Gå til innhold

hvordan forholde seg til sinneutbrudd ved matbordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

guttungen på ca 14 måneder er en liten gladgutt, men har et stort temperament. Det er visse situasjoner som går igjen hvor han blir veldi sint og frustrert, og jeg er usikker på hvordan man best møter dette i hans alder. Brødmåltider går bra, men grøtmåltid har en tendens til å bli katastrofe. Han klarer å få litt grøt på skjea og litt i munnen, men det blir til at vi mater han mens han har en skje han og kan spise med. Hvis han skal bare spise selv, blir det fort at han bare sitter der og styrer med alt annet enn å spise, banke skjea i bordet etc.. ,em em gang må han jo få ta over så klart. Vel, usikkerheten kommer når han begynner å banke og veive fælt med sin skje med grøt på, dette syntes jo han er veldi moro. Litt slik tull overser jeg, men vtår grøtspruten, sier jeg at det ikke er greit, og ber han putte skjea i munnen, kanskje fører den mot munnen hans. Da klikker han fullstendig, og kaster skjea rett i veggen, og humøret og måltidet er ødelagt. han kan også bli slik sint og kaste skjea uten at jeg har korrigert han, vet ikke da helt hva han reagerer på. Så nå lurer jeg på. er jeg for streng? skal så små få søle og banke og styre som de vil, slik at man ikke gjør måltidet til noe regelstyrt osv som kan ødelegge matgleden? Eller er jeg for snill, og tillater for mye? og i så fall, hva bør man da gjøre i en sånn situasjon hos en ettåring? Overse det? Ikke gi han skjea tilbake? avslutte måltidet`Blir kjempeglad for gode råd fra kloke mødre?

hilsen uerfaren;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ønske jeg hadde et svar, men har det samme problemet. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Min gutt på 14 mnd er egntlig ekstra ille med sine sinneutbrudd ved legging. Da klyper , skriker, klorer og slår han...og jeg har prøvd alt fra å bare holde han fast og overse...men føler ikke det hjelper....

Så jeg skulle også gjerne hatt noen tips når det gjelder sinnutbrudd;-/

Skrevet

Hei!

Er nok ingen unormal klok mor, men har hvertfall erfaring med tre små troll;)

Her er det helt likt ved bordet med minste og når han begynner slikt sier jeg bare at "da er du ferdig" og setter vekk tallerken. Så lar jeg han hyle fra seg mens vi spiser- lurt å bare overse det!

Når han roer seg igjen tilbyr jeg han mat fra min tallerken (ev. hans hvis han skal ha grøt..) Er han sulten så spiser han da:)

Jeg syns ikke du er for streng- trikset er å være tolmodig, vise at du er sterkere enn han og la han vite at du ikke gir deg. Du må være konsekvent og gjøre det samme hver gang dette skjer. Gi masse ros når han er flink ved bordet, og overse dårlig oppførsel. Kan selvfølgelig si fra at han ikke får lov til å gjøre slikt, men ikke lag noe nummer ut av det!

Beste råd jeg har hvertfall;)

Og hold ut- det gir seg etter en periode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...