Gå til innhold

har syklister lov til å sykle på gangfortau?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lov å sykle på gangveien,men skal vike for fotgjengere. Altså, så lenge de ikke er i veien kan de sykle der.

Skrevet

De har lov!

Men skal jo ikke komme brasende på slik at de gående blir syklet ned eller noe.

Når jeg sykler på fortau sørger jeg for å holde meg på god avstand til de gående, sykler i rolig tempo og viker til fordel for de gående.

Tryggest for alle parter om syklende viker for både biler og fotgjengere og holder trygg og god avstand.

Skrevet

Er en grunn til at det heter gang- og SYKKELsti.

Skrevet

De få gangene jeg sykler, så sykler jeg på fortau. Jeg har ikke lappen og kan ikke trefikkreglene, så det ville jo vært farlig både for meg og andre om jeg skulle kastet meg ut i trafikken :-)

Skrevet

På gang- og sykkelsti/gang- og sykkelvei skiltet som dette (altså med "sykkelsymbol"): JA

På fortau ("byfortau"): Ja, i gangfart og om det skjer uten sjenanse for gående (les: Er fortauet for fullt, skal syklister holde seg borte, ikke "åle seg fram", vil man da opp på fortauet skal man være "gående", altså leie sykkelen!).

Brudd på dette kan medføre bot, men tror i praksis det skal en del til, om man ikke fysisk skader en gående. En ordre fra politiet om å finne "sin plass i kjørebanen og følge trafikkreglene" sitter, i alle fall her, en god del løsere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...