2010 April-babyen Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Jeg hørte i dag at denne influensaen var veldig farlig for de som går gravide.. Jeg føler det er blitt litt hysteri rundt dette! Hva synes dere?
Gjest Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Er forsåvidt enig med deg at det er en smule hysteri, men det er jo enda tidlig, og vi vet jo enda ikke hvor ille det blir -eller kan bli her til lands. Det jeg er skeptisk til er vaksinen som ikke blir utprøvd i stor skala over lengre tid, men jeg blir vel kritisert og uglesett om jeg ikke er villig til å la hverken meg barnet mitt få den .
2010 April-babyen Skrevet 24. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2009 Nei, man kan jo ikke vite hvor stort omfanget blir, der jeg bor er det forventet "topp" i midten av september! Jeg er helt enig i at vaksinen er skummel.. Jeg har selv luftveisplager og bruker å få den vanlige influensavaksinen for å unngå at jeg blir så tungpustet, men sist jeg var gravid fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk hverken infl.vaksine eller allergivaksine da jeg var gravid for ikke å skade fosteret... Veeedlig skeptisk til å evt ta denne vaksinen! Tror man også blir kritisert dersom man tar den og barnet får skader som følge av det..
Gjest Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Ja, det kan jo fort bli valget mellom pest eller kolera, men vi får nesten velge å tro at norsk helsevesen vil vårt beste, og ikke vil gjøre noe uten at det er så trygt som det kan bli.
2010 April-babyen Skrevet 24. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2009 Ja, det er bare å krysse fingrene for at vi slipper å komme i den situasjonen:)
Bumblebeee Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Det er ikke lett å vite hva som kommer til å skje, men jeg klarer liksom ikke å bli redd enda. Venter heller og ser... jobber på sykehus og fikk i dag info om at i verste fall regnet de med ca 100 innleggelser pr dag, hvor 10 % ville trenge intensiv behandling. Influensatoppen er ventet her om ca 3 uker. Men det er jo i VERSTE fall da. Jeg kommer nok ikke til å ta vaksinen. Firmaet som produserer vaksinen er også fritatt for ansvar for evt sjeldne bivirkninger, fordi de ikke har rukket å teste vaksinen tilstrekkelig på mange nok mennesker. Jeg regner jo med at det ikke er noe farlig å ta denne, men jeg ønsker ikke å ta noen sjanser. Spørs om gravide blir anbefalt å ta den i det hele tatt... Unge, friske mennesker skal jo tåle en influensa, så jeg krysser fingrene Får vel likevel høre med legen min på torsdag, jeg kommer nemlig til å få tilbudet om vaksinen siden mange av de syke kommer til å ligge på vår avd når de blir innlagt. Jeg er fremdeles optimist og håper det ikke blir så alvorlig som det er spådd:)
*LillaMeg* Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Jeg er redd for å få svineinfluensa, men er veldig skeptisk til vaksine og.. Det mange glemmer er jo at man kan bli syk av vaksinen og... (ikke i så stor grad som uten) men man tilsetter jo kroppen virusene som svine har for å at imunforsvaret skal bli imune mot de..
:) Glad 83 Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 Jeg leste i går at det kan være farlig med forkjølelse, influensa og magesyke.. Jeg vet ikke om jeg har hatt influensaen.. Har hvertfall vært syk i en uke i morgen.. Skikkelig skikkelig forkjølet, vondt i bihuler og hoster.. Begynt å bli litt bedre i dag.. Tror lissom selv at jeg bare har kraftig forkjølelse, og har ikke vært bekymret, men så leste jeg i går at det også kan være farlig.... Herregud, blir jo gal av å lese sånne ting. Blir jo helt paranoid jeg.
adie Skrevet 25. august 2009 #9 Skrevet 25. august 2009 hva skal man si??? jeg er seff redd for å få influensaen....men...orker ikke tenke på det!!! tar mine forhondsregler....og håper at det skal gjøre susen...er mere bekymret for minn sønn....håper at han skal ungå å få den..da han har astma tendenser!!
på`an igjen Skrevet 25. august 2009 #10 Skrevet 25. august 2009 Jeg er 5+5 og var hos fastlegen (Susanna Magnussen i Bergen) min for noen dager siden. Jeg benyttet anledningen til å spørre om influensaen og jeg ble veldig betrygget. Hun sa at det som var farlig for gravide i denne sammenheng var hvis man fikk høy feber (over 39,5). Og feberen kan man holde i sjakk selv med paracet (ikke ibux!) Jeg må iallefall si at jeg da føler meg mye tryggere på å bli syk og knaske paracet i 7 dager enn å ta en vaksine som jeg vet veldig lite om!
flowerpower2 Skrevet 26. august 2009 #11 Skrevet 26. august 2009 Det som er farlig med svineinfluensaen for oss nå er jo at vi kan miste barnet ved høy feber. Derfor skal vi holde feber nede hvis vi blir syke. Og etter 10 uker er faren mye mindre for abort ved influensa(dette gjelder for alle typer influensaer).Ellers er faren for komplikasjoner ved influanse for oss gravide verst i 3.trimester fordi barnet presser på lungene. Jeg synes ikke vi skal bekymre oss. Ta paracet om vi blir syke og holde oss lang unna tamiflu og vaksine. Det har jeg fått anbefalt av lege og jordmor.Det er ikke testet ut og kan gi skader på foster. Og husk at dette er en influensa. Vi bekymrer oss ikek for andre typer influensa.
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 HEI HEI FOLKENS!!! Ligger her hjemme med influensa (13+1)... Ikke no problem.. bare utrolig kjedelig bare! Har i tillegg asma, så pusten er jo ikke så bra.. men tror nok ikke jeg kommer til å dø:)
opsi fødeklar Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 God bedring til deg MaXIlykke... tar du tamiflu?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå