Frøken Freken Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Mistenker glutenallergi etter laaang periode med løs avføring hos jenta mi som nå er et år. I det siste har det bare blitt verre, hun har mye luft i magen og avføringen er veldig tynn. Vi har levert inn avføringsprøve og skal til legen 8. september. Har lest litt om laktoseallergi, og ser at mange av symptomene er de samme. Snuppa mi hadde sin verste natt etter at jeg hadde pøst i henne en del biola, i håp om at det skulle hjelpe. Og også Litagoen skled rett igjennom idag. Noen som vet om det er gluten i yoghurt?
It's all about me Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 De eneste yoghurtene det er gluten i er de det står "med fiber" på. Vanlig Litago, Biola osv er glutenfrie. Det at det er mye av de samme symptomene ved melkeallergi som ved cøliaki, og at en med cøliaki reagerer sterkt på melk har sin grunn. Hos en cøliakiker ødelegger glutenen tarmtottene i tynntarmen. Yttesrt på disse tamtottene sitter også den delen som bryter ned laktosen i melka. Derfor regarer cøliakikere som ikke går på diett ofte like sterkt på melk. Dette går derimot over etter kort tid på glutenfri diett. Mistenker du cøliaki må du fortsette å gi gluten og ta med jenta di til legen for testing straks. Mens du venter på svaret på den første blodprøven kan du selv om du ønsker dra på apoteket og kjøpe en hjemmeteste for cøliaki. Den gor svar straks, men om den er like sikker som den fulle blodprøven hos legen vet jeg ikke, derfor anbefaler jeg begge. Lykke til begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå