m&m:) Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 hei. er det noen som ønsker å gå hjemme begge to med det nye barnet? hvordan gjør man da det? er ulønnet permisjon et alternativ for den ene? erfaringer med adopsjon, hvor lang tid tar det? benytter medmor pappapermisjonen? håpre noen har noen svar på noe av dette.... går meg litt vill i alle reglene. m&m
snuffe Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Vi tenker at jeg tar all permisjonen, siden kona jobber en turnus som gjør at hun er mye hjemme uansett. Men reglene, som jeg har forstått dem, er at medmor kan ta ut permisjon etter samme regler som far så snart stebarnsadopsjonen er innvilget. Det er selvsagt en fordel å ha en fleksibel arbeidsgiver som eventuelt synes det er greit å få beskjed om at permisjonsuttaket er usikkert helt til ungen er flere måneder gammel. Om arbeidsgiver er fleksibel og man har råd til det, er det heller ingenting i veien for å ta ulønnet permisjon før adopsjon er gjennomført (men det er ikke en rett man har). De jeg kjenner som gjennomførte stebarnsadopsjon i fjor fikk det gjennom i løpet av 4-6 måneder (ulike bydeler i Oslo). Vi kan fremskynde adopsjonsprosessen ved å sjekke med NAV om farskapssak kan henlegges før fødsel, gjøre avtale med barnevernet om hjemmebesøk i god tid og ha søknaden til Bufetat klar - men den vil uansett ikke behandles før barnet er to måneder gammelt. Medmor har rett på to uker fri ved fødsel, men ikke nødvendigvis rett på lønn i denne tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå