snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Jeg sliter med amminga. Lillegutt er 3 dager gammel, og de siste måltidene har jeg først presset ut litt melk på en skje for å friste han, og så lagt han til ved puppen. Men når han blir lagt til så tar han først tak og suger litt, slipper og gråter videre. Hva gjør jeg galt?? Det ser ut som han ligger godt når han ligger ved puppen... Fordi så sovner han som oftest fra den..
Moi 32 Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Jeg syns du skal komme deg på helsestasjonen så fort som mulig, og få litt hjelp og råd før det skjærer seg helt! Eller ringe ammehjelpen der du bor. Du finner nr på ammehjelpen.no eller tlf katalogen.
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 22. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2009 Jeg har prøvd å ringe til flere forskjellige folk på ammehjelpen, men ingen svarer. Får vel bare fortsette med å prøve videre. Ellers så får jeg ringe helsestasjonen på mandag.
Itsrejk Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Kanskje du har en liten kar som forventer effektivitet? Er melkeproduksjonen din skikkelig igang allerede etter tre dager? Er det din førstefødte? I så fall kan det godt ta mer enn tre dager før det blir skikkelig fart på sakene, spesielt når han ikke suger så villig. Kanskje han rett og slett blir utålmodig når det ikke kommer nok melk med det samme? Med min første måtte jeg kombinere pumping og litt morsmelkerstatning de første dagene, for han nektet å ta puppen. Vred seg unna og skrek. Alle på barsel hadde sin egen teknikk for å få ham til å ta puppen, men ingenting funka. Jeg bestemte meg til slutt for å reise hjem, og for å la ham bruke den tida han trengte. La ham ved puppen, presset ut en liten dråpe som han fikk på leppene, lot ham smake litt - og så fikk han mat på flaske etterpå. Det gikk seg gradvis til, og etter halvannen uke spiste han alle måltidene selv fra puppen, og han ble så fullammet i fire måneder (som var anbefalingen da han ble født). Så selv om du sliter litt nå kan det veldig godt gå seg til! En konkret ting du kan gjøre er å rulle brystvorta et minuttstid eller noe sånt mellom fingrene, melke den litt osv, for å sette igang utdrivingsrefleksen. Da renner melka fortere, forutsatt at produksjonen er skikkelig igang. Det kan godt ta mer enn tre dager. Mener ikke å si at du ikke skal be om hjelp, for det tror jeg er lurt. Men gi deg selv og babyen litt tid, for dette er helt nytt for babyen - og også for deg om du er førstegangs. Øvelse gjør veldig ofte mester. Hvordan er babyen ellers da? Sover mye? Gråter mye? Har du inntrykk av at han er mye sulten?
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 22. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2009 Han vil ha mat annenhver time. Ihvertfall ville han ha det i natt. Er det ikke typiske tegn på at han er sulten når han tar fingrene sine inn i munnen? Men jeg har kjøpt meg ammepumpe nå, og lager også litt mme ferdig til han. Så håper dette her løser seg... Men akkurat nå så er jeg litt frustert! =) Har du ellers noen gode ammetips?
Itsrejk Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Annenhver time er veldig normalt når han er så liten. At han putter fingrene i munnen trenger ikke å ha noe med sult å gjøre. Min har egentlig hatt fingrene i munnen fra han kom, han. Så lenge du ammer først, så kan du sikkert fint gi ham bittelitt mme. Kan godt hende at det er lurt. Jeg tror jeg ville gitt mme med skje eller fra flaske med spesialtut. Jeg ga min førstefødte (han som fikk tillegg den første uka) tillegg fra flaske med spesialtut - det blir som å få fra skje. Dette for å ikke ødelegge sugeteknikken hans nå før amminga er etablert. (Når amminga er på plass kan du jo godt bruke vanlige tåteflasker hvis du vil gi mme innimellom.) Det er ikke så lett å gi råd....og jeg skjønner at du er frustrert nå. Håper det bedrer seg i løpet av helga! Kan jo prøve med et par tips (bruk og forkast etter eget ønske): Ellers kan du jo prøve å variere ammestillingen. Noen trives best med å sitte, andre med å ligge. Hvis du sitter kan du jo prøve å legge småtten i tvillingstilling (som om du hadde en på hver pupp med hodene mot hverandre). Kos masse, smil og gjør ammingen til en skikkelig kosestund, selv om han kanskje ikke vil ta så mye om gangen. Prøv å legg ham til når han er nyvåkna og fornøyd. Det er det jeg kommer på akkurat nå. Må skyndte meg å male et strøk på noen vegger før småtten våkner etter sisteduppen. Kanskje andre kommer på mer?
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 22. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2009 Tusen takk for gode råd! Skal prøve de ut! Lykke til med malinga! =)
FruTB Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Vi måtte også ty til mme de første dagene. Jeg slet med å få Bo til å ta ordentlig tak, og når han først gjorde det så slapp han fort igjen, var urolig og gråt. Huff, det der var vanskelige tider husker jeg. Men så lenge jeg ga ham mme så jeg visste at han fikk i seg det han trengte, så stresset jeg ikke sånn med ammingen, prøvde litt i ny og ne, ville han ikke fikk han mme. Etter hvert så fikk vi det oftere og oftere til, og da han var 6 uker fullammet jeg Masse lykke til! Du kan jo feks. prøve hormonnesespray (snakk med legen din) for å få litt fortgang i utdrivningen, tilfelle det er derfor han kaver litt. Ellers tar det jo litt tid før melken kommer ordentlig i gang. Hos meg kom ikke melken før på 4. dagen :\
Squirrel79 Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Først og fremst, gratulerer så mye! Det høres ut som du beskriver akkurat det samme problemet jeg hadde når mini var født. Jeg fikk stort sett til ammingen på sykehuset, men hadde litt trøbbel til tider med at mini ikke ville suge. Da fikk jeg beskjed om å koppmate. Når vi kom hjem fra sykehuset en lørdag formiddag bestemte han seg utover kvelden for å ikke ville ta tak i puppen. Dette fortsatte hele natta og også søndagen. Jeg hadde gått til innkjøp av pumpe på forhånd, og tok denne i bruk og koppmatet mini. Mandag morgen ringte jeg helsestasjonen og fikk komme til en ammeveileder. Hun kom fram til at brystvortene mine var for flate, og at mini ikke hadde kraft nok til å få tak til å suge. Det endte med at jeg begynte å bruke ammeskjold, og da fungerte det kjempebra! Trengte ikke å gi MME til mini da. Det hører med til historien at jeg sleit med avvenning av ammeskjoldene og brukte de helt til mini ikke ville ha puppen i det hele tatt lenger rundt 5 1/2 måned.
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 sender mange varme tanker til deg. kjenner meg utrolig igjen der, lille gutt er 1 mnd i dag, men den første uken slet vi med å få til ammingen. ville ikke ta tak, men han var heldigvis ikke mye grinete. følte meg elendig som ikke klarte å gi min egen unge mat, men plutselig en dag så var vi igang. er nytt for både deg og barnet, bare bruk tiden til hjelp og ikke gi opp. prøv prøv prøv,,,, så sitter det nok snart. anbefaler på det sterkeste å lese på ammehjelpen.no fikk mange tips, råd der og der står det mye om stillinger m.m dra til helsestasjonen din i morgen og be dem hjelpe deg!!
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 24. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. august 2009 Hei igjen Idag har jeg vært på helsestasjonen og fikk råd og veiledning. Hun så at lillegutt bare tulla og lekte med brystvorta, så hun tok å dytta hodet hans inntil puppen min, og da begynte han å suge. Det var det som skulle til! Så ikveld har amminga gått veldig bra! Jippi!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå