Gå til innhold

Morkakeprøve til mandag...

Cammie82

Anbefalte innlegg

Hei alle dere

Etter 1 SA i desember 2008, og en konisering i mars 2009, er jeg nå gravid igjen og er uke 9+4 idag :) Har ingen barn fra før, og er ei jente

Jeg har et syndrom som heter Nail Patella Syndrom, og jeg og samboeren min har valgt at vi ikke ønsker å føre dette syndromet videre til våre barn. Det er 50% sjanse for at den lille inni magen min har arva dette. Det er så grusomt... Men vi har altså valgt å ta abort dersom det viser seg at det ikke er friskt.

Jeg skal på Ullevaal for å ta morkakeprøve til mandag ( 24.08.09). Gruer meg ikke til selve prøven, men gruer meg så til svaret. 50% er ganske mye. De må jo ta ultralyd mens de tar prøven, for å se at de ikke skader fosteret. Jeg skal si fra om at jeg IKKE vil se på skjermen eller høre hjertelyden. Det kommer bare til å gjøre alt værre dersom det ikke går bra og vi skal ta abort..huff:(

Noen som har noen erfaringer eller er i lignede situasjon?

Hilsen meg:)

Fortsetter under...

Det kan ende opp med å få langt mer alvorlige problemer og skader enn der jeg har. De har ikke kommet så langt i teknologien enda at de klarer å se i hvilken grad det eventuelt har dette syndromet. Og de alvorligste plagene og skadene med dette syndromet er noe jeg ikke ønsker å gi til mitt eget barn.

Hei Cammie

Jeg har ikke noe syndrom jeg kan videreføre, men jeg har vært i samme situasjon som deg vedrørende morkakeprøve. I tillegg var dette i India via surrogatmor for snart 5 uker siden. I sommerferien fikk vite at det var en "high risk" for downs på vårt sterkt etterlengtede barn. Jeg har selv ikke lenger livmor, så vi reiste ned dit og fikk ut 5 egg, der fire ble befruktet og satt inn. Ett egg festet seg. Hele ferien og frem til for to dager siden, har vi hatt det helt fryktelig. Vi har grudd oss hver dag for å få et nedslående resultat. Også vi hadde bestemt oss for å fjerne fosteret hvis det var noe galt med det, selv om vi hadde invistert så mye for å få barnet. Heldigvis viste det seg at alt var fint med vår lille, men jeg skjønner veldig godt at du gruer deg for resultatet. Det er ikke noe kjekt å gå slik å vente, faktisk er det helt forferdelig. Jeg er ihvertfall helt utslitt. Det jeg kan anbefale deg er at du prøver å gjøre mest mulig, slik at du ikke tenker så mye.

Håper alt går bra med deres lille også. Ønsker deg masse lykke til.

Klem

Hei Savn 36 :)

Takk for svar. Så utrolig bra at deres lille er frisk. Kan tenke meg det har vært tøft å gå så lenge å vente..men jammen godt det var et positivt svar da:)

Jeg trodde jeg skulle ta morkakeprøven idag, men det var visst bare en forundersøkelse for å se hvor morkaka lå og at alt så normalt ut. Så jeg tok ultralyd og vi så det lille nurket :) Helt utrolig. 36 mm, og vi så klart på hode, kroppen, to armer, to bein og to føtter..så søt:)

Har fått time til morkakeprøve onsdag 2.september...om 9 dager, så da er det bare å vente litt til....

Klem

Annonse

Jeg tok morkakeprøve i uke 10, med 25% sjanse for alvorlig sykdom hos barnet. Jeg er ikke selv syk, men har en sønn som er multihandikappet og har en så alvorlig sykdom at det er et mirakel at han i det hele tatt lever i dag (7 år gammel). Det var grusomme uker å vente på svar, og jeg var helt klar til å ta abort hvis det viste seg å være noe galt.Jeg fikk ikke svar får jeg var i uke 18, dagen før ordinær ultralyd ringte jeg for å purre på svaret. Prøvene viste en frisk liten gutt, og jeg er i dag 33 uker på vei. Men jeg klarer fortsatt ikke helt slappa av, da de aldri har tatt denne prøven av noen andre før da det er en svært sjelden sykdom. Så jeg er litt redd for at de kanskje ikke har klart å få riktig resultat. Så jeg vet hvordan det er å gå å vente, og jeg ønsker deg lykke til både med prøvetakingen og resultatet. Prøven var forresten ikke vond i det hele tatt, over på et blunk og kjente bare et lite stikk i magen.

Hei Cammie

Det er utrolig kjekt å se liv der inne, men samtidig fryktelig hvis det viser seg at noe er galt. Men heldigvis kan ting gå litt fortere i Norge enn i vårt tilfelle, håper ihvertfall det, slik at du ikke trenger å vente så lenge på svar. Har aldri selv tatt morkakeprøve, men det virker slik på andre her inne, at det går fint. Hovedsaken er vel å ta det med ro samme dagen. I India er de føre var, og behandler med antibiotika etterpå for å unngå en eventuell infeksjon. Men i Norge er man restriktive med å bruke slike ting hvis det ikke er helt nødvendig.

Skal følge med deg her inne.

Lykke til

Hei Bolla74:)

Først må jeg si så grusomt det må ha vært å vente så utrolig lenge på svar...! 8 uker...huff, så fælt. Men enda godt fosteret er friskt da:)Gratulrerer med det:)

Jeg fikk forresten telefon fra Ullevall for litt siden om at jeg skal ta prøven til tirsdag istedenfor onsdag. Det er jo bare bra. Jo før, jo bedre.

Jeg er sååå spent. Tenk, det er 50 % sjanse...

Hei Savn 36 og dere andre

Nå er jeg ferdig med morkakeprøven...veldig glad for at det er gjort. Har ikke grua meg så veldig til å ta den, men når jeg la meg opp på benken, DA kom skjelvingen og gråten:( Tok noen minutter før jeg klarte å hente meg inn og slappe av. Hjalp veldig når kjæresten fikk sette seg ved siden av meg og holde meg i handa..

Det var Dr. Wergeland som utførte dette. I tillegg var det 3 andre tilstede der inne. De var veldig flinke, passa på meg og orata med meg. Tok først ultralyd for å se til den lille. Deretter fikk jeg 2 stikk i magen, som var bedøvelse, Det synes jeg var vondt.

Så var det å sette inn denne kanylen. Først gjennom magen, så inn i livmora. Ikke veldig godt det heller. Men så var det værste gjort. Så tok han en slags pumpeting nedi denne kanylen og dro opp vev. Dette måtte han gjøre 3 ganger...! Fikk visst ikke opp nok de første gangene, Jeg synes det tok fryktelig lang tid, og hver gang han bevegde på nåla og alt det andre, så kjentes det veldig godt i magen. Ble så glad da han sa han var ferdig!!!

Nå er iallefall det overstått. De tester for syndromet mitt( som er grunnen til at jeg tok dette) og så tester de for trisomiene i tillegg. Får KANSKJE svar til fredag, men kan også komme mandag eller tirsdag.

Nå er det bare å vente. Grusomt å vente. 50 % sjanse har vi for at det er friskt...huff:(

Ville bare dele dette med noen.

Klem

Annonse

Kl. 12.46 ringte telefonen...

HURRA!!

Fosteret er FRISKT og har IKKE SYNDROMET!!! Dette er heeelt utrolig. Jeg skal bli mamma.....

For en lettelse, og for en bursdagspresang...har bursdag til mandag, og dette er den beste gaven jeg noen gang har fått eller kommer til å få!

Takk til alle dere som har krysset fingre og bein og tenkt fine tanker:)

Nå er jeg så glad som jeg aldri har vært før :):):):):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...