kaffeplante Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Hei. Vi skal i gang med prøverørsbehandling så snart jeg har mensen.Kan noen som har vært igjennom dette fortelle meg hva som venter meg?Hva sjer og hvor lenge varer et forsøk?har hørt at jeg skal ta sprøyter selv...stemmer dette?også hørt at man blir veldig hormonell??Er det vanlig å være i jobb under prøvinga?? Håper noen kan svare meg
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 hei på deg og velkommen inn til oss:)) så spennende dette blir da!! skal prøve å svare deg litt på det jeg kan men du sier kke noe om om du skal ta nese spray eller begynne rett på sprøyter..? sprøytene setter du selv ja eller sambo om du ikke klarer selv..gruet meg veldig selv men det gikk over all forventning:)) noen blir ganske hormonell ja men ikke alle!! denne gangen bruker jeg nese sparay for å nedregulere kroppen før jeg begynner på sprøuytene som skal danne masse fine egg:)) og sprayen merker jge godt nå etter en ukes tid på den..hodepine og litt opp og ned i humøret men det får vi bare ta med;)) tenke på premien som venter der framme;) du kan fint jobbe gjennom hele perioden botsett fra at jeg ville holdt meg i ro fra uttaksdagen til kanskje en dag eller to etter innsett...jeg sykemeldte meg sist hele veien pluss noe ferie innimellom også men det hjalp lite og jeg skal jobbe hele veien denne gang:))da går tiden s mye forter også) hvor lenge forsøket ditt varer varier som sagt om du skal gå på spray før sprøytene..såkalt langt regime...men sist når jeg "bare" brukte sprøytene gikk det vel ca to uker fra sprøytestart til til eggene var inne om jeg ikke husker helt feil...med spray først går det fort en mnd og kanksje mer.... for noen så funker det helt fint uten spray først og de får fine perfekte egg og hos andre som meg prøver vi nå å spraye først pga dårlige egg sist og få egg...forhåpentligvis respondere kroppen bedre på sprøytene etter å ha sprayet først... ble litt rot dette men du får spørre igjen om det mangler noe info eller oe er uklart:))) har dere hatt forsamtale forresten?der får du vite alt du lurer på ihvertfall:)) lykke til!!
kaffeplante Skrevet 23. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2009 nei har ikke hatt forsamtale. venter på brev i posten jeg skal signere og melde meg på fretilitetsseksjonen når jeg får mensen. vet ikke om jeg skal ha nesespray eller ikke nei. jeg skal til legen i morgen og ønsker da å bli sykmeldt fordi jeg gikk HELLP syndrom sist gang (den dødelige varianten av svangerskapsforgiftning) og forskerne mener at en risikofaktor for å få det kan være stress under unfangelsen....og jeg har en veldig stressa jobb...og håper ehller på å kunne jobbe etter at jeg forhåpentligvis har blitt gravid... hvorfor skal jeg egentlig si fra når jeg får mens? jeg får mest sannsynlig midt i helga og da har de jo ikke åpent...kan jeg da si fra på fredagen at den kommer snart eller hva er greia med å varsle liksom?
sweety72 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Hei, jeg skal svare deg så konkret jeg kan (hvertfall slik det skjedde hos meg). Du må si fra når du får mensen slik at du får startet behandlingen etter din menstrasjons syklus. Det er ikke så farlig hvis du får mensen på fredag du kan informere dem om det på mandag. Du får brev i posten med resept. Du skal kjøpe kun nesespray først(det er 2 nesespray i pakken og du trenger som regel begge to). Du får også en skjema der det står når du skal begynne med nesespray, det er som regel to ganger daglig. Så når du får mensen neste gangen skal du informere sykehuset om det, og da skal du på infomøte på sykehuset der du får info om når du skal begynne med hormon sprøyer (du får veldig bra brukerveiledning av sykepleier). Det er sc sprøyter som du setter på magen (som insulin). Du kan ikke gjøre noe feil. Og så går du på kontroll 2-3 ganger for å sjekke størrelse på eggene. På kontroll dagene, avleverer du blodprøver rundt kl 0900, og så skal du til legen rundt kl 13 (fordi legen må se svar fra blodprøvene for å vurdere eggene/ hormonene).Du fortsetter med nesespray selvom du bruker hormonsprøyer. Så når du eggene er stor nok, får du beskjed når eggene skal tas ut. Du får beroligende den dagen, hele prosedyren tar rundt et kvarter. Jeg opplevde det som mest ubehaglig. Du får beskjed der og da hvor mange egg det ble. Du må ringe dagen etter for å høre hvor mange egg som ble befruktet. Og på andre dagen etter uttak av egg legger de befruktet egg tilbake, det er helt smertefri. Det tar kun 5 min. Så blir du sendt hjem. Da begynner det ventepeioden, som felset opplever veldig lang (du blir innkalt for blodprøve på den 12te dagen etter tilbakelegging av befruktet egg). Du skal bruke vaginal gel 2 ganger daglig. Og så er det bare å vente for den blodprøve dagen. Jeg opplevde at de er vedlig streng med sykmelding, du får det kun for 4 dager fra og med den dagen de tar ut egg. Men du kan snakke med legen om det, kansje du får lengre sykmelding. Jeg tok fri to uker etter uttak av egg for å slippe det stress med sykemeldingen. Nå venter jeg spent for å teste på onsdag den 26 aug. Håper det var bar nok forkalring.
kaffeplante Skrevet 23. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2009 Tusen takk for svar begge 2:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå