Gå til innhold

Når begynne potte-trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når er det vanlig at de slutter med bleier?

*grønn*

Skrevet

Er vel ikke noe fasit svar på dette som mye annet.. Men ofte rundt 2,5-3 år har jeg inntrykk av, og at jenter oftere er mer interessert i å gå på do tidligere enn guttene. Men det er jo veldig individuelt da.

Skrevet

Det varierer veldig, men gjennomsnittsalderen for å slutte med bleie har visst gått opp de senere år og der er nå ikke uvanlig at barna bruker bleie til de er 3,5 år. Noen slutter veldig tidlig, jeg kjenner ei som slutta med bleier før hun fylte 2 og det er jo veldig tidlig.

Jenta mi holder på å slutte nå, hun fyller snart 2 og har lenge vært opptatt av å gå på potte, si i fra når hun tisser osv. I sommer gikk hun mye naken og da merket vi at hun var veldig bevisst selv på når hun tisset så vi har begynt å la henne gå uten bleie når vi er hjemme og hun er stort sett veldig flink til å si i fra når hun må.

Du kan jo begynne med å kjøpe inn en potte/barnedoring og se om mini synes det er ålreit å sitte på den, fortelle at han kan tisse og bæsje der. Prøv på dager/ettermiddager dere er hjemme og har god tid. Følg ham på potta med jevne mellomrom slik at han blir litt vant til det.

Når de har spist eller sovet må de nesten alltid tisse, akkurat som små valper, så det er et ypperlig tidspunkt for sucsess i potta!

Skrevet

begynte å sette på potta med 7 mnd. og hun klare fint å bæsje & tisse der hvis hun vil... så gjentar det ved hver bleiskift- spes. morgen & kveld.

Håper vi slipper bleier neste sommer! Det er fullt mulig det..i hvert fall på dagtid.

Skrevet

åssen klarte du å forklare til en på 7 mnd at hun ikke skulle bæsje og tisse i bleia men i potta?

Skrevet

Vi satte vesla på potta fra hun var 10-11 mnd og hun skjønte fort at det var greit å tisse/bæsje der. VI roser henne og viser henne hvordan vi putter resultatet i do og skyller ned. Hun er nå 17mnd og bruker potta fremdeles, men hun greier ikke si i fra på forhånd. Vi må sette henne der og er vi heldige så skjer det noe. Har forsøkt å la henne gå uten bleie for at hun skal bli bevisst prosessen, men foreløpig har det bare resultert i mange våte flekker...

Skrevet

Datteren min er 22 mnd og helt siden hun var 18 mnd har hun vært opptatt av potteog at hun skulle tisse i den. Hvis vi tar av bleie så løper hun og henter potta si fra badet til stua og tisser inn i den. Hvis hun skal bæsje så vil hun ha på seg bleie. Hver gang hun skal bæsje sier hun på forhånd at nå må jeg bæsje men nekter å gjøre det på potta.

Hun snakker helt flytende og skjønner mye mer enn vi tror, så jeg tror at når hun fyller 2 år skal vi være mer bestemt med pottetrening.

Skrevet

min har bare bæsja i do siden hun var 12 mnd. ser på henne når det er noe på gang og da er det bare å sette henne på doringen..deilig å slippe bæsjbleier.. Nå er hun 21 mnd og sier ifra selv når hun skal på doss:-)

Skrevet

Begynte når han var 9 mnd, og sia da har han bæsja i den hver dag. Nå når han er tretten mnd kryper han bort til den hvis han vil bæsje. Men eldstemann ville ikke prøve når han var liten og brukte bleie til han var fire...

Skrevet

Stakkars lille gutten. Kjenner det knyter seg inni meg. Ja, gi beskjed til foreldrene. Jeg hadde sagt veldig stor pris på det hvis det hadde vært mitt barn.

Og for noen trege ansatte i den barnehagen...

Skrevet

He he, havnet visst inn på feil tråd. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...