for å øke melkemengden. Ammer ca 2-3 ganger i døgnet for kosen (han er 12 uker og sovner alltid ved puppen; suger bare effektivt en kort stund).

Jeg pumper om natta, dvs mellom klokka 02:00 og 03:00, det er da jeg har mest melk pluss i 07:00 -08:00 tiden.

Du kan prøve å pumpe fem ganger i døgnet noen dager og se om melkemengden er konstant. Hvis melka minker må du jo evt pumpe deg opp igjen som ved økedøgn.

Skrevet

Vanskelig å svare på, som det nevnes her er vi så forskjellige. Jeg har aldri hatt problemer med å få ut noe når jeg pumper, jeg har alltid hatt for mye melk.

I starten pumpet jeg 6-8 ganger i døgnet, mest fordi jeg ellers fikk tette melkeganger med en gang jeg hoppet over en pumping.

Nå sliter jeg ikke så med det, ås jeg har droppet nattpumpinga, pluss en om dagen. Jeg pumper bare 4-5 ganger om dagen nå, og dessuten bare 10 min istedetfor 20.

Produksjonen har selvsagt gått ned, men jeg får ut mer enn dobbelt så mye som jenta mi spiser likevel- hun er 4,5 mnd-, og jeg har 8 liter i frysa. Det står mat for både idag og imorgen klar i kjøleskapet allerede.:) Har ikke mer plass i frysa nå, og får ikke lov å være donor på sykehuset pga cytomegaloviruset, så nå kaster jeg melk som er til overs..

Mengden sønnen din spiser kommer nok til å øke, men da kan du jo bare ta noen økedager, som du uansett hadde måttet ta om du ammet- dvs at du da setter deg ned og pumper oftere igjen for å få opp produksjonen. Og iom at du har et lager med melk i frysen, så trenger du jo ikke stresse så mye når det skjer.:)

Stå på, du er kjempeflink!

Skrevet

Hei,

og takk for svar. Jeg har fått litt inntrykk av at man *må* pumpe minst 6 ganger i døgnet for å holde produksjonen ved like, men hvis kusinen din klarer seg på 5 pumpinger, kan kanskje jeg det også. :)

Jeg får prøve meg frem med 5 pumpinger noen dager som du sier, og se hvordan det går. Håper det går bra, for jeg er lite lysten på flere økedøgn nå, det er ganske krevende å pumpe så ofte når man er alene hjemme på dagtid. Har klart å få opp en produksjon på ca. 1,2 liter i døgnet nå uten nattpumping og er fornøyd med det (selv om jeg ser at det er mange som pumper mer enn dette), sælig siden jeg får lagt av litt av det til frysing (han er en stor gutt, så ikke mer enn ca. 200 ml i døgnet, men alle monner drar :)).

Skrevet

Hei, takk for svar.

Jeg skal forsøke meg på å gå ned til 5 pumpinger i døgnet nå, så får vi se hvordan det går. :)

Jeg pumper ikke mer enn ca. 10 minutter per gang, da er det tomt. Med unntak av på morgenen, når jeg har lagret melk hele natten og puppene er sprengharde - om sønnen min ikke hadde våknet, måtte jeg stått opp uansett for få bort sprenget. ;)

Jeg kommer nok ikke til å øke til mer enn jeg får pumpet nå - jeg har ikke krefter eller energi til det. Uansett håper jeg jeg kan klare meg med det jeg pumper + lageret mitt frem til 4 måneder, og da skal jeg innføre grøt. Han er en ordentlig storspiser, så jeg håper grøt faller i smak. :)

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke orker å pumpe så mye mer. Det er virkelig tidkrevende, og det tar også energi. Vi som fullpumper er på en måte trippelarbeidende- vi må bruke tid på å pumpe for å tømme brystene og få ut mat til babyen, så må vi bruke tid på å mate babyen, og til sist har du vasking og sterilisering av flasker etc. Når man ammer gjør man jo liksom alle disse tingene på en gang.:)

Jeg vet jeg er veldig heldig som får ut så mye melk, ila 15 min pumping i dag morges, fikk jeg ut 400 ml, og nå fikk jeg ut nye 300 ml. Dvs at jeg har nok til alt hun spiser i hele dag og vel så det på to pumpinger. Og jeg kunne lett fått ut mer hvis jeg hadde giddet..

Og det er jo ikke alle som har det sånn, noen strever veldig med å få nok melk- og det står virkelig respekt av at man orker å jobbe så mye for at babyen skal få morsmelk!

Jeg kjenner jeg er lei av pumpa jeg også, av og til er det spnn at jeg nesten har lyst å sette fyr på den, hehe. Skal ikke se bort fra at jeg gjør det den dagen jeg er ferdig med unger, haha!:)

Det går sikkert fint med den melken du har- og om du så må ty til mme iblant, så gjør jo ikke det noe, babyen din får sin daglige dose morsmelk likevel, og det betyr mye!:)

Jeg synes vi skal klappe oss selv på skuldra for at vi får til dette her jeg, for det er jammen litt av en jobb!:D

Skrevet

Hei,

jeg hiver meg på skulderklappingen, vi som pumper gjør en stor innsats for å gi barna våre morsmelk! :) Jeg misunner jammen de som ammer og bare kan ta frem puppen hver gang barnet skal ha mat- alt blir så mye enklere da. Men siden situasjonen er slik den er, forsøker jeg å ta det med godt humør, og gode rutiner - alt blir enklere når man får rutiner på plass. Og så er det ikke såååå lenge til man er ferdig med denne pumpingen og sønnen min kan gå over til vanlig melk/mme. :)

Skrevet

Jada, alt går, så lenge man er innstilt på det. Etterhvert kommer man jo som du sier inn i rutiner, og da tar det mindre tid.

Da jeg oppdaget at jeg ikke hadde problem med å pumpe ut melk, så bestemte jeg meg bare for at dette skulle jeg klare.

Jeg satte meg litt delmål- først 6 uker, de er jo viktige ift immunforsvaret. Så ville jeg greie til 4 mnd, da kan man jo begynne med fast føde om nødvendig- og nå til slutt nærmer vi oss jaggu meg 6 mnd!:)

Jeg innrømmer jeg gleder meg til det, til jeg kan begynne å delpumpe når hun bare trenger morsmelk et par/tre ganger i døgnet. På lang sikt er planen delpumping frem til 1 år- rekker jeg så langt skal jeg prøve til 2 år. Men vi får jo se, for som nevnt er jeg rimelig lei!:)

Skrevet

kan ihvertfall si at jeg er drittlei hele pumpingen, og det etter bare 6 uker! Kan jo montere den derre flasken i søvne. Får ut litt ekstra når jeg masserer puppen mens jeg bruker den elektriske pumpen. Virker som om jeg klarer å tømme brystet helt, og spesielt hvis jeg ligger han til brystet etterpå, så klarer jeg å stimulere. Jeg har omtrent sluttet å pumpe om natten, med mindre jeg har skikkelig spreng. Men da våkner jeg av det og må stå opp. Ammer han litt på natten da han våkner og vil ha litt melk, virker som han blir fornøyd med det lille han får da og sover til neste mating. Men får masse melk når jeg da pumper meg på morgenen!! Kan fryse ned og fylle en flaske til neste mating da.. Pumper meg omtrent hver 3-4 time ellers på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...