Gå til innhold

Drikker dere kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kuttet ut kaffen nå i håp om at det skal bedre muligheten for å bli gravid... men har det noe å si? Er det først når man har blitt gravid at man skal kutte ned på kaffe-inntaket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt at melk er dårlig for prøvere...blir lite å spise og drikke på oss, gitt ;P

Ang.kaffe, har jg ingen problemer å kutte det ut, men te er det litt verre med. Det er kofein i det og da, så vet ikke helt om jeg blir nødt å kutte det ut..

Noen som vet??

Skrevet

Tror ikke kaffe hemmer fertiliteten, men det er vel når man er gravid man skal begrense seg til maks 4 kopper dagen eller noe ?

Skrevet

Har lest litt her og der angående det å bli gravid:) Kan ikke huske at det stod noe om kaffe... Men nikotin og alkohol derimot! Det kunne korte ned prøvetiden med 2 mnd om en kuttet det ut. I en undersøkelse gjort i forbindelse med en fertilitets-klinikk, viste det seg at: En gruppe fikk hjelp av fertilitets-hormoner. Der ble 58% gravide. Neste gruppe skulle kutte ut alkohol og nikotin. Der ble hele 52% gravide! Så her er ihvertfall nikotin og alkohol kuttet ut:) Tror du kan drikke kaffe med god samvittighet jeg:) Masse lykke til med prøving:)

Skrevet

dough...har vært avholds i fire måneder, men sprakk forrige helg, siden jg ble gressenke...

Får ha godteri som kose erstatning jg da...

PS.husk - alkoholfri er ikke alkoholfritt

Skrevet

>PS.husk - alkoholfri er ikke alkoholfritt<

???

Skrevet

Jeg drikker cirka 3 kopper til dagen...har ikke tenkt på at det kan hindre enn ny graviditet, så tror jeg kommer til å kose meg med kaffe til det motsatte er bevist ;o)

Men har faktisk lest en dansk undersøkelse der det sto at ett glass vin i ny og ne ikke skadet fertiliteten hos friske kvinner..men kan tenke meg at man bør unngå det dersom man sliter med å bli gravid kanskje.

Selv drakk jeg litt vin av og til sist vi prøvde, men kun frem til EL..så frem til vi begynner å prøve, så skal jeg kose meg med både vin og kaffi :) Men å drikke seg full når man prøver, er kanskje ikke så lurt nei.

Skrevet

finner det ingen steder nå, men mener også det anbefales å drikke mindre kaffe om man ønsker å bli gravid...

så du er gressenke, du? you and me, both :) ikke alltid lett å være prøvere da... lykke til!

Skrevet

Å kutte ut/kutte ned på kaffe er nok viktigst når man har blitt gravid, men jeg har også hørt at kvinner som ønsker å bli gravide bør redusere inntaket. Om det har noe med å bli lettere å bli gravid, eller om det kun er fordi man da unngår å få i seg koffein i perioden fra man blir gravid til man finner ut at man faktisk er gravid, det vet jeg ikke. Klarer man å kutte så er det helt sikkert ikke negativt i alle fall ;-)

Selv om 1-2 kopper kaffe pr.dag skal være greit, så kutta jeg helt ut kaffe en periode da jeg begynte å prøve. Siden vi har prøvd i 1,5år nå uten hell, har jeg funnet ut noen ting jeg kan tillate meg med god samvittighet, og drikker nå 1-2 kopper kaffe pr dag hvis jeg har lyst på det. Kommer nok til å redusere det, om ikke kutte helt, NÅR jeg blir gravid.

Når det gjelder melk så skal moderate mengder av fete melkeprodukter (helmelk, ost, iskrem osv) faktisk øke sjansen for å bli gravid! Så jeg drikker mer helmelk enn før :-) Ikke at det har hjulpet akkurat... Men smaker godt ;-)

Noen sorter te inneholder lite eller ingenting koffein, f.eks. rooibush. Nam nam. Lurer på om jeg har hørt hvit te også, men er ikke sikker.

Redusere sukkerinntaket skal også øke fruktbarheten iflg.et amerikansk studie, men hvor mye "forsøkskaninene" har tatt inn i utgangspunktet er jo vanskelig å si....!

Dette blir som vanlig et kjempelangt innlegg! Men har funnet litt info fra mattilsynet som jeg klipper inn her. Før jeg gjør det bør jeg kanskje også nevne en undersøkelse der forskeren mener at så lite som to kopper kaffe om dagen dobler sannsynligheten for spontanabort, og råder derfor de som er eller prøver å bli gravide å kutte ut koffein..... Lykke til alle sammen!

_ _ _ _ _

"Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt."

Fra en annen nettside:

"Dersom du skal følge anbefalingene om ikke å overskride 100-200 mg koffein per dag, så kan du faktisk drikke hele 9–19 kopper dekaffeinert kaffe eller te."

Skrevet

Hehe..ser at du har hatt liiiitt for god tid til å sette deg inn i dette:)

Tror jg vil komme til å skrive slike innlegg selv, hvis jg ikke blir præggersj innen et halvt år..hehe

Har allerede blitt kalt "hysterisk" av samboeren min (som forøvrig trakk den tilbake etter å ha innsett at noe måtte han gi for å beholde sin plass i senga...hahahaha (neida..måtte flørte meg frem for å få han til å ta den avgjørelsen) )

Nå er han borte for det meste av måneden, så det er bare å go nuts, når det gjelder mat og drikke hysteri :P

Kjedelig å lese at melkeprodukter kan være både bra og dårlig for fertiliteten...

Har forresten hørt at hvetemel er bad..ingen referansepunkt, men ryktene går ;)

Det blir nok bare luft og kjærlighet man blir gravid av...

For min del er det kun luft....

Kanskje jeg blir den nye jomfru Maria???

Må nok sløyfe jomfru da :P

AAAHHH??? Sex FØR ekteskapet?????? neiånei...tihi

Skrevet

He he he, ja har lest litt i løpet av 1,5 år ;-) Men er ikke alltid like lett å bli klok når ulike undersøkelser gir forskjellige resultater. Så noen ganger må man bare ta et valg og være fornøyd med det :-)

Hvor lenge har dere prøvd? Håper det blir litt mer kjærlighet utover høsten og vinteren da, så skal du se det klaffer etter hvert. Hvis ikke luft viser seg å være nok, da ;-)

Apropos hvetemel, så stemmer det. He, he.. Men fiber er bra, så sammalt er greit!

Skrevet

hehe, må jo bare få takke for både morsomme og inngående svar! Lærte litt av hvert må jeg si!

Skrevet

Men noen som vet ang kaffe når man har protein s mangel? Jeg har hab ab diagnose, og fikk idag beskjed om at jeg har protein s mangel som gjør at jeg mister så mye. Ved neste graviditet skal jeg ta to slag blodfortynnende.

Nå er jeg blitt litt i tvil ang den kaffen da, og glemte selvagt å spørre legen om det i dag. kaffe er jo blodfortynnende(?)- ergo bra for meg? Men samtidig øker det faren for SA- ikke bra for meg med hab ab?

*Forvirret*

Skrevet

Vi har vært prøvere i 4 pp, så jg har ingenting å syte over, men så er det jo ingen pp-grense på BIM, så jg syter litt likevel :P

Regner med at dere blir å finne innlegg fra meg på BIM i 4 pp til, and then I'm out of here..hehehe..huff...skulle ønske det var så enkelt!!

Det var eeegentlig ingen skuffelser at hvetemel skulle utelukkes, greit å ha en ingridiense erstatter.

Apropo nyttige og unyttige ting vi kommer oss over som prøvere...godt det er flere som mener at alle råd må være påvirket av egne overveininger. Føler at jo mer jg leser, jo flere spørsmål dukker det opp!!

Angående det du har skrevet, MammaTilSnuppaLita, så tror jg at du er inne på noe selv jg.

Lykke til, girlsa....håper vi når målet om ikke altfor lenge:)

Skrevet

Lov å syte litt nicki82. Jeg var mer desp i 4.pp enn jeg er nå, så vet hvordan det kan være ;-)

MammaTilSnuppaLita, vet dessverre ikke sikkert, men tror jeg ville satsa på minst mulig kaffe i din situasjon (litt kan umulig skade, da), selv om kaffe skulle ha blodfortynnende effekt (?) så er det jo flere stoffer i kaffe som kanskje ikke er så bra. Men som nevnt i innlegget over, det er ikke godt å bli klok på ting, alltid! Gjør som du føler for ;-)

Skrevet

Heisann! Melder meg inn i denne tråden:-) Vi er i gang med å prøve på nr to, og jeg holder på å dø av spenning hver mnd (3.pp...jajaja.....er helt på jorde!). Men, det jeg ville si var et vi strevde med å bli gravid forrige gang. Det tok 2,5 år. Det endte selvfølgelig opp med at jeg prøvde alt jeg kunne, bl.a. en tur til homeopat. Han hadde mye fornuftig å si, og som i et av innleggene overfor her, var han veldig tydelig i forhold til at en bør være forsiktig med koffein viss en trøbler med å bli gravid. Så viss noen er som meg, og ikke kan bli gravid fort nok, så er det vel lurt å kutt ned litt. Men det skal sies at jeg tar min 1-2 kaffikopp til dagen. Ordentlig kaffikjærring:-)

Skrevet

Så det hjalp å dra til homeopat? Skal prøve det neste uke. Koster litt mye, men forhåpentligvis verdt det?? :)

Bruker å drikke te med melk oppi. Nå blir det varmt vann og (h-)melk, gitt:P

Eeeegentlig ikke så mye forskjell der:)

Blir litt verre å kutte ut melkeprodukter og hvetemel (er ikke sååå god til å bake ;) )

Skrevet

Yepp. Jeg tok også akupunktur, og det gjorde syklusen kortere og mensen smertefri, så det hadde i alle fall effekt. Kanskje homeopatmedisinen funket bra i kombinasjon m akupunktur? Ikke så lett å være sikker på noe som helst. Men det kan i alle fall ikke skade. Blir jeg ikke gravid med det første, kommer jeg til å prøve homeopat+akupunktur-oppskriften igjen i alle fall. Det er litt vrient med alt det der en skal og ikke skal, samtidig som en ikke skal stresse:-) Men, men, babyen min er i alle fall verdt alt strevet jeg hadde med å bli gravid:-)

Skrevet

Haha..det er sant det at man ikke kan sette en prislapp på en bebis...men økonomen i meg sliter litt med pengene jg er i ferd med å bruke:)

Må bare fokusere på det som er viktig, og det er en frisk liten unge:)

Takk for tipset, Novemberknøtt og lykke til til deg og dere andre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...