Gå til innhold

Hvor ofte ammer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på hvor ofte man skal amme. Gutten min vil gjerne ha mat annen hver time fremdeles. Han er litt over 2 måneder. Har hørt fra flere at barn på den alderen skal ha mat hyppigst hver 3.time, så dermed presser vi han til å vente 3 timer mellom vært måltid. Det blir så mye skriking. I tillegg til at han har kolikk så holder jeg på å bli sprø. Føler at jeg ikke gjør annet enn å amme og trøste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer skal ha mat så ofte de krever det når de ammes. Ville aldri utsette et måltid om ungen ba om mat. Ingen unger er like, så det ville være helt feil å presse alle inn i det samme ammemønsteret. Jeg ammer ca hver andre time i snitt, og er forhøyd med det. Det er jo derfor jeg er i permisjon, så det er helt greit. Amma minst like ofte med førstemann også.

Amming er dessuten veldig beroligende og smertedempende for de små, og mi lille kolikkjente får suge når ho har vondt, selv om ho bare koser med puppen og ikke drikker noe særlig. Så får ho trøst og kos, og smertene blir litt mer utholdelige.

Skrevet

Jeg lar lillemor styre mattidene, og det kan variere veldig. Hun har vel stort sett spist hver tredje time på dag-tid og så hver time på kvelden den første mnd. Nå er det hver annen time på kvelden og så kanskje hver fjerde om natta. Nå er hun snart seks uker, men får mat så ofte hun vil.

Skrevet

Jeg ammet hver 2.time døgnet rundt i 4 mnd. Så ble det hver 3.time på dagen og hver 4.timepå natta og slik er det ennå. Han er nå litt over 7 mnd. Slik måtte det bli hos hos, han har liten magemål og trengte lite med ofte mat. Slitsomt? Ja!

Skrevet

Jo mer han skriker, jo mer luft får han i seg - verre blir kolikken. Sønnen min hadde det også på den samme alderen, jeg bare gav han pupp når han ville og smokk for å kose

Skrevet

Med gutten min på straks tre måneder går det veldig opp og ned. På morgenen vil han gjerne ha litt ofte. På dagen og ettermiddagen kan det ofte gå mange timer. Om de siste timene før han legger seg på kvelden vil han gjerne ha litt hyppigere igjen. Men han har de siste ukene begynt å sove ganske lenge, gjerne rundt 8 timer, før han våkner og er sulten (Men sovner igjen da). Mulig det er derfor han spiser hyppigere på morgenene...

Så som du skjønner er det veldig forskjellig hvor hyppig babyer vil ha mat!

Nå skal det sies at babyen min er svæær. Bruker str 68. Er ikke sikker på hvor mye han veier nå, men det er iallfall over 7 kg. Derfor trenger kanskje ikke han så mye som de som er mindre.

Skrevet

Gi mat når ungen er sulten. Hver tredje time er gamle råd som er foreldet for lengst!

Blir litt ensformig med amming, skriking og trøsting - hold ut - det går over!

Lykke til!

Skrevet

Sist jeg var på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at hver 3. time var et greit utgangspunkt. Har en stor gutt som er veldig glupsk, så det var nok også et hint til at han var ganske stor og kanskje ikke trenger så mye mat. For oss har det hjulpet endel å holde denne 3 timers intervaller. Han gulper mindre, sover lengre i strekk på dagen og er mer rolig. (Dette er bare på dagtid. På kvelden får han mat mye hyppigere) Føl deg frem og se hva som passer best for dere og den lille gutten!

Skrevet

Jeg har en gutt på 4 mnd som fortsatt vil ha mat hver 2. time. Noen barn er sånn. Jeg hadde det som deg første tiden, men like etter 2 mnd ble det mindre kolikk og han er nå en veldig blid, men sulten baby...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...