Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Har dere valgt å bo sentralt og nært jobb i f.eks. rekkehus, eller lenger unna jobb i enebolig? Fornøyd/ikke fornøyd med det? Gi meg (gjerne anonymt) tips om steder dere trives og som er meget barnevennlig. Hvor er det best å bo for en familie med små barn, hvor begge jobber? (Jeg jobber 80%, og kan nok gå ned til 60%).
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Vi bor i Røyken kommune, og trives veldig godt her:) Suuuupert nabolag med barneskolen rett rundt hjørnet.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Men da jobber du vel ikke i Oslo? Glemte å si det, vi jobber i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Bor i enebolig på Eidsvoll. Jobber i Oslo. Supert å pendle med toget.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Boe i enebolig på Ringerike, jobber i Sandvika, kjører bil. Har "alltid" gjort det. :-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Joda, vi jobber begge i Oslo, går fint det! Er det utenom rushen, kjører vi til Skøyen på 25 min, noe lenger dersom det er mye trafikk selvsagt. Men siden dere jobber noe redusert, kan dere kanskje unngå de verste tidene litt? Hjemover går det vansligvis veldig greit uansett, det er evt om morgenen det går tregt. Men nå kommer det ny E18 etterhvert også
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 Vi vurderer flere steder: - Vollen i Asker - ca 25 min med båt til Aker brygge. Har matebuss fra nærområdene ned til båt. - Slemmested i Røyken, ca 30 min med båt fra Slemmestad til Aker Brygge - Kolsås eller omegn i Bærum, 25 min med ekspress til Oslo (stopper bl. a i nærheten av Nasjonalteateret) - Heggedal i Aske, 30 min med tog til Oslo Ellers bør dere se på: - Kolbotn, tog til Oslo - Nord for Oslo, Lillestrøm, Skedsmo osv.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 Det flotteste stedet hvis dere (som oss) vil slippe å pendle bort småbarnstida (de legger seg jo så tidlig, man får knapt tid med dem etter jobb) er Nordstrand/Lambertseter. Mannen min kjører og jeg tar banen - begge deler tar ca 20 min. Her er det landlig og grønt og herlig med utsyn over fjorden og skogen rett bak huset. Flott sted for barn å vokse opp. Og man har mange valgmuligheter : rekkehus/enebolig/leiligheter/tomannsbolig - alt finnes her :-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #10 Skrevet 25. august 2009 Foreldra mine jobber i Oslo, en på østkanten og en på vestkanten og de bor i Skedsmo. De kjører hver eneste dag, østkanten tar ti minutter og vestkanten tar nesten en halvtime. Enkelt for dem.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 Har valgt å bo sentralt i leilighet på Frogner, jobber i sentrum begge to. Jeg bruker 10 min til jobben med sykkel, barnehagen er 5 minutter unna, i gåavstand. Blir veldig mye mer tid med barnet og mye mer fleksibelt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #12 Skrevet 25. august 2009 Lambertseter er ikke j*****a dyrt !? Ja, hvis man forventer enebolig for under en million - men da forventer man jo ikke å kunne bo i nærheten av Oslo heller ! Vi bor i leilighet - koster fra 1,6 - 1,9. men ser på rekkehus nå - de koster mellom 2,6 - 3,3. Synes ikke dette er dyrt, vi bor jo i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Vi venter vårt første barn og velger å fortsette å bo i leilighet sentralt i Oslo Øst (Hasle/Økern) av praktiske og økonomiske årsaker. Vi vil ikke pendle bort småbarnstida, og nå bor vi i sykkelavstand til jobb, barnehager fins i gangavstand og slipper dermed kostnadene med å ha bil.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Rekkehus i Groruddalen og jobb i oslo vest. Det fungerer helt utmerket både kollektivt og med bil, bare man reiser tidlig nok (sinsenkrysset). Fantastisk bo-område (flere rekkehus til salgs, forresten, søk på Lillogrenda) i skogkanten med badevann og kort skolevei, og noe vei til jobb må man jo regne med om man skal jobbe i oslo.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Vi bor i Fetsund og mannen jobber på Tåsen. Bruker rund 45 min med bil hver vei.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Jeg bor på det beste stedet du kan bo med barn i Oslo: nemlig Tonsenhagen!!!!! Det er et helt fantastisk område- og helt inntil Lillomarka!!! Og det beste med T er at det er relativt nærme sentrum også (10 min å kjøre). Tilsvarende steder østover og vestover som er like nærme skog og mark har mye lengre avstand til byen. Det er det som er så topp m Oslo nord. Vi har begge forholdsvis kort vei til jobb- jeg på sandaker, han på ullevål sykehus, så vi kjører sammen ned og bort ring 2, tar oss 8 min. Helt glimrende. Vi har prioritert å bo sentralt og i leilighet (70 kvadrat) heller enn større bolig lenger unna. Å spare tid på pendling er helt sentralt for meg, kan ikke fikse å sitte i kø eller kjøre lang tid, morgenen er travel nok som den er og det er viktig for meg at henting på skole og i bhg etter jobb kan gjøres ganske raskt. For å reklamere litt mer for nærområdet mitt som jeg er så glad i: det er som en egen liten grend i byen, stille, grønt, frisk luft (utenfor alle store trafikkårer men likevel innenfor bomringen)rett ved skog som sagt, slalombakke, badedam og nærbutikk. kort vei til kjøpesenter med alt man trenger og treningssenter. Koselig liten skole i skogbrynet og masse, masse barn i området generelt. Det er et ekstremt attraktivt område for barnefamilier, noe som viser seg i at bydel bjerke har den største tilveksten av barn i hele Oslo (generasjonsskifte på gang her- pensjonister og barnefam). Likevel har alle jeg kjenner fått barnehageplass hittil, inkludert oss selv. Jeg er selv fra landet og trives så utrolig bra med omgivelsene. Stor bolig har faktisk heller aldri vært viktig for meg, jeg er av den typen som IKKE ønsker meg hus selv om jeg vokste opp m stor plass. Synes det er mye mer lettvint med leilighet. Etter hvert ønsker vi oss nok rekkehus, men synes det er litt dyrt her foreløpig (2-roms leil ligger fra 1.9- 2.3, rekkehus i overkant av 4 mill). Har dere råd til det kan dere ikke finne et bedre sted å la ungene vokse opp ihvertfall. Alle jeg kjenner her sier det samme:) Lykke til med valget
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #17 Skrevet 25. august 2009 Jeg var lei av all tid som gikk bort på pendling og har nå valgt å flytte til Oslo på Bjølsen. Dette er akkurat passe avstand fra byen, men alikevel sentralt. Masse grøntområder med blandt annet Voldsløkka. Trives veldig godt. Jobber i sentrum. Venter førstemann så vi ville ikke bruke all tid på pendling. Gikk ned fra en time hver vei til ca 22 minutter hver vei. Bor i leilighet til ca 3,5-4 mill så noe dyrere enn utenfor byen (hvor jeg kom fra). Men tid er også verdifult når man har små barn.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #18 Skrevet 25. august 2009 Vi bor mellom Moss og Son. 700 meter til jernbanestasjon og jeg jobber på Majorstua. Bruker 48 minutter med tog til Nationalteateret og så litt tid på bane. Kjøpte oss ny enebolig for 3 millioner, noe som ville vært utenkelig i Oslo. I tillegg er det 200 meter til sjøen og friluftsområde.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #19 Skrevet 25. august 2009 Vi bor i Lillestrøm og jobber i Oslo begge to. Herfra er det 12min med toget inn til Oslo S og togene går mange ganger i timen, så rekker man ikke et tog, så er det aldri lenge til neste tog. Jeg må videre med banen fra sentrum, men bruker ca30min fra jeg drar hjemmefra til jeg går av banen ved jobben og det syns jeg er greit nok. Det beste hadde selvfølgelig vært å jobbe i Lillestrøm også, men det er ikke alltid man får det sånn man vil. Min anbefaling er at dere finner et sted dere kan bruke toget evt banen. Hvis dere satser på å kjøre bil eller buss, så tar det nesten uansett mye lengre tid i rushen og med henting og levering i barnehage, så er man nesten alltid nødt til å reise minst en vei samtidig som alle andre reiser. En kjøretur som normalt tar 20min kan fort ta 40min i rushtrafikken og har det skjedd en bilulykke, så tar det raskt 1time. Det skjer jo av og til at togene ikke går også, men det er sjeldent, tross alt. Og de gangene det skjer, så går det også busser til Oslo selvom de tar mye lengre tid.
Dunder Skrevet 25. august 2009 #20 Skrevet 25. august 2009 Det kommer jo veldig an på hvor i Oslo dere jobber. Det er mange som jobber i Oslo og bor utenfor, men det må passe med kollektivtransport osv. (å pendle med bil til og fra Oslo sentrum er vel neppe anbefalet med tanke på rushtrafikken). Jobber begge to i sentrum? Øst eller vest? Hvis man jobber i Oslo nord-øst så er det kort vei til Skedsmokorset, Lillestrøm, Rasta osv, og hvis man jobber i oslo vest er det kort vei til Bærum, evt. Drammen. Hvis du bare vil vite hvor det er fint i Oslo, så synes jeg personlig det er fint i Bydel østensjø, området rundt Trasopp, Ulsrud, Bøler, Skullerud. Det er østkant (som jeg liker best), med veletablert og variert befolkning.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. august 2009 #21 Skrevet 25. august 2009 Vi bor på Holmlia i Oslo ,kjøpte rekkehus for 2 mill for 2 år siden ,trives kjempe godt her . Det er veldig barnevennlig,10 min til stranda ,masse fine turstier ,masse lekeplasser ,nærsenter med matbutikk,apotek,bokhandel/lekebutikk,biblotek,renseri,cafe,blomsterbutikk mm.,flere skoler,lett og få bhgplass ,bondegård ,osv . Også tar det bare 12 min inn til sentrum med toget .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå