Gå til innhold

Velger dere 100 % eller 80 % permisjon, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig i tvil og må bestemme meg snart. Bor i en kommune med 100 % barnehagedekning.

Føler at det er litt voldsomt med 56 uker borte fra jobben (minus manns 10 uker). Men usikker på om jeg kommer til å føle det underveis. Første baby, og vet jeg får barnehageplass når nurket er 9 mnd.

Noen erfaringer, tanker på for og mot 100 % i 46 uker?

Fortsetter under...

Jeg kommer til å gå for 80 %, samtidig som jeg kommer til å velge å si opp jobben etter det, da jeg synes de er for små til å gi fra seg når de ikke er med 11 - 12 måneder. Jeg ønsker å tilbringe tid med barnet mitt, og heller leve litt fattig det kommende året. -Da sier jeg takk og farvel til en årsinntekt på 450000 - 500000 og synes det er definitivt verdt det:)

Jeg også sliter litt med å bestemme meg. Har lyst til å være så lenge som mulig hjemme, men usikker på om jeg har råd til det. Vurderer å spørre arb.giver om jg kan jobbe 1dag i uken etter de 12 første ukene, for å trekke ut tiden litt.

Det er mer utbetalt ved å velge 100% lønn og ev, ta ulønnet perm etter der,

Du som skal si opp jobben bør jo absolutt velge 100% lønn i 46 uker for så å ta ulønnet perm etter det.

Har selv valgt 100% lønn og ulønnet perm etter , sannsynligvis i 5 mndr (ink ferie )

Man får mer utbetalt ved å ta 100% dekning....

Men jeg valgte heller 80%...fordi at ved ulønnet perm mister man rettighet til sykepenger dersom man blir syk. Den sjansen tok jeg ikke da man aldri har noen garanti.

Dersom man har såpass god økonomi at man klarer seg lenge uten en inntekt så kan det absolutt lønne seg å ta 100% og ulønnet perm i etterkant. Men dersom man vet at etter den ulønnede permen er over så er man helt avhengig av inntekten, så må man vurdere om det er verdt det.

Annonse

80 prosent lønn her i huset.

Vet at totalsummen man får utbetalt blir høyere ved 100 prosent lønn og noen uker ulønnet permisjon etterpå, men hva om man blir syk f.eks i den ulønnede permisjonen?

Med et vårbarn regner vi ikke med å begynne i barnehage før i august neste år. Da var det bedre å strekke permisjonen lengst mulig. Så her blir det et par måneder med ubetalt permisjon etter de 54 ukene med betalt 80 prosent-permisjon.

Hei, jeg tenkte også på å ta 80 % pga rettighetene man ikke har ved sykdom og permisjon uten lønn. Men man har vel krav på sykepenger fra da man skulle begynt å jobbe igjen etter den ulønnede permisjonen? Inntekt de to månedene hadde jeg uansett ikke hatt, så det blir snakk om å bli så syk at mannen må være hjemme da (jeg kommer til å legge av forskjellen mellom 80 % og 100 % de 10 månedene, så har da i alle fall min inntekt de to månedene man ev. skulle være uheldig når man står uten rettigheter).

Jeg valgte til slutt 100 % og ulønnet permisjon, skal ha det ennå et par måneder ekstra etterpå også og håper jeg kan få barnehageplass i januar.. Det er jo ikke sikkert, så må forhøre meg hvordan det er her.

Du har ikke krav på sykepenger som arbeidstaker fra den dagen du skulle begynt å jobbe igjen. For å få den retten må du fysisk ha vært i jobb i 4 uker først. Men du kan ha rett på sykepenger etter § 8-47 som er en "nødparagraf".

Sykepenger etter § 8-47 gir rett til sykepenger fra 15. dag (det er altså 14 dagers karantane) og det gis 65% av poenggrunnlag (altså snittet av de tre siste år).

Så dersom man velger å ta ulønnet permisjon og blir syk må man belage seg på vestentlig dårligere betalt fra den dagen man skulle begynt å jobbe igjen.

Ja, du er inne på noe...

§ 8-15 , andre ledd, rundskriv sier følgende om sykdom i permisjonstiden:

Ved sykmelding i permisjonstiden, anses arbeidsforholdet som opphørt. I slike tilfeller må retten til sykepenger vurderes i henhold til § 8‑47 første ledd bokstav a. En person som fyller vilkårene i § 8‑47, kan få utbetalt sykepenger tidligst fra det tidspunkt han skulle ha begynt i arbeid igjen.

§ 8-47 sier så:

Har vedkommende derimot sluttet i inntektsgivende arbeid, f.eks. for å begynne eller fortsette en utdannelse eller for å ha omsorg for familie eller andre, anses inntektstap vanligvis ikke å foreligge. Det samme gjelder en som har sluttet i arbeid uten å ha konkrete planer om å gå tilbake til inntektsgivende arbeid. Dette gjelder selv om vedkommende har lang yrkeskarriere bak seg og har registrert pensjonsgivende inntekt for inneværende og tidligere år.

Dersom det er tilstrekkelig godtgjort at det er sykdom som er årsaken til at man trakk seg tilbake, kan det likevel ytes sykepenger etter § 8‑47 dersom medlemmet blir sykmeldt innen en måned . Videre kan det anses å foreligge inntektstap dersom hensikten med avbrekket i inntektsgivende arbeid eller den avtalte permisjonen faller bort. Rett til sykepenger i et slikt tilfelle vil også her være avhengig av at medlemmet har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned . Vi viser i denne forbindelse til Rikstrygdeverkets kjennelse nr. 94/02477, samt merknader til § 8‑17 andre ledd.

§ 8-47 er i mange tilfeller litt uklar, men dersom du blir syk når du har permisjon for å ta deg av barn så vil mest sannsynlig hensikten med permisjonen falle bort. Man kan da ha krav på sykepenger etter § 8-47 fra den dagen du skulle startet i jobb igjen.

Men som du er inne på - du må bli syk innen en måned etter siste arbeidsdag/ foreldrepengeutbetaling. Går det mer enn 1 måned har du ikke krav på noe.

Det vil også bli tatt en vurdering på om hensikten med permisjon faller bort fordi du blir syk.

Dette er en paragraf som åpner for bruk av skjønn, så man må ikke se på denne tråden som et fasitsvar.

Ved ulønnet permisjon KAN man ha krav på sykepenger etter § 8-47 fra den dagen man skulle begynt å jobbe igjen dersom man blir syk innen en måned.

Har man uansett bestemt seg for ulønnet permisjon etter perm, også utover de 54 ukene man hadde med 80% så har man uansett ikke krav på sykepenger.

Det er selvfølgelig alltid en mulighet for å bli syk, men sannsynligheten for å plutselig bli langtidssykmedt akkurat 10 uker etter permisjonen er jo ikke så skrekkelig høy.

Har man plager etter fødsel som fører til at man ikke kan gå tilbake i jobb vet man dette før man starter i ulønnet perm. og kan få sykemelding..

For min del blir det 100% lønn i 46 uker. Grunnen til det er at jeg er i et vikariat som går ut to måneder før termin. Dermed får jeg dagpenger (ca 62% av 6G) fra endt permisjon og frem til vi har fått barnehageplass og jeg har fått ny jobb. Alternativet dersom jeg hadde vært i fast stilling ville vært ulønnet permisjon i noen måneder, så jeg føler at jeg kommer økonomisk godt utav det, selv om jeg har presset på meg til å få ny jobb, men det regner jeg med at skal gå greit. Synes likevel at det er litt rart at det i noen tilfeller (som mitt) lønner seg å være arbeidsledig fremfor å være i fast jobb... På den annen side taper jeg ansiennitet i arbeidslivet, og er ikke i samme grad med på lønnsveksten. Men det gjelder vel dessverre de fleste av oss kvinner som velger å få barn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...