snuffe Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 NAV Grünerløkka ansetter på prinsipielt grunnlag ingen telefontakere som kan norsk. Disse pugger så etningen "Nei, jeg kan ikke sette deg over." Derfor mailer jeg med NAV. Jeg lurer på om de kan henlegge en farskapssak før barnet er født. NAV aner ikke om de kan det, men har gode løsninger på lur. Dersom de somler lenge nok med å svare vil barnet uansett bli født og så slipper de å finne det ut. Det ene mennesket som klarte å svare på et spørsmål, og til og med innen rimelig tid, slutter i jobben. De resterende fortsetter å svare på ting vi ikke spør om. Søte NAV. Her er hva vi har moret oss med de siste fire månedene: ... -Mail til NAV tidlig i vår: Hei, kan dere henlegge farskapssak før fødsel når situasjon er slik-og-slik? Hvordan fyller jeg ut permisjonssøknad når vi ikke vet når adopsjon innvilges? -Mail fra NAV en uke senere: Hei, vi kan ikke svare på dette før tidligst til uken. -Mail til NAV tre uker senere: Hei, blir det noe svaring på dere? -Mail fra NAV i juli: Hei, jeg videresender forespørselen din til saksbehandler A, og den andre delen av mailen til saksbehandler B. -Mail fra saksbehandler A: Hei, sånn og sånn fyller dere ut permisjonssøknad. -Mail til saksbehandler A en stund senere: Hei, takk for svar. Vet du hva som skjer med resten av tingene jeg lurte på? -Mail fra saksbehandler A en uke senere: Hei, jeg har byttet jobb, videresender henvendelsen din. -Mail til NAV igjen: Hei, hva hendte med resten av tingene jeg lurte på? -Mail fra NAV: Hei, vi har videresendt spørsmålene dine til saksbehandler B. -Mail til NAV igjen: Hei, hvem videresendte dere egentlig til? Er vedkommende på jobb? -Mail fra saksbehandler B: Hei, jeg har aldri fått e-posten du sendte først. Hva lurer du på? -Mail til saksbehandler B: Kan dere henlegge farskapssak før fødsel? Situasjonen vår er sånn og sånn. -Mail fra saksbehandler B: Dette må jeg spørre NAV Forvaltning om, du får svar i løpet av uka. -Mail til saksbehandler B noen uker senere: Hei, dere kan få automatisk medmorskap, det er kommet nye regler. -Mail til saksbehandler B: Nei, det kan vi ikke. Dette gjelder bare ved åpen donor. -Mail til saksbehandler B: Hei, har du funnet ut noe mer? -Mail fra saksbehandler B: Hei, det er kommet nye regler, dere kan få automatisk medmorskap. -Mail til saksbehandler B: Hei, som tidligere forklart kan vi ikke det. Disse reglene gjelder bare om man har brukt åpen donor. Vi har ikke det. Kan dere henlegge farskapssak før fødsel? -Mail fra saksbehandler B: Hei, jeg tror jeg videresender hele henvendelsen din til NAV Forvaltning, jeg. -Mail til saksbehandler B: Supert! Kan jeg få navn, telefon og e- post til vedkommende du videresender til? ... Jeg har litt over fem uker til termin. Noen som vil vedde på om de kommer med et svar før den tid?
Lillie Vanillie Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Jeg vedder et kinderegg på at ungen når konfirmasjonsalder før du får svar.
Lacey*har fått erta Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Hahaha! Kjenner jeg gleder meg til å kaste meg på denne mølla igjen nå. Sist vi sendte søknad om å slette farsskapet, fikk vi ikke engang svar tilbake om at det var gått i orden. Og søknad om permisjon sendte jeg inn 2 ganger, fordi det var feil på utfyllingen. Selv om jeg bare skrev rett av akkurat hva de fortalte meg at jeg skulle gjøre. 3 mnd etter fødsel fikk jeg brev om at permisjonen var i orden... Så lykke til kjære Shute, måtte dette NAV sirkuset lykkes for oss begge
StorkeMammaen Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Oh, dear god!!! Må le litt når jeg leser det, men det er jo rett og slett tragisk. Nå skulle ikke jeg ha svar på noe med medmorskap, men fant ut etterhvert at jeg ikke gadd å maile eller ringe mer når jeg var gravid. Oppnådde mye mer ved å møte opp og få private timer (hos riktig person etterhvert) for å få svar på det jeg lurte på. Nå bor ikke jeg i Oslo da, og kjenner at jeg er litt glad for det nå. Virkelig lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå