Gå til innhold

Har dere 5 års bursdag hjemme, eller ute på lekeland og mc donald ol.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så mange som velger å feire bursdag ute på andre steder. Føler at det blir kjedelig for barna å komme i hjemmebursdag etter at de har vært ute på andre steder. Vi har desverre ikke økonomi til å feire ute for våre barn og tenker mye på dette. vil de syns at bursdag hos våre barn blir kjedelig, og vil barna bli ertet for dette...... ol.

Skrevet

Vår erfaring er nøyaktig den motsatte av det du er redd for!

Prøv å tenk som en 5-åring! Hvor tror du han/hun trives best? I et lekeland/McDonalds etc hvor man får en rasjonert tid i lekene, EN hamburger/brus, EN film etc akkurat som i alle de andre slike selskaper? Eller i et (vel planlagt, men ikke kostbart!) selskap hvor det er "fri tilgang" til godene og et ANNERLEDES program?

Bare husk: I valget mellom et halvkjedelig McDonalds-selskap eller et høytradisjonelt og helkjedelig (i barns øyne) hjemmeselskap av typen "fra kl 1500 til 1730, først en pølse i brød, så en fløtekake (som barn som regel IKKE er særlig begeistrert for), så en chipsskål og div slikkeri å fortære, skylt ned sammen med noen flasker cola, så et par tradisjonelle leker som nabolagets barn kan ut og inn og så takk for i dag" vinner oftest McDonalds. Men det skal lite innsats til for å et hjemmeselskap til noe HELT annet enn dette!

Slå f eks til med følgende program:

Inviter til en fredagskveld kl 2000, antrekk "festklær inni, kjeledress og støvler utenpå", pysjamas, sovepose og "kosepute" medtas (kosebamse også). Invitasjonen lages på helt vanlig kopipapir, akkurat som et "sirkulære" fra skolen. Men la barnet få lage en tegning i en ramme på nederste halvdel til hver gjest. Da blir det en PERSONLIG invitasjon, mye mer enn dyre forhåndstrykte kort! Og "tegneoppgaven" går barna som regel inn for med liv og lyst! Tenk å få papir nok til 8-10 tegninger på EN dag....

Lag til flatseng på stuegolvet (alle husets ledige tepper/dyner/liggeunderlag/luftmadrasser/skummadrasser etc) og lek "telttur". 5-åringer liker ofte å ligge litt trangt, så lenge de bare greit kan snu seg. Alle lamper av eller dimmet ned på laveste styrke, en lampe (din billigste bordlampe) med sparepære i og innpakket i et rosa kreppapir som bål (og kanskje en lommelykt...) Det skal mindre til enn dette for å lage "teltplass" i stua for en normal 5-åring! Høytlesingsstund mens barna ligger i soveposen, kanskje sammen med halvt eple eller en liten gulrot til å knaske på. Til sist kommer snorkingen om boka/bøkene er valgt med omhu.

(På forhånd har man avtalt "ro i leiren" til vekkesignalet går, f eks kl 0800).

Før man selv går til køys legger man f eks ut tre-fire mariekjeks ved hver hodepute, til å knaske på om noen våkner tidlig om morgenen. Hjelper godt for en forventningsfull mage kl 0600, men bør ikke være mye så det ødelegger for frokosten.

Neste morgen gjør man klart frokostbordet: Påsmurte boller med epleskiver og jordbærsyltetøy i "hullet" etter epleskrotten (eller skoleboller, om du orker å lage til dette), samt brødskiver med ganske tykke påleggsskiver av gele (rød og grønn gele sammen blir flott...). Kakao til drikke, man er jo på "telttur", så gjerne i termos. Mye kan gjøres klart dagen før.

Og er både du og bursdagsbarnet beintøffe lager dere skikkelig "cowboyfrokost"! 1,5 kg rå poteter i skiver (ostehøvel), 1 boks skinke i strimler (ostehøvel!), 2 bx bønner i tomatsaus i flatt fat. Salt/pepper (og bittelitt chilli?) over. I ovn (200 grader) i 25 min. Litt ost over og 10 min til. Litt rømme til for de aller tøffeste cowboyene.... Til denne er vann best å drikke. Gjerne med isbiter hvor man man har frosset inn bærbiter i isen.

"Vekking" ved "avtalt signal", f eks tre "skudd" (ballonger eller poser som smelles). De fleste er ganske sikkert våkne, breddfulle av forventning og venter bare på "signalet".

Bordduk av aviser (JADA) rikelig lagt utover. Her trenger ingen være redd for å søle! Har man et par meter med pakkebånd (slikt som man har rundt julepakker og gavepakker) i noen "stilige" farger som kan legges langs bordet som en slags løper blir det ekstra flott! Pappasjetter av aller enkleste slag, og to pakker fargestifter slik at barna selv kan lage sin egen asjett mens bordet dekkes (de billige asjettene er flotte å tegne på, en slik asjett er litt av et minne å få ta med hjem, vær forberedt på at man må til med serviett mellom serviett og mat for å beskytte "kunstverket")

Og selvsagt bursdagsbarnets favorittkake (kake til frokost er kjempegreier!) når alle er NESTEN mette (den yngste her liker best koster kr 40-50 i en stor form på 25-26 cm, lett å lage til, holder rikelig til 8-10 gjester) med lys på. 4 lys tent, barnet tenner selv det 5. for å vise at nå er man ikke 4, men 5. Så gavene....

Imens har man lurt seg en tur "ut litt", posten er god å skylde på (eldre søsken kan kanskje bistå) og "funnet" et skattekart som noen "røvere" har mistet. Nå gjelder det å få tak i skatten før røverne oppdager at de har mistet kartet!! Alle ut for å lete ("skatten" la man ut mens man "fant" kartet). På med kjeledressene og ut i hagen eller nærmeste grøntområde! En spennende jaktrunde før man finner "skatten", f eks en eske hvor det er tømt en STOR pose nonstop og litt Maria-kjeks.

(Skatten kan gjerne være litt oppe i et tre, både fordi det er gøy å klatre og fordi den da er mer skjermet for dyr som jo lukter all mat ganske fort, den bør også være rimelig "innpakket", spennede å pakke ut og bedre beskyttet mot dyr)

Klar for litt "utefest" hvor skatten fortæres (husk: det skal være ganske VÅTT før været er til hinder for en 5-åring, småregn betyr ingenting). Og så kan foreldrene hente rundt kl 1000-1030.

Vil tippe DEN bursdagen er noe barna husker bedre enn siste McDonalds-feiring. For dette var en bursdag som var "gøyal", ikke "lettvint for voksne"! Den var "raust" (nok TID først og fremst, men også nok boller, nok kakao, nok asjetter/fargestifter, nok kake, nok i skattekista, ikke noe "en til hver"). Den var "annerledes". Og den kostet 2/3 av hva 1,5 t opplegg hos McDonalds koster - FØR man har betalt for maten!

Men bursdagen var ikke "flott" sett med et voksent øye! Denne bursdagen var nemlig laget med EN ting for øye. Å imponere og glede 5-åringer. Ikke 5-åringenes foreldre! Som sikkert ikke synes verken flatsenger, boller med gele, hvite billigasjetter eller bordduk av gamle aviser er særlig imponerende. Men gjett hva 5-åringer gjør! Det er SLIKE bursdager det går gjetord om - mellom barna!

Derimot KAN det nok imponere foreldrene at en slik invitasjon faktisk gir dem en "frikveld" hvor de slipper å tenke på barnevakt for å gå ut for kvelden!

Slitsomt? Nei, men den krever litt forberedelse før siste dagen! Og først og fremst kreves at du har evnen til å glede deg over de enkle ting sammen med barnet mens dere lager til! Da blir en slik bursdag gøyal for den voksne også, ikke en "prestasjonseksamen"!

Lykke til, HI!

Utgifter:

1 stk kreppapir kr 2

1 kg epler/gulrøtter kr 15

1 pk mariekjeks kr 8

-

Kakao + sukker kr 20

10 boller + franskbrød kr 15

Eple/syltetøy kr 10

Gele kr 15

Kake kr 50

Lys kr 10

Servietter/asjetter kr 10 (en pakke av hver koster kr 40, da har du i 4-5-6 år)

Fargestifter kr 20

Skatt kr 25

I alt kr 200.

Skrevet

Hei.

Vi hadde hjemmebursdag for vår prinsesse, med alle jentene i barnehagen. De er jo i prinsesse-alderen, så vi hadde kjøpt inn litt prinsesse-stæsj på Nille og Europris og gjort om stua til en prinsesse-oase. Vi hang opp sengetøy og håndkler med prinsesser på veggene og tok gardinene fra pikerommet og hang opp i stua for anledningen - blåste opp masse ballonger og ba jentene kle seg ut. Så hadde vi masse frukt og en kake formet som en neger-prinsesse, sjokoladekake selvsagt. Hadde fiskedam, dvs hang opp en håndkle mellom stua og kjøkkendøra og satt bakom. Hadde pakket inn en stk såpeboble-pakke til hver i sølvpapir og formet det som en fisk. Veldig morsomt. Du kan prøve å følge med på Europris og Nille for de har salg på div bursdagseffekter innimellom, vii fikk kjøpt masse prinsesse-greier til 70%. Det koster vel 20 kr for en plastduk, og den kan brukes som dekorasjoner m.v.

Heldigvis er det ingen i jentene sin barnehage som har begyntmed slike ute-bursdager som du beskriver. Jeg syns det er litt trist at folk heller setter vekk bursdagene enn å styre og ordne selv hjemme. Jentene mine syns deter halve moroa å planlegge og kjøpe inn og bake osv.

Lykke til.

• 4 uker senere...
Skrevet

"og en kake formet som en neger-prinsesse, sjokoladekake selvsagt..."

jeg leste dette innlegget for noen dager siden og jeg har hatt så vondt i meg. kan ikke fatte at noen kan bruke slike ord. "neger" er et rasistisk ord og jeg kan ikke forstå hvorfor folk insisterer på å bruke det.. det er vel ikke så mange som ikke har fått med seg at mange reagerere negativt på bruken av det.

og i denne sammenhengen her var det helt hårreisende.. hva sier man til ungene som kommer i bursdag? at man skal ha "neger-kake?"

håper at du ikke mente noe rasistisk med det, men det er lov å bruke hodet og tenke seg litt om..

Skrevet

Å hoj - mente selvsagt ikke noe rasistisk med det. Må nesten le litt av det når jeg ser hvordan du oppfatter det, neger-kake liksom. Ungene syns den var kjempeflott. Tror ikke jeg brukte noen som helst betegnelse på kaka under bursdagen. Det var bare nå når jeg skulle beskrive den her at uttrykket oppsto.Grunnen til at det ble mørk kake var den enkle grunnen at bursdagsbarnet elsker sjokoladekake, og ikke liker kremkaker.

I barnehagen der jentene mine går er det både jenter og gutter fra alle verdens land, det er vel politisk korrekt å si? I tillegg har jentene ei tante fra Nigeria, og hun er neger eller svart eller afrikaner eller hva som nå er det riktige uttryket, og hun er fantastisk flott og jentene digger henne.

Nei huff - dette blir for dumt - det var overhodet ikke rasistisk ment, og jeg lover å bruke hodet ved en senere anledning :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...