Gå til innhold

så var jeg her igjen.... :)

såvardetpåanigjen

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Har nettopp oppdaget at jeg er gravid, ca 5 uker på vei. Svangerskapet var ikke planlagt, og i utgangspunktet ikke ønsket....men ingen av oss syntes abort var et alternativ så da prøver vi å tenke positivt og glede oss over at vi faktisk er fruktbare ! Vi har to barn fra før, og begge er prøverørsbarn. Hadde ikke regnet med å plutselig klare det på egen hånd. Er 40 år nå, og barna våre snart 2 og 4. Den store bekymringen nå er om vi skal ta fostervannsprøve eller ikke. Hva har dere andre over 38 gjordt ?

Fortsetter under...

Hei...

Gratulerer til dere og flott at dere beholder den lille spiren synes jeg=)

Fyller 38 i januar men jeg har ikke tenkt å ta fostervannsprøve,de ser jo endel på ultralyd og jeg tenker som så at vi må ta ansvar for det vi får=)

Hadde ikke orket ta en sen-abort uansett,men det får jo være opp til hver enkelt=)

leste litt om fostervannsprøve og ble overrasket over hvor sent den tas. Fosteret er jo blitt så stort da og det føles grusomt å evt ta abort så sent! Kjenner folk som har barn med downs og vet hvor tøft det er. Syns det vil bli vanskelig å belaste familien med et sykt barn, som kommer til å være barn for alltid, men som sagt; grusomt å evt ta abort så sent.

Hei. Jeg er førstegangsgravid og 40 år. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta fosterrvannsprøve uansett, men etter duotesten valgte vi å droppe det. På duotesten fikk jeg blodprøve og ultralyd i uke 12 og alt så helt fint ut. Ble veldig beroliget da, og fant ut at risikoen ved å ta fostervannsprøve var for stor når alt så så fint ut på duotesten. Derfor er mitt råd å be om duotest og ta avgjørelsen på grunnlag av den. Duotesten er helt uten noen form for risiko og greide å berolige oss to gamlingene :-) Lykke til uansett avgjørelse!

Hei til deg og! Velkommen inn hit. Jeg har, som de fleste her, bestemt meg for å ta duotest, og avhengig av resultatet se om det er behov for fostervannsprøve. Alternativt, så fikk jeg tips om å ta morkakeprøve, både pga. lavere abortrisiko, og at den kan tas tidligere enn fostervannsprøven. Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette, men skal til genetisk veiledningstime neste mandag, så regner med å få mer informasjon da.

Annonse

Jeg tok fostervannsprøve fordi det tester alle kromosomene. Abortrisikoen er 0,5 %, så altså veldig liten. Jeg tok det med ro på sofaen noen dager etterpå og alt gikk veldig bra. Svaret på fvp var at vi vetner en kromosomfrisk gutt, så vi slapp heldigvis å ta et ubehagelig valg midtveis i svangerskapet.

I ettertid har jeg hørt at siden vi har friske barn fra før, er ikke risikoen for kromosomfeil særlig forhøyet til tross for alder. Vi kunne derfor sikkert nøyd oss med duotest, men det føles samtidig betryggende at alle kromosomene er testet. Jeg tror hvert enkelt par velger det som er best for seg, og at ikke en test er "bedre" eller "rikgtigere" enn en annen rent objektivt.

Lykke til!

Vi valgte også fostervannsprøve da jeg gikk med sistemann - var 39 da.

Føltes godt å eventuelt være forberedt hvis vi ventet et barn som var annerledes, særlig hadde vi da kunnet forberede de andre barna.

Hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen, så vil vi ta fvp igjen - uten tvil.

Med en duo-test ville jeg stadig ha vært bekymret, så det ville ikke hjulpet noe for meg.

Vil en morkakeprøve gi samme svarene som en fvp ?

Er det mindre abortsisiko med denne ?

Og hvor mye tidligere kan den tas ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...