Gå til innhold

Mat man bør unngå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen år siden sist jeg var gravid, så det har sikkert kommet nye retningslinjer. Husker at det er tabu med spekemat og mykoster. Hva med fetaost? Håper noen kan gi meg en god oppdatering

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du holde deg unna:

-Fetaost

-Rødt kjøtt

-Dressing(inneholder rå egg)

-Sjømat(laks er OK, men ikke rakfisk)

-Biff som ikke er gjennomstekt

-Masse kaffe

-Mykoster

-Ikke altfor mye melk

-Økologisk melk

-Alt som er rått

Grønt frukt og grønne grønnsaker er supert!

Kommer ikke på noe mer i farta :)

Skrevet

Så lenge osten er laget på pasteurisert melk skal det være ok. Du finner også fetaost laget på pasteurisert melk, så det skal gå greit.

Mye fisk går også bra, bare det ikke er røkt eller gravet. Sushi går til og med fint, heldigvis:-)

Sjekk:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

Gå på helsedirektoratets nettsider. Der er det en helt ny brosjyre som heter "gravid" som du kan laste ned som pdf og der finnes de nyeste rådene. Jeg holder meg til dem hverken mer eller mindre...

Skrevet

HVA ER DET DU SIER??????

FETAOST?????? JEG SPISER JO DET TIL DEN STOOOOORE GULLMEDALJE.......

HJELPES..... SPISTE DET MED BEGGE GUTTA OG DET GIKK JO FINT...........

HJELP.......

Skrevet

Fetaost skal gå fint å spise.

Hva med fårepølse? Noen mener dette også er speket og at man bør holde seg unna, noen som har hørt noe om dette?

Skrevet

kan du sende meg en link dit? kan ikke finne den....

Skrevet

fårepølse var det eneste jeg klarte å ha på brødskiven de første 3 mnd... men hørte i ettertid at det var farlig:/

men spiste speke mat mye med første mann i juletidene....

legen sa til meg at jeg kunne spise det men ikke altfor mye.

la de andre prøve først;)

Skrevet

Legg spekematen i fryseren noen døgn, så kan du spise alt du orker. Har spekeskinke-pica dette svangerskapet også, så det ligger mange pakker i fryseboksen vår :-)

Og du kan spise gravet og røket fisk (tror noen skrev at du ikke kunne det), men det bør være lenge til utløpsdato. Rkfisk, derimot bør du holde deg lant unna.

Les her, og hold deg til dette og ikke alle slags rykter om hva som er "farlig".

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

Rakfisk var det vel jeg forsøkte å skrive...

Skrevet

Noen som vet om man kan spise gomme? Har dilla på det...!

Skrevet

Har hørt at reker går helt fint, men at salami bør en helst unngå..?

Skrevet

Alt som er rått bør man vel aller helst unngå, fordi det KAN inneholde diverse levende organismer som vi fint tåler, men ikke det lille forsteret. Eks er listeria bakterien som kan finnes i ost - vi merker ingenting, men fosteret kan dø av den. Hørte på 2.trimester at også eks brie laget av pasturisert ost kan utvikle bakterien - spesielt om den nærmer seg utløpsdato.

At en lege sier man kan spise litt spekemat virker jo merkelig - det kan jo være akkurat den lille biten som har bakterier...

Skrevet

huff..

mye man skal holde seg unna, bør holde seg unna, kanskje muligens ikke burde spise mye av osv..

noen nevnte smøreoster.. man bør altså holde seg unna baconost etc?

Og hva med grønn te? noen som vet noe om dette?

Og er leverpostei ok?

Skrevet

Tror ikke det er noe problem med smøreoster som baconost osv., ifg. lommelegen. Ellers kan man spise fetaost som er pastaurisert, det samme gjelder for øvrig også for pesto (som inneholder forskjellige typer ost). Vakumpakket kjøtt/kjøttpålegg skal man være forsiktig med når det nærmer seg utløpsdato.

Leste også på lommelegen at man bør vurdere å skrelle all frukt man spiser, og unngå salatblader som man ikke vet om er blitt vasket skikkelig, f.eks på restaurant. Uff, man kan jo bli "paranoid" av så mange regler, tror det er viktig å ikke bekymre seg for mye heller. Følger man retningslinjene i linken over, tror jeg man er ganske safe.

Selv sliter jeg med dårlig samvittighet over at jeg spiser for lite grønnsaker, for mye snop, beveger meg for lite. Spiser generelt for mye, fordi jeg blir kvalm når jeg begynner å bli sulten. Er bare 6+2 på vei, er redd for at jeg kommer til å bli veldig stor. :-/

Skrevet

Tenkte ikke på å legge spekematen i frysern, takker:) Tenkte heller ikke på at salami er spek. Med små (og stort) barn i hus så tenker jeg altfor lite på hva jeg bør og ikke bør spise. Middager lages og pålegg ligger i kjøleskapet.

Er flink til å vaske vaffal da:) Og gjennomsteke. Trur det skal gå greit jeg assa. Hval og sel liker jeg ikke og ikke rå tunfisk heller.

Jeg tenkerr jo overhodet ikke på hvor mye de forskjellige fiskene veier da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...