Gå til innhold

Hva er ISOFIX?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt oss ny bil og fått vite at det er isofix... ting... i den. Jeg tror ikke at barnesetet vi har kjøpt har Isofix... ting... men vi har ikke åpnet det for å montere enda. Nå lurer jeg på om det er verdt det å forsøke å bytte. Noen som har erfaring med denne Isofix...tingen? Hva er det egentlig? Og hvorfor er det så mye finere enn å feste bilstolen med setebelte? Eller er det egentlig noe finere med Isofix enn med setebelte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har isofix og vil nok aldri bruke et sete uten.

Vanlige setere fester du med bilens belter eller i en base som igjen er festet med bilens belter. Dette er trygt men er mer tungvindt og har en mulighet for feilmontering.

Isofix er to små bøyler du finner hvis du ser i overgangen mellom rygg og sette i baksetet.

Disse klikker du bare setet innpå og det er da festet i bilen karosseri.

Det sitter da dønn fast, du klarer ikke rikke det en mm. I tilegg er det idiotsikkert å montere, umulig å gjøre noe feil, og bilbeltene brukes ikke før beltestolen sin tur.

Skrevet

Det er ikke noe særs mer tungvint med eller uten Isofix. Vi har Isofix base på vår Maxi-cosi bilstol, men vi har da ikke Isofix-festene i bilen vår, og bruker derfor beltet for å holde på plass Isofix-basen. Og det er IKKE noe problem, da beltet hele tiden er på siden vi ikke tar inn og ut basen da det er meningen at denne skal ligge støtt i bilen hele tiden. For cluet med basen er jo akkurat den at det skal være enklere å ta barnesetet inn og ut av bilen!

òg i tillegg på basen er det er et system som gjør det enda mer idiot sikkert, og det er at det viser grønt og rødt. Grønt er for rett montering, og rødt er for feil.

Ergo; enda mer idiot sikkert.

Smør på flesk spør du meg :)

Men der igjen... Her er det da opp til enhver å dømme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...