Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som pedagog og mor, er jeg veldig opptatt av kosthold.

Nå lurer jeg litt på om dere som har barn i barnehage er opptatt av kosten i deres barns barnehage?

Hva får barna å spise der, og hva betaler dere?

Hva skulle dere ønske at barna fikk å spise i barnehagen og hvor mye er dere villige til å betale for sunn og god mat?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140556234-kosthold-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi betaler vel 600 kr i mnd. Da får de fullverdig frokost, brød, havregrøt etc, pålegg, og frukt. De får varm lunsj hver dag, og så får de et ettermiddagsmåltid med frukt i tillegg. Lunsjen er som regel fisk eller kjøtt med grønnsaker og tilbehør. Av og til har de suppe eller lign. Alt blir tilberedt på stedet av egen kokk:) Dette er en av grunnene til at vi valgte denne barnehagen, de har fokus på blant annet kostholdet.

Jeg er svært fornøyd med mattilbudet. Foreldrenes tilbakemeldinger blir tatt hensyn til:) Ellers har jeg satt visse føringer for hva han spiser og det blir fulgt opp:)

Hei!

driver en familiebarnehage, vi har 670kr i matpenger. da får barna:

frokost (om de ikke har spist hjemme):

brød med godt pålegg eller knekkebrød, yoghurt og melk

1.måltid, varmmat: god variert kost som fisk, lasagne, gratenger, wok, pasta, pannekake, grøt, gryter. ofte med baguetter, alltid med råe grønnsaker til. vann eller utvannetjuice til maten.

På sommeren griller vi ofte grillspyd og pøser!

2.måltid: brødmat, med stort utvalg av godt sunt pålegg, alltid ferske grønnsaker. 1 dag pr.uke yoghurt. melk

frukt

vi står for bursdager med kake (unner oss d, da vi er flinke ellers)

ballonger, festmat(pizza, pølser osv) saft.

vi baker ca en gang pr uke.(boller,calzone,rundstykker.) vi har ofte hjemmelagetbrød eller steker halvstektebrød.

Vi kjøper gode produkter av god kvalitet.

vi står også for innkjøp av våtservietter, solkrem, zinksalve/pudder.

for meg er d viktig at barna har et variert kosthold. som selvfølgelig er bra for barnet, vi holder oss til den sunne varianten av ting, ferske grønnsaker, gode råvarer(kjøper noen ganger fisk hos fiskebutikken) fullkornpasta, spelt/fullkornbrød. da synes jeg godt man kan kose seg med kaka til fest og en is til en varm sommerdag

:):)

Dette hørtes kjempe bra ut.

Jeg var fornøyd med kostholdet i bhg, helt til jeg leset dette innlegget. Det man ikke vet har man ikke vondt av å vite, noe som heter : ) (skal ikke klage i bhgen vår etter å ha lest dette, men oj som jeg kunne ha ønsket dette for barnet mitt. : ))

Vi betaler 700kr. Får da lunsj (mest toro og hermetikk) og ett fruktmåltid.

Vi tar med: våtservietter, bleier, solkrem etc som barnet trenger.

Har du noen gode middagstips, kjekt med mennesker som er så reflekterte som deg!

Flott tråd Lefsa!!!!!! : )

Vi har elendig mat i barnehagen. Betaler 150 kr. De får kneipbrød med kavir, magerine, leverpostej og makrell i tomat kl 11. Frukt om ettermiddagen kl 14.30.

Vi har akkurat flyttet og gutta har gått i den nye barnehage 1 uke. Jeg er helt i chok over maten. Ikke en agurk eller tomat. Kan ikke forstå at barnene kan bli mette på denne kost.

Føler heller ikke vi kan sende med egen mat, men ville i utgangpunktet mye hellere det.

Gutta spiser ikke kjøtt, noe de i barnehagen ikke skjønner hva vil si. (dvs de spiser ikke leverpostej)

Betaler 250 i mnd, og barna får frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Frokost og lunsj er normal brødmat, og ettermiddagsmaten er frukt og skiver til de som ønsker det. Av og til får de hjemmelaget rundstykker, suppe etc i tillegg til lunsj og noen ganger yogurt. På utegruppen 1 dag i uka, får de ofte varm lunsj som er lagd over bål, samt varm sjokolade å drikke.

Er egentlig fornøyd med maten de får. Personalet er veldig opptatt av at det skal f.eks. være pålegg o.l. som barna liker, spesielt om det er nye barn. Ellers er barnehagen tilnærmet sukkerfri. Det eneste er den varme sjokoladen om vinteren på utegruppa.

Annonse

Jeg er veldig opptatt av hva barnet mitt spiser i barnehagen og jeg er sikkert en plagsom mor for det var en av de første tingene jeg spurte om:) Jeg vet hva slags innvirkning mat har på utvikling, sykdommer/immunforsvar og psykisk helse, og selvfølgelig vil jeg at barnet mitt skal få et best mulig grunnlag. Jeg er villig til å betale nesten hva som helst.

Jeg veldig fornøyd med barnehagen til nå, men jeg vet ikke hvor mye halvfabrikat de benytter seg av.

Sunn mat er enkelt og greit; det du TRENGER for at kroppen skal bygge seg opp: grovt brød, overvekt av grønnsaker, fisk dersom det er varme måltider, riktig fett til hjernen (avocado), h-melk også, smør og ikke margarin! Alt det som ikke er nødvendig gagner ikke kroppen, jo mer naturlig maten er (altså minst mulig raffinert eller behandlet) jo lettere er det for kroppen å gjenkjenne det og trekke ut det den trenger.

Jeg blir for øvrig lettere provosert når jeg hører at barn er overvektige fordi de spiser for mye brød... barn i norge er overvektige fordi de beveger for lite på seg! Opp og hoppe, det naturlige for barn er å være omtrent i konstant aktivitet. Ferdigmat og grandiosa hjelper heller ikke på.

Helt enig med deg. Selv har jeg bedt om at barna mine ikke spiser hemetikk. Hjemme har vi et slikt kosthold du beskriver.

Men mange bhg tar inn matpenger som går til helt andre ting. Når noen kan betale 250 og få et fantastisk sunt tilbud, mens andre nesten bare for dritt, er det viljen til bhg det står på.

Vi betaler 300kr i mnd, de får da

Frokost - brød/knekkebrød med pålegg, grøt eller frokostblanding (varierer fra dag til dag hva de har)

Lunsj - Stort sett brødmat, men "middag" en gang i uka + varmt pålegg (som egg eller fiskepudding) en gnag i uka

Ettermiddagsmåltid - brødskiver og frukt

Jeg er veldig fornøyd. Før betalte vi litt mindre og hadde med frokost og brød til ettermiddagsmåltidet selv, det var greit også, men i følge de som jobber i barnehagen spiser de fleste av barna mer nå når de har lik mat.

Mye bra her da ser jeg.

Selv jobber jeg i en barnehage hvor vi har kosthold som satsningsområde.

Vi baker alt selv der, vi har kun hjemmelaget mat, ikke noe hermetikk, og aldri pølser og slik usunn mat.

Vi har kun sunt pålegg, og vi tilsetter ikke sukker i noe mat.

Kaker er ikke noe vi har i vår barnehage, det kan de spise hjemme.

Vi ser jo at dette koster penger da, må nok sette opp kostpengene våre dersom vi skal kunne fortsette å tilby så sunn og variert mat.

Foreldrene betaler i dag kun 200 kroner per måned, og det strekker dessverre ikke til

700 kroner for et tilbud med toro og hermetikk, det må jeg si var himla dyrt altså.

Middag i barnehagen ja.

Man kan lage mye god og sunn mat der uten at det tar halve dagen.

F.eks hjemmelaget fiskegrateng servert med potet og gulrot. Laksepakker med masse deilige grønnsaker.

Grønnsakssuppe, fiskeboller i hvitsaus.

Hjemmelaget pizzza med grov bunn og karbonadedeig og grønnsaker. Fullkornspasta med kjøttsaus,

Stekt fisk, kokt fisk, fisk i form, lapskaus, gryteretter med karbonadedelig.

Grove pannekaker, hjemmelaget tomatsuppe med fullkornspasta servert med grove rundstykker.

Og mye, mye mer.

Ser ikke noen grunn til å servere hermetikk og toro i barnehagen jeg.

Men det er klart det koster litt mer penger, og da må foreldrene være villig til å betale litt mer

Mye bra her,men ser også en del som man ikke trenger ha i en sunn barnehage.

Vet du at yoghurt inneholder en del sukker? Faktisk så er det ikke anbefalt med yoghurt i barnehagen, så det serverer vi ikke hos oss.

Jus hører heller ikke hjemme i en barnehage, selv ikke når den er utvannet.

Det holder med lettmelk og vann, så får heller ungene drikke jus hjemme.

Jeg håper inderlig at pølsene dere serverer er av kylling eller kalkun, for vanlig pølse er så full av fett at det ikke har noe i et sunt kosthold å gjøre.

Ellers så håper jeg dere lager grove boller, brød og rundstykker, og ikke fine. Boller kan fint lages med grovt mel og nesten uten sukker om man ønsker. Ha heller i kardemomme for å sette smak.

Annonse

Betaler 150kr i mnd , da får de et måltid om dagen, 4 dager i uka er dette deilig grovt brød/knekkebrød med masse forskjellig flott pålegg og de har alltid agurk, tomat og paprika til å ha på skiva sammen med det andre.

Fredag har de middag og da er det sunde og gode matretter laget fra grunnen, ikke noe halvfabrikert. Har selv sett når jeg leverer tidelig disse dagene at de står og lager allt. :-)

De er også flinke til å ha alternativer klart til barn som ikke kan spise noe grunnet allergi, jenta mi og to andre barn tåler ikke melk så det lages alltid to sauser hvis det er saus til maten en med og en uten melk. Og da får de andre barna velge hvilken saus de vil ha.

Ellers får de frukt hver dag etter det måltidet.

De baker hver 14 dag da får de smake en liten bit og så får de med resten hjem.

En gang i mellom på regnfulle/kalde dager får de kakao/solbærtoddy når de har kommet inn etter utelek.

Og til bursdager eller hvis et barn slutter så blir det servert kake eller is. (dette ordner bhg med.)

Syntes de har det flott der, greit å kose seg innimellom syntes jeg når de gjør som der og det ikke blir for ofte. Og for de har sunt kosthold ellers.

Vi tar med frokost og ettermiddagsmat selv. da er det jo opp til foreldrene hvor sundt den er, men de har ingen forbud mot sukker, i form a youghert eller søtpålegg. derimot har de bedt at ingen sender med kjeks eller godteri.

Selv har jenta mi med seg brødskive til hvert måltid med variert men sunt pålegg (veldig greit for ho liker ikke søtpålegg.) og oppskjærte grønsaker eventuelt litt frukt. Og noen ganger en frukt kopp,

Så jeg er sikker på at ho får et godt kosthold i bhg tiden.

Fint med middager i bhg men helt unødvendig hver dag syntes jeg. For ho spiser jo middag med meg her hjemme. Det er liksom dagens høydepunkt her. Å få sitte sammen og prate om hva ho har gjort på dagen mens vi spiser.

Men du som sier at barna får hermetikk og annet. Bhg skal bruke matpenger kun til mat. De har ikke lov å bruke det til annet og dere kan forlange å se regnskap over det. for aldri i verden om de kan bruke pengene der det skal om dere betaler så mye i matpenger og får servert slik mat.

Hei,

må korriger vi betaler 450 kr. Sjekket regningen nå. De foreslo at vi kunne spise hermetikk hjemme også, noe vi ikke har fulgt opp : ). Holder oss til fryse og ferske varer. Bare buljongen som er ferdig laget. Men med et slikt kosthold vet jeg at vi er litt over gjennomsnittet generelt.

Veldig fine tråder både denne og utetid. Det er sånt som mor jeg er litt opptatt av.

Ha en fin dag : )

Hei, som sagt så skrev jeg feil.

Vi betaler 450 kr, jeg forstår jo at når alle produktene er billigmerkene, og det som serveres er toro og hermetikk, at kanskje ikke alle pengene går til mat. Vi betaler i tillegg trivsels penger 1000 kr året, og jeg vet at det ikke er lov å ta heller. Men det er en AS barnehage.

Men, men, orker ikke å kjempe om dette. Skaper bare dårlig stemmning, de er ikke lydhøre når det gjelder tilbakemeldinger. Man blir sett på som en plage da : (

Nå slutte jeg å svare på denne tråden i dag.

Ha en fin dag :)

Vi betaler 250,- da får de frokost hvis vi kommer til frokost. Den består av grovt brød med mange pålegg slag,egg og frukt og enten havregrøt med bær og kanel eller musli med cultura.

Til lunsj får de grovt brød og mye sundt og godt pålegg. Og ved tre tiden får de frukt og grønnsaker.

En gang i uka har de varm mat som ofte blir laget på bål. Sunn, god mat som fiskewok og grønnsaksuppe. Alt kjøtt de har er kylling eller kalkun kjøtt. Og til bursdager har de ikke kaker siden de er en sukkerfri bhg, men lager en varmrett som bursdagsbarnet får bestemme. Ellers baker de mye med unga så det ikke blir den samme brødmaten hver dag.

Så jeg er ikke villig til å betale så mye mer enn det for sunn og god mat siden mine barn får det til den prisen de gjør:-)

Da er du heldig mizzdea, for jeg er rimelig sikker på at kostbudsjettet i denne barnehagen ikke går i balanse!

Da har nok styrer valgt å spe på kostbudsjette fra et annet sted i budsjettet og det er jo veldig snilt av henne.

Nå har jo matprisene steget og med det vil nok de fleste barnehager sette satsen på kostpengene.

Det er nå da en gang sånn at dere må forholde dere til den prisen som blir satt, eller finne dere i dårligere kosthold

Det kan du få

Hva med laks og pestopasta?

Da tar du frossne laksefileter og legger i langpanne, krydre med sitronpepper. Ha over litt rapsolje.

Ha alluminiumsfolie over langpanna og sett den i ovnen på 200 grader i ca 15 minutter. Sjekk med en gaffel om fisken er gjennomstekt.

Kok fullkornspasta. Hell av vannet etter koking. Ha så pesto på glass over pastaen. Bruk så mye at den blir godt smurt med pesto,men ikke så mye at det blir saus av det.

Kok broccoli til den er sånn passe myk og server. Eller du kan bruke andre grønnsaker kokte eller salat.

Denne oppskfita kan du variere med å bruke lys fisk som f.eks torsk, eller du kan også ha kjøtt eller kylling sammen med pastaen

Lykke til

Kan love deg at dette er mat ungene liker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...