Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Å jeg føler det som jeg har hakk i platen, nei kan ikke i dag jeg har migrene, jeg må utsette avtalen i dag for jeg har migrene. jeg bør ikke være ute mer for jeg begynner å få migrene, ikke ha på lydannlegget jeg får migrene, Jeg kan holde på i evigheter over hva som kan utløse et annfall. Jeg er såå sliten av dette, hadde et håp om at jeg skulle bli bedre etter at jeg fikk barn men snarere tvert i mot. andre som har det sånn ? Hadde egentlig tenkt å skrive dette mye bedre og i en litt mere "humoristisk tone"(om man kan bruke et sånt ord) men merket at jeg ikke orket. Bare i dag har jeg tatt to maxalt og jeg blir jo ødelagt i kroppen uff.. nå går jeg og legger meg og pleier mitt smertefulle hode.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Huff, stakkars deg:( Håper du får god oppfølging av nevrolog eller har en fastlege som tar deg alvorlig!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Kjøre deg, snakk med legen om å ta noe hver dag for å forebygge det. Livet mitt ble litt bedre etter at jeg begynte med medisiner som skal forebygge migrene iallefall. Sleit voldsomt før det. God bedring. Migrene er virkelig et handicap og et grusomt helseproblem.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 HAr du prøvd ulike forebyggende medisintyper, som Betablokkere, epilesimedisin(der er 2 typer) osv? Jeg har selv migrene, men har heldigvis hatt mindre anfall de siste årene. Har tidligere hatt 14 dagers perioder som har vært harde, for så å kunne gå en til 3 måneder fri for migrene. Har hatt noen flere anfall de siste månedene. Jeg bruker også Maxalt RapidTab(den under tunga). Den tar det verste, men dessverre kjenner jeg kvalmen og ubehaget i kroppen selv om hodesmertene er levelige. Jeg kjenner ei dame som faktisk er uføretrygdet pga migrene, og hun har ingen effekt av medisiner. Uheldige henne. Nei, det er ikke lett å være morsom med slike smerter. Jeg er hvertfall ikke morsom under anfallene mine.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 hei, ville bare gi deg en klem å si at du ikke er alene....jeg sliter også veldig med migrene og føler på samme måte som du beskriver det!!!
Marsmammaen:) Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Hei=) Du er absolutt ikke alene. Selv føler jeg at jeg kan alt om migrene, har vært ekstremplaget i mange år (en periode på ett års tid var jeg sengeliggende og spydde i gjennomsnitt 3 - 5 dager pr uke). Har prøvd alt og vært i alt av tester... **Snakk med fastlegen din, prøv blodtrykksmedisin det hjelper mange. **Få henvisning til nevrolog, EEG, CT, MR og alt som kan scanne ett hode og finne ut hva som skjer der. **Kan du ha kjevesleng? Det kan utløse grusom hodepine uten at man merker at man har kjevesleng... **Mange har god effekt av å spise magnesium (dette fordi det utvider blodårene, og migrene kan komme av at blodårene i hodet på en måte trekker seg sammen) **Gå til naprapat, de er flinke med hodepine/migrene. Mye av den migrenen du har kan faktisk være spenningshodepine, så får du bort den så kan antallet anfall begrenses en god del. **Skriv migrenedagbok. Noter ned ALTfra nårtid du står opp og hva du gjør den dagen. Få ned alt du putter i munnen, både drikke og mat/godteri, alt... Og så lager du deg en egen skala fra 1 - 10 der du gir dagens evt migreneanfall en karakter. 1 er ingen migrene og 10 er jeg-vill-heller-dø-enn-å-ha-så-j****-ont-i-hode-migrene. Dette for å se om kanskje du reagerer på noen typer mat/drikke som utløser anfallene, eller kanskje det er noe du gjør, noen plasser du er... ?! Noter også ned HVOR i hodet det gjør vondt, og HVORDAN vondt det er. Om det er migrene med aura, bankende, stikkende, sviende.. Har du lyst å stikke ut øynene dine når det verker?! Denne dagboken må du notere flittig i kanskje i noen måneder før du ser ett "mønster" mellom anfall og mat/drikke ol... **Få prøvd ny medisin hos fastlegen din, men husk at en type medisin må prøves ut i noen måneder før evt effekt vises (dette gjelder spesielt forebyggende medisiner). Menge migrenemedisiner blir man grusomt kvalm av, men da kan du jo selv velge om du vil være kvalm en stund eller ha migrene... Migrenemedisin kommer i alle former fra tabeletter til spøryte og nesespray. Prøv deg frem =) **Og til sist, IKKE GJE OPP! Mas som en gal på fastlege, nevrolog - de må ikke gi deg opp. De MÅ finne grunnen til migrene. Mange fastleger/nevrologer gir deg migrenestempelet og en resept på noe medisin og thats it... Og det er ikke godt nok!!! Håper noen av disse tips og triksene hjelper deg. For migrene er absolutt helt forferdelig. Og mange som aldri har opplevd migrene selv forstår ikke hvor grusomt det kan være. Det vises liksom ikke på utsiden, slik som fex en brukket fot... Tenker du har hørt mange ganger "Ta deg ett glass vann, det hjelper", eller "Skal du ha en paracet" Selv kunne jeg like gjerne spist Opera Mints og fått like "god" effekt som av Paracet... Dette ble litt langt... jaja... Sender deg samtidig en Lykke-til-klem og håper virkelig virkelig du finner noe som hjelper mot din migrene. For ingen sine migrener er like og det som virker på meg er ikke sikkert virker på deg. Så husk å ha tolmodighet. Det kan fort ta laaang tid for å finne "den rette kuren", men den dagen du innser at du har gått i 9 dager i strekk uten antydning til migrene - det er en bra dag =)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Jeg går fast på Topimax og de fungerer veldig bra. Tar også Omega3 og Magnesium hver dag i tillegg. Som anfallsmedisin bruker jeg relpax og Zomig og de fungerer veldig bra på meg. Jeg kunne ha migrene anfall annenhver dag på en mnd og det er helt forferdelig. Etter jeg begynte med Topimax (tar 2-3 mnd før den "virker") er jeg mye mye mye bedre, kanskje max 3-5 anfall pr mnd. Topimax får jeg hos en privat lege som har løyve til å skrive den ut, fastlegen kan ikke gjøre dette. Håper du kan få hjelp. Betablokkere fungerte ikke på meg da jeg har astma, men vet at det hjelper på enkelte. Håper virkelig du finner noe som passer deg. PS Medi3 i Ålesund har egen migreneklinikk, mulig det finnes andre steder i landet også. Kan jo ringe til Ålesund og høre om du ikke bor i nærheten.
Marsmammaen:) Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 =) Glemte jo å si... Jeg ble gravid og har ikke hatt pittelitt vondt i hodet siden =)=)=) Nå er det tre uker til termin og jeg krysser fingrene for at jeg ikkje får migrenen tilbake etter fødsel!!! Brukte Relpax 40 mg mot migrenen min og den fungerte bra, og naprapatbehandling - gjorde underverker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå