Gå til innhold

Hvordan er Steinerskolen, dere som har gått der, eller har barn som går der?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det litt sært og spesielt, eller ganske så likt "vanlig" skole? Bra? Dårlig?

Ville dere hatt barna deres der om det fantes i nærheten? Finnes det andre privatskoler? (vi bor på sentrale østlandet)

Skrevet

www.steinerkritikk.no:

 

 

 

"Steinerskolen er et alternativ til offentlig skole. Den fremstår som et alternativ til et konvensjonelt, mainstream, masseprodusert liv. Økologi, natur og autentisitet. Et sted der barnet frelses fra plastikk og stress, og får kunst og ro i stedet. Men det er i beste fall bare halve sannheten.

 

Steinerskolen er en viktig del av en religiøs bevegelse som i tillegg til å drive skole, også har en egen menighet. Steinerbevegelsen har egen matproduksjon, egen bank og egen medisin. Det er et religiøst livssynsalternativ, der Rudolf Steiner er den spirituelle hjernen bak alle deler av virksomheten. I motsetning til en konfesjonsfri skole, har Steinerskolen opphav i den kristen-okkulte idéverdenen, der alt fra skoledagens ritualer til fargebruk i klasserommene har en religiøs forankring.

 

Vår kritikk av steinerbevegelsen er, blant annet, at den ikke er åpen om hvordan antroposofi praktiseres i skolen.

Salgbare myter

 

Det moderne mennesket i den vestlige verden står i en konstant valgsituasjon. Nesten alt er mulig å velge for selvstendige mennesker med kjøpekraft som lever i et demokrati. Barndommen er et eget land og foreldre en egen målgruppe for markedskrefter og ideologer. Begeistringen over plastikk og hi-tec er dalende, og lengselen tilbake til naturen og det opprinnelige viser seg på alle arenaer. Det rustikke er en trend og en motkultur til det urbane høyhastighetslivet, og forståelig som protest mot overdreven tro på naturvitenskap og rovdrift på naturen. Det alternative er en egen industri som gjennomsyrer hele samfunnet.

 

Når Steinerskolen markedsfører seg selv, selger den myten om det landlige livet, det opprinnelige og det naturlige.

 

En romantisk, eventyraktig fortellermåte sladrer om noe barnevennlig og snilt. Steinerskolen presenterer seg som en del av naturen, med en arkitektur som nærmest vokser ut av knauser og skogholt. Idealistiske voksne passer på, slik at barnet får utvikle seg i takt med seg selv.

 

«Dersom forståelsen for menneskets sanne åndsdimensjon skulle gå tapt, måtte dette få de

farligste konsekvenser.» skriver Svein Bøhn i første avsnitt i læreplanen for Steineskolene.

 

Hva begrepet «åndsdimensjon» inneholder, og hva det innebærer for mennesket er et stort og uklart tema. Hva «den sanne åndsdimensjonen» betyr, er enda mer kryptisk. At Bøhn her hevder at noe er sant og noe annet er falskt, synes tydelig. Denne språkbruken er typisk for New Age og det nyreligiøse språket.

 

Hva er det for slags sann åndsdimensjon Steinerskolen forvalter, slik at den ikke skal gå tapt? Hva betyr de frykteligste konsekvenser?

 

Redd Barna har undersøkt isolerte religiøse miljøer og konkluderer med at «Det at de får egen skole – det er det verste som kan skje. Da blir de enda mer isolert.» De etterlyser også økt innsats fra myndighetene når det gjelder å følge opp den enkelte skole.

 

Det myndighetene må gjøre er å følge opp de krav de har satt for sin godkjenning av den enkelte skole.

 

I hvilken grad blir læreplanen fulgt?

 

Hva undervises det rent faktisk i, i de enkelte fag?

 

Får elevene det timetallet og de fagtimene elevene og foreldrene forventer?

 

 

 

 

Holisme. Det hele mennesket

 

Steinerskolen presenter sin pedagogikk på en holistisk måte, og lar være å fortelle om de okkulte forestillingene som skjuler seg bak klisjeene. Det holistiske er likevel bare begynnelsen på herligheten. På overflaten kan man selvsagt begeistres over naturfarger og ull, langsomheten og «den kunstneriske» tilnærmingen. Samtidig er det slik at steinerpedagogisk utdanning er en innføring i reinkarnasjonslære, og akvarellmaling en måte å komme i kontakt med deler av sjelen på. Når Steinerskolen snakker om hele kroppen, balanse og koordinasjon, er det en ytre måte å beskrive bevegelsesfaget eurytmi på. Det er også en måte å forbinde barnet med den okkulte verdenen på, sett fra antroposofenes side.

Hierarki

 

Steinerskolens menneskesyn er hierarkisk. Når Rudolf Steiner snakker om mennesketyper, er dette kategorier Steiner har kartlagt. Barnet kan ses som en av fire hovedtyper, også kalt temperamenter. Rudolf Steiner har laget detaljerte anvisninger av hva pedagogen skal gjøre for å hjelpe de forskjellige temperamentene med å komme videre i sin sjelelige utvikling. Siden Steinerskolen har reinkarnasjon og karma-lære som grunnpilar i sitt menneskesyn, vil barnet tolkes ut fra pedagogens forståelse av den sjelelige utviklingen barnet har. Også folkeslag har en hierarkisk ordning i antroposofien. Den romantiske, klisjé-aktige fortellerstilen Steinerskolen presenterer seg gjennom, forteller ikke om Steiners detaljerte kartlegging av mennesketyper, raser og åndelige nivå.

Vitenskap

 

Steinerbevegelsen hevder, likhet med scientologene at mennesket er et åndelig vesen, som ved å arbeide med seg selv på bestemte, meditative måter kan nå høyere verdener. Både scientologer og antroposofer spekulerer i sammensetningen av ord som «vitenskap» («science») og «sjelelig» eller «åndelig». Rudolf Steiner har en egen evolusjonsteori, og mener å kunne lese universets skjulte sannheter gjennom akasha krøniken. Siden Steiner har gjennomskuet det okkulte, blir hans og steinerbevegelsens anliggende ikke bare privat, men noe som omfatter hele samfunnet. Både scientologer og antroposofer rekrutterer kjendiser som del av sin markedsføring.

 

Når andre religiøse bevegelser driver skole, er de åpne på hvordan det religiøse opptrer skolehverdagen. Den katolske skolen St. Sunniva forteller på sine hjemmesider at de har morgenbønn (i Steinerskolen kaller de det morgenvers), at de følger kirkeårets høytider (i Steinerskolen kaller de det årtidsfester) og at de aktivt støtter en katolske hjelpeorganisasjon (Steinerskolen støtter sin egen WOW-organisasjon)

 

St. Sunniva skolen forteller også at de bortsett fra dette, er forpliktet til å følge de statlige læreplanene. Det er ikke Steinerskolen, som søker unntak fra alt som kommer i konflikt med deres livssynspedagogikk.

 

 

I artikkelen «Steinerskolefolk kommenterer Dagblad-debatten» uttaler tidligere sekretær i Steinerskoleforbundet, Dag Horntvedt, at «noen av de spesielle utsagnene fra Rudolf Steiner kan forklares, andre bør avvises» Mange antroposofer sier dette. Ingen av dem kommer med eksempler på hvilke utsagn de tenker på. Til tross for oppfordringer i media, svarer ingen på hva som skal bort. Ofte henvises det til mengden av foredrag og bøker Steiner produserte, som en forklaring på at noe kan oppfattes rasistisk, merkelig eller lite barnevennlig. På den Steinerskolen vi var knyttet til, mente enkelte lærere at Rudolf Steiner var profet. Og da er det nok vanskelig å redigere profetens manuskripter.

 

Gjør det noe?

 

Steinerbevegelsen produserer rapporter for å formidle ønsketenkning om sin virksomhet.

 

Å betale for en plass på Steinerskolen er å delta i en stor livssynsbevegelse der skolen er en viktig inntektskilde for det antroposofiske arbeidet."

 

 

 

Og hvis du gadd lese hele remsa her har du i alle fall noen motforestillinger.

Andre alternativer: adventistene (Gud oss bevare), Montessori, tysk/fransk/internasjonal skole, St Sunniva (Oslo).

Skrevet

Enhver privatskole (egentlig: friskole) som har statsstøtte (altså skolepenger under 100000 eller så pr elev pr år) er et alternativ til offentlig skole. Et alternativ som er enten pedagogisk eller religiøst begrunnet. De fleste enten pedagogisk (som montessori-skolen) eller religiøst (som f eks Halden Friskole, helt tilfeldig valgt eksempel). Noen få begge deler (som Steinerskolen). Kritikken mot Steinerskolen er, som nevnt også i forrige innlegg, at den opererer med "dobbel agenda", den prøver å fremstå som et pedagogisk begrunnet alternativ, mens den i det vesentlige er et religiøst (livssynsbetinget) alternativ.

 

De fleste friskoler er litt bedre enn offentlige skoler, sannsynligvis både pga størrelsen (man "bryr seg mer", faglig og sosialt), pga et mer innsatsvillig personale (ikke bare en "jobb", men en "oppgave") og pga mer bevisste foreldre (som VIL noe, derfor valgte de akkurat denne skolen).

 

Vi har guttene i offenlig skole i dag, og finner denne så langt OK, vi opplever pr nå at bygda har en god skole. Men vi vurderer hele tida om dette er riktig sted eller om friskolen en times reis borte er et bedre alternativ (hadde denne ligget like nær som den offentlige skolen, hadde nok guttene gått på friskole). Eller hjemmeundervisning for den del. Ingen skole har monopol på elevene! Skolen skal hjelpe foreldrene i DERES oppdragelse av barna. Så får hver enkelt vurdere om skolen på stedet gjør det på en måte de føler er OK. Men alle bør vite at det finnes alternativer nok i dag!

 

Det er heldigvis en god del friskoler etterhvert, selv om vi de siste årene har hatt en regjering som har motarbeidet friskolene med nebb og klør, og vel knapt har godkjent en eneste ny skole eller klasse siste 4 årene. SV og Arbeiderpartiet anser jo friskolen som en skjebne verre enn døden for den som måtte bli rammet! Her skal ALLE være like, i god kommunistisk ånd! Og det var jo også Arbeiderpartiet som fikk ryddet ut det lille som var av norske friskoler på 1930-tallet. Skoleloven av 1939 var effektiv!

 

I Danmark har man en helt annen holdning til friskole, her kan egentlig hvem som helst starte en friskole når som helst, bare skolen har godkjente lærere (altså med utdannelse), godkjente lokaler (godkjent som kurslokale mht luft, plass etc) og en skrevet og innmeldt "læreplan", samt har oppfylt et visst krav til kapital. Derfor går også hvert fjerde danske barn i dag på friskole. Ifølge våre danske venner har det skjerpet kvaliteten i den offentlige skolen betydelig de siste 10-15 årene. For i Danmark har det "alltid" vært godtatt at det er foreldrene som har ansvaret for barnets oppdragelse. I Norge har vi to glorøde partier som vil at "pappa stat" skal ha hånd om mest mulig av oppdragelsen tidligst mulig. Det er SLIK man får gode kommunister!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...