magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 hei dere! jeg syns søvnmønsteret til lille tryll har endret seg drastisk den siste tiden. hun har helt fra fødselen av nektet å sove for seg selv, vil bare ligge inntil. i starten sovnet hun av seg selv i armene eller på skulderen, etter et par uker måtte hun bysses i søvn, men sov tungt, godt og lenge dersom hun fikk ligge inntil noen. prøvde i denne perioden, minst en gang om dagen og legge henne fra meg sovende i vogna for å venne henne til å ligge i den, uten hell. våkner hver gang. den siste uka, må hun bysses i timesvis, for så å sove i 20-30 min, maks en time (mot tre-fire timer tidligere) hun skriker seg helt bort stakkar og er helt utrøstelig. kveldene er verst, men mye skriking også på dagtid jeg begynner nå å lure på om det er noe annet som plager henne enn det at hun er overtrøtt. har vært lite plaget med luftsmerter tidligere... kan dette plutselig komme nå etter så lang tid?? ellers så har hun fått hormonutslett på hele kroppen som kanskje klør endel...? hun tar ikke smokk (prøver daglig :oP), kan ikke trilles i søvn, og liker ikke kjøre bil. det eneste som virker er langvarig byssing og gåturer i manducaen. det virker også som om den lille søvnen som er, er lettere enn før, hun reagerer mer på lyder og endring av bevegelse osv... har hørt mye om opp-ned-metoden her inne. kan den brukes til så små babyer? må kanskje utelukke at ikke det er noe annet som plager henne først? noen som har andre tips og triks? råd mottas med stor takk, da mamma-hjertet mitt er i ferd med å briste ( ble langt dette, håper noen gidder lese mvh
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Ja, dette med søvn er til å bli gal av til tider- I know the feeling....Hatt mye søvntull med lillesnuppa mi opp igjennom, og det er ikke alltid så lett å vite hva det kan være for noe. Men en tanke som slo meg her, er om hun kanskje kan være mer sulten? Har du prøvd å legge henne til litt oftere, eller gi en flaske på kveldstid- kanskje hun sovner lettere og sover tyngre da?
magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2009 har forsøkt det også, legger henne til og noen ganger suger hun litt for så å begynne å illskrike, mens noen ganger skriker hun så fælt at hun ikke vil ta sugetak engang ( har ikke forsøkt flaske, men er ganske sikker på at jeg har nok melk... takk for svar ) vet det er mange som sliter med dette med søvnen. skulle ønske det fantes fasitsvar ;o)
eplepeple Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Vi hadde også endel innsovnings-utfordringer.....fortsett å tilby sutt innimellom. Jenta vår ville ikke ha sutt før hun var nærmere 3 mnd. Nå sovner hun lettere. Og når hun våkner etter kort tid så får hun sutten igjen og sovner. vi oppdaget at det var lettere å tilby sutt når hun gråt. Slik at hun opplevde sutten som en form for trøst. Ellers er noen babyer glade i en klut eller bamse som de kan legge litt over ansiktet. Kose med liksom. Frøkna mi liker det godt...hun har en sånn bamse-sutteklut.
Embla77 Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Har litt gla`nyheter til deg - det kan hende det ganske snart går over. Vi opplevde det samme med vår lille gutt. Rundt syv uker ble han mer tander enn han hadde vært før. Gråt mer og trengte å være på oss hele tiden. Har lest en bok som heter "Växa och upptacka värden" der de beskriver barns utviklingssprang. Før slike utviklingssprang, er det akkurat som de går litt tilbake i utvikling. Blir mer engstelige, gråter mer og kan lett gi oss foreldre følelsen av at noe er galt. Ett av disse sprangene kommer rundt åtte uker. For oss stemte dette veldig bra. Etter en uke, ti dager, gikk alt tilbake til det normale igjen. En blid gutt som sovnet lett - men som også hadde utviklet nye ferdigheter som å holde blikket lenger, pludre mer, le mer osv. Kan det være det dere opplever?
tobylina Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å gi henne litt morsmelkerstatning på flaske, fortrinnsvis om kvelden. Den melka er mer mettende og hun er gjerne mett lenger. Jeg gjør det med sønnen min på 5 uker og gjorde det med min datter selv om jeg hadde (har) nok melk selv. Det er verdt et forsøk :-) Håper det blir bedre snart. Ellers må du vel bare fortsette med å legge henne for seg selv innimellom. Pez å høre på griningen, men hun venner seg sikkert til det. Jeg har aldri hørt om opp-ned metoden..... Sønnen min har også hormonutslett. Tror ikke det klør, merker iallefall ikke noe på han. Tror det er få av disse baby utslettene som klør, men vet jo aldri siden hun griner så pass mye. Du kan jo ta deg en tur til helsestasjonen også. Lykke til :-)
Tired mama Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Huff.. Føler sånn med deg! Det er så innmari slitsomt når de små nekter å sove!! Hatt det sånn her vi også! Begge barna faktisk! Han eldste er nå 3,5 år. Han sleit vi med helt til han ble rundet 8 måneder. Han måtte bli bysset i søvn, og på det aller verste (rundt 6 måneder) våknet han ca. hvert 20. minutt natten gjennom og måtte bli bysset igjen.... Det var helt sinnsykt! Jeg tok han med til masse forskjellige behandlinger. Fysioterapeut, manuell terapeut, homeopat og kiropraktor. Han var gjennom en tøff fødsel, så det var noe galt oppi hodet hans. Så det som til slutt hjalp han var osteopat. Har nå en liten gutt på snart 6 måneder. Han har også helt tiden mått blitt bysset i søvn. Dette funket greit de første par månedene. Men så ble ting bare verre og verre. Det hele endte med at han måtte ligge og bruke meg som smokk hele natten. Noen ganger klarte han ikke å finne roen der heller, så da var det byssing som måtte til. Jeg tenkte at noe måtte gjøres, så jeg sjekket rundt på nettet. Jeg har hele tiden vært imot å la han ligge og gråte seg i søvn alene! Det er jo tross alt en liten baby det er snakk om, som har vært vant med å bli bært rundt i magen i 9 måneder! Da fant jeg frem til opp/ned-metoden. Denne kan brukes fra de er 3 måneder gamle. Men man må så klart først finne ut om det er noe reelt som plager dem. Vondt noe sted, sulten etc. Første kvelden med opp/ned holdt vi på i 1 time og 15 minutter. MEN... Allerede fra denne første natten sov han i senga si hele natten, og han våknet kun to ganger for mat!!! Helt utrolig. Han sov like godt de påfølgende nettene, men tiden før han sovnet på kvelden ble bare kortere og kortere!! Han er nå blitt mye enklere å legge, både på dagtid og kvelden. Og på natten når han våkner. Han har derimot slitt om nettene de siste dagene, med å våkne annenhver time osv. Men, i dag dukket det opp en liten tann, så går ut fra at det er det som har plaget han! :-) Vet egentlig ikke hvor jeg ville med dette altså. Og er sikkert litt rotete skrevet. Unnskylder meg med at jeg er kjempesliten, i ammetåka og ikke klarer å tenke helt klart! Håper det ordner seg for dere! :-)
M og Lille E Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Hei magica og lille tryll! Innlegget ditt er som å lese om vår lille snuppe. Hun er nå litt over fire mnd. Det kan høres ut som om jenta di har kolikktendenser, og da er jo kolikkrådene mange - og du har sikkert slått de opp. Vår jente hadde kolikk, og dette gikk over like før tre mnd. Den generelle "uroligheten" og vanskene med innsovning sliter vi imidlertid med fremdeles, og hun skriker mye. Vi mener jenta vår plages av såkalt "stille refluks", og dette er noe du bør google. Samtidig bør du vite at terskelen er svært høy i helsevesenet her til lands for å få hjelp med dette før barnet er ett år. Vi har foreløpig gitt opp, og avventer. VI fortsetter med å prøve å lære henne å sovne selv, men har ikke stresset - vi har "sett på henne" at det ikke har vært noen vits i å la henne skrike/presse henne, og det er vi glade for i dag. Kan fortelle at snuppa faktisk sovnet inn alene i vogna - med rugging - i dag for aller første gang! Det var akkurat som om jeg bare visste at hun snart kom til å klare det, man blir jo kjent med den lille etterhvert. Og, jeg kan love at vi frem til nå har SLITT - hun har kun sovnet etter timevis med byssing, og vi har måttet bruke kjøkkenviftestøy og cd'en "Ikke gråt" med div. monotone lyder for å roe henne ned, og få henne til å sove. Hun har hatet vogna, og kun godtatt fremovervendt stilling i babybjørn. Hun sover lett og lite, og vil helst ligge på brystet vårt. Vet ikke om dette var noen hjelp, men vit ihvertfall at det er flere som har det slik. Og, husk at babyer er forskjellige - og min erfaring er at de som ikke har en "high maintenance baby" ikke aner hva dette går ut på, og hvor slitsomt det er, så ikke føl deg dårlig som må ty til byssing osv. for å få dette til å gå rundt. Lykke til!
Studine mevik Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Magica: Du sier i et innlegg at du er nesten sikker på at du har nok melk. Det er nemlig det første jeg tenkte på når jeg leste det første innlegget. Stemora mi hadde ikke nok melk til lillebror. De skjønte det ikke før han de var på 6ukers kontroll og så at han ikke hadde lagt på seg. Han var umulig å få til å sovne og sov bare i korte perioder av gangen. Jeg ville prøvd å pumpe meg for å se hvor mye jeg fikk ut. Eventuelt gi litt mme og se om hun roer seg da.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 25. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2009 tusen takk for svar alle sammen! her var det mange ting å prøve ut - ingenting skal være uprøvd )
Suretær Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 høres ut som om hun er sulten. Sjekk om du har nok melk på vekten hennes. Jeg trodde jeg hadde nok, det flommet over - men lillemann må få flaske i tillegg. Han skrek sånn som henne til jeg fikk han veid. han hadde lagt på seg altfor lite etter 5 uker så her ver det bare å ty til MME i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå