Helann og lillebror Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Kan noen hjelpe meg å være litt kreativ? Føler vi gjentar de samme middagene litt for ofte her... Vesla på 18 mndr er allergisk mot egg, melk og nøtter. Hun har nå gått lei ett og ett pålegg. Dette spiser vi ofte: Middag: Wok i ulike varianter, lapskaus, risotto, laksefilet, fersk fisk, fiskepinner, pastaskruer med tomatsaus, hamburger. Pålegg: Avokado, soya-smøreost, tartex, banos, makrell i tomat. Funker dårlig med pålegg som ikke henger fast på skiva...
blomstre Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Gilde sine go'og mager produkter et uten melk. De har leverpostei! Eller hva med kaviar? :-)
Gigi Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Hei Vi har en på 17 måneder som har de samme allergiene som jenta di, pluss at han har hveteallergi også, så alt vi lager til han er glutenfritt Han er heldigvis en matmons så vi har ennå ikke opplevd at han har blitt matlei, selv om vi kanskje heller ikke er så oppfinnsom i matveien. Har fått noen tips fra deg når det gjelder pålegg :-) Her er i alle fall hva vi gir han, som du ikke har nevnt i ditt innlegg: Pålegg: Kjøttpålegg (spises først og så spiser han brødet), god og mager leverpostei, syltetøy. Middag: Pannekaker laget på glutenfritt mel, soyamelk el nutramigen og eggerstatning, med blåbær og bacon, ren fisk/ kjøtt/ kylling med potet/ris/pasta og grønnsaker, pizza uten ost, spaghetti med kjøttsaus, god og mager pølser og potetmos (de fleste posene inneholder ikke melk og kan tilsettes soyamelk eller nutramigen, eller lages fra scratch). Kjøttkaker (enten lages selv eller god og mager sine) Jeg sliter litt med å lage kjøttkaker uten egg fordi de faller bare fra hverandre, men svigermor sine er knallgode, så det handler sikkert bare om hvor flink man er på kjøkkenet :-) Ellers vil jeg nevne Orgran sine produkter. De har eggerstatning, og mange gode ferdigblandinger som ikke inneholder egg, melk, nøtter, gluten o.l.. Du blander bare i den melka og eggerstatninga som jenta di kan spise. Selv har jeg prøvd pannekakeblandinga deres, men de har også pizzadeig, falaffelblanding, sauser og mye mer. Finnes på flere butikker hvor de har allergi-mat.
blomstre Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Gigi Mitt husmor-kjøttkake-tips: Alltid ha saltet i kjøttdeigen /karbonadedeigen først og røre til den blir seig, så kan man ha i resten av igrediensene man bruker. Har aldri brukt egg og har aldri opplevd at de faller fra hverandre.... :-)
Gigi Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Blomstre: Samboeren takker for rådet :-) HI: kom på et mat-tips til. Har nettopp meldt poden inn i Norges Astma og allergi forbund, og som medlem kan du logge deg inn på matskolen.no sine sider. De har spesialisert seg på allergi-mat, og har mange oppskrifter. Dessuten har NAAF sitt kontor i Sør-Trøndelag gitt ut egne årlige hefter, og der har de noen oppskrifter og tips om allergi-vennlig mat. Alle heftene finnes på naafstrl.no sin hjemmeside.
marinas skatt Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Leverpostei , de gule boksene er uten melk. Stabbur laks ( porsjons pk ) finhakket laks med sitron pepper. Sjokade er uten melk , men kanskje ikke et hverdags pålegg..... Frukt pure. Pannekaker er populært til jenta mi på 15 mndr , lages med havremelk og egg- erstattningspulver... ( -eller vafler med litt grovt mel, også med havremelk og eggerstattningspulver.. ) Fiskekaker og fiskepudding fra tromsdalen er uten melk ( Mega ) Potetmos og melkefrie pølser er også populært. God og mager pølsene er ikke tilsatt melk , men det kan være små spor av melk. Masse melkefrie pølser i sverige om du har mulighet til og handle der. Du kan få mange gode tips på uten melk.no
*gurimallaika* Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Ta å sjekk ut www.utenmelk.no. Du vil nok få noen tips angående å unngå melk, når det gjelder egg så har jeg ingen forslag.
Helann og lillebror Skrevet 27. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2009 Takk for mange gode tips! Har forsøkt diverse bakverk med eggeerstatning, men synes liksom ikke helt det funker særlig bra. Så jeg har sverget mye til Mølleren sine produkter. Pannekaker går jo greit, gjør ikke noe om de er litt kompakte. Men vafler har jeg ikke fått ordentlig til! Jeg trodde jeg måtte kjøpe nytt vaffeljern fordi de alltid hang fast i jernet selv om jeg hadde noe smør i røra, men en kveld jeg stekte vafler med egg og melk løsnet de helt uten problemer... Synd de ikke har Mega her i byen, men skal få noen til å ta med noen av Tromsdalen sine produkter neste gang jeg får besøk utenbys fra!
2hærligegutter Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Her går det i: syltetøy, gilde g og m leverpostei (den eneste han liker), makrell i tomat, dansk salami. Til middag spiser han det samme som oss bare melkefrie blandingsprodukter (pølser, kjøttboller) sauser lager jeg med melkefritt smør og havremelk + en dæsj med fløteerstatter. kjøttkaker lager jeg alltid på havre/rismelk. Vet ikke om det er å få tak i lenger, men da eldste var liten og ikke tålte melk og egg pleide jeg å kjøpe bøffelmozzarella ( rød pose, ost i lake) den kjøpte jeg på meny. Den er kjempe god på pizza og ostesmørbrød osv, den er ikke så god rå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå