Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Var til 3. behandling i dag, og fikk nå også satt noen nåler for å stimulere rier. For hver gang har jeg kjent at jeg har fått flere og sterkere kynnere, og etter behandlingen i dag har det murret nesten konstant. Har ikke antydninger til rier altså, men jeg kjenner at det er voldsom aktivitet "der nede". Jeg er 38+6 i dag, og jordmora mente at det var greit å stimulere rier ettersom det viste seg at livmormunnen er myk og nesten helt avflatet. Hun kunne til og med sette en finger på hodet til babyen. Nå er jeg kjempespent på hvordan de neste dagene blir! Om det ikke skjer noe innen tirsdag skal jeg ha en ny runde med akupunktur da, men jeg håper at det ikke blir nødvendig. Vel, vel... måtte bare få det ut... er så spent. Plutselig har det gått opp for meg at babyen faktisk skal ut snart. Jeg er liksom blitt så vant til å være gravid at jeg ikke har tatt inn over meg at det snart er slutt....før nå! Hjelpes...
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Åh så spennende! Jeg skal ha min første runde på mandag, da er jeg 38+0. Har kommet litt "seint" i gang pga ferie og sånn. Er veldig spent på om jeg får litt flere kynnere for de har så og si blitt borte de siste ukene. Har mere mensmurringer, men ikke så mye av det heller så hadde vært fint å kjenne at det skjer noe
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2009 Jeg er i hvert fall overbevist om at det har effekt. Jeg var litt skeptisk på forhånd, men skepsisen ble borte etter første behandling. Ingen tvil om at det ble flere kynnere etter behandlingene. Det er ikke bare behagelig når jordmora finner punktene, men "no pain, no gain" som det heter! Får håpe at akupunkturen virker på deg også. Har jo selvfølgelig hørt om de som ikke merker noen virkning.
AussieAnette Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Kan jeg spørre hvor de setter nålene??
my&E *mistet vår datter* Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Jeg har hatt 2 behandlinger, skal til min 3. behandling på tirsdag, men enda ingenting som skjer hos meg! bare hatt LITT kynnere og hodet har festet seg, men ingenting som SKJER... og føles heller ikke sånn ut. Men akupunkturen har fått meg til å slappe mer av, så spørs nok også hvilken sinnstilstand man er i på forhånd. Ikke forvent for mye. Akupunktur har funket kjempebra på meg før - tok det i forbindelse med mye stress på jobben, og da hjalp det meg Men fortsatt har ingenting skjedd denne gangen. Kan jo tenkes at livmoren har myket seg opp så klart, siden jeg merker at jeg slapper mer av. Er forresten 38 + 4 idag.
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2009 Jeg har fått satt nåler på litt forskjellige steder for hver behandling. To på magen - mellom navelen og skambeinet. En midt oppe på hodet. En mellom stortåa og den ved siden av. Noen på håndledd, knær og ankler. Og en gang fikk jeg en ved kravebenet. Første gangen fikk jeg også to på ryggen. Noen av punktene har vært for modning av livmora, noen for å gi meg mer energi (særlig den mellom tærne tror jeg), noen for å hjelpe mot halsbrann og hjertebank osv, og i dag ble det altså satt noen punkter for å trigge rier. Tror det var i håndledd og ankler. Så ut som ei nålepute til slutt... :-)
1gang09 Skrevet 21. august 2009 #7 Skrevet 21. august 2009 dette er jeg også helt enig i! begynte første behandling i dag, og jeg kjenner helt klart MYE mer murring og har hatt noen kynnere i dag så dette ser jeg virkelig frem til nå er 37uker i dag i følge jordmor og her står det 38.. men samme det:) Mine nåler ble satt ved ankelen og kneet:) 1 nål på hvert sted:)
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 21. august 2009 #8 Skrevet 21. august 2009 hei, lurer naar man begynner med modningsakupuntur? Er det jordmor som utf0rer det eller en akupunt0r? I saafall, noen som vet om noen i Bergen som gj0r det?? Litt rare bokstaver pga av opphold i utlandet..
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2009 Kan jo hende at det skjer mye modning uten at du merker det. Jeg var nesten i sjokk i dag da jordmora sa at jeg var ganske så moden, og at livmormunnen var sentrert, myk og litt åpen. Forrige gang gikk jeg 12 dager over termin, og selv etter et døgn med rier var jeg ikke lenger i modning enn det jeg er nå. Så jeg har stor tro på at akupunkturen har hjulpet meg. Noe kan jeg nok skrive på kontoen for "andregangsfødende", men etter hvordan jeg har opplevd behandlingen så er det nok ingen tvil om at det har hjulpet.
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2009 Tror det er litt varierende når man anbefaler å begynne med modningsakupunktur. "Min" jordmor anbefaler ikke det før uke 37 med tanke på at det kan øke sjansene for å sette i gang en fødsel. Jeg går til en privatpraktiserende jordmor på Østlandet, så det er nok litt langt fra Bergen, men det kan hende at det er en jordmor på helsestasjonen din som kan hjelpe, eller på sykehuset hvor du skal føde. I tillegg er det jo mange andre som driver med akupunktur, men jeg synes det er en trygghet å gå til en jordmor som faktisk kan sjekke om man er moden nok for å få satt riestimulerende nåler. Som min jordmor sier kan det bli "katastrofe" dersom man setter i gang med den slags behandling før man er moden for det, men det er det ikke alltid så lett å vite uten å gjøre en underlivsundersøkelse.
Jente 2 år, gravid igjen:) Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Hva koster det å få modningsakupunktur? Hvor på østlandet gjør du det?
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. august 2009 Jeg betaler 300 kr for hver behandling (1 time). Hun jeg går til har praksis på Råholt (Eidsvoll) sammen med en annen jordmor. "Varm Velkomst" heter det. Hun jeg går til er en veldig trivelig dame som forøvrig også jobber som jordmor på A-hus.
Venter09<3med ny spire Skrevet 21. august 2009 #13 Skrevet 21. august 2009 Rufsetufsmamma FØDEKLAR!: Kan jeg spøre deg om hvor stor åpning du hadde ? har selv hatt 3 behandlinger, og ble sjekket på torsdag, hadde da 1cm åpning, tappen var nesten borte. men det sier ikek meg noe som helst.
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2009 Jeg vet ikke nøyaktig, men det var nok litt over 1 cm. nok til at jordmora fikk en finger inn, men ikke to. Ikke noe voldsomt med andre ord, men det er da et tegn på modning. Tappen var også nesten avflatet, og det er jo positivt. Når livmorhalsen er umoden så er den normalt ca. 4 cm lang og hard, så at den er avflatet og myk betyr jo bare at man allerede har unnagjort første etappe. Forrige gang fødte jeg 12 dager etter termin, og hadde da fremdeles en ganske umoden og desentrert livmorhals etter et døgn med rier. Den første delen av fødselen tok nok noen timer ekstra takket være tilstanden på livmorhalsen... Så denne gangen er jeg optimistisk med tanke på å komme i aktiv fødsel litt tidligere.
Venter09<3med ny spire Skrevet 21. august 2009 #15 Skrevet 21. august 2009 Oki, da forstår jeg mere.. Jordmor kjente på meg og sa her er hodet ganske langt nede, men kjente ikek på om det var festet eller noe, håper det er det. jeg bynte å blø ganske mye etter ho hadde sjekket meg er det vanlig? måtte ringe føden jeg for ble litt engstelig utover kvelden. ny time til nåler på mandag og til min jordmor på onsdag.. håper de sjekker meg og slikt hver gang nå.begynner i uke 39 i følge sykehuset på søndag og uke 40 i følge min termin på søndag...
Kari Trestakk Skrevet 21. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 21. august 2009 Det er ikke uvanlig å blø litt etter at det er "tuklet" med livmorhalsen. Særlig ikke dersom jordmora tøyde litt i tillegg. Min jordmor ville ikke tøye noe særlig, men det kom litt blod etterpå likevel. Tror ikke du trenger å bekymre deg for blodet. I hvert fall ikke dersom det gir seg ganske snart.
Venter09<3med ny spire Skrevet 21. august 2009 #17 Skrevet 21. august 2009 slapper helt av nå, etter å ha snakket med en jordmor på føden.. vet ikek om ho tøyde eller noe jeg. turte ikke spøre hva ho drev med hehe.. håper det blir en fødsel om ikek alt forlenge her nå. har så mye tak i magen føler jeg skal sprekke på hver side av magen...
Øyboeren med to små <3 Skrevet 21. august 2009 #18 Skrevet 21. august 2009 her begynner de ikke før i uke 38-39, så skal prøve for første gang neste torsdag når jeg er 38+6 får det gratis på føden her hvor lenge ligger dere forresten med nålene?
Venter09<3med ny spire Skrevet 21. august 2009 #19 Skrevet 21. august 2009 Jeg ligger med nålene 30-45 min hver gang jeg er der. det varierer vis jeg har merket de veldig kan jeg ligge der i 30 min vis ikek skrur ho litt og lar det gå 5-15 min til og en gang har det vært 45 min hele, men da frur jeg at ho glemte meg litt hehe
eirama Skrevet 21. august 2009 #20 Skrevet 21. august 2009 Dolly06: Ta kontakt med Nina B. Fitje, akupunktør i Bergen.95178173
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 21. august 2009 #21 Skrevet 21. august 2009 Dolly06+♀ i magen: Hun jeg har fått anbefalt heter Elise og jobber på Akinonsenteret her i Bergen. Hun sa de ikke begynte før uke 37. Jeg skal dit på mandag, da er jeg 38+0. Spent på om det fungerer
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 21. august 2009 #22 Skrevet 21. august 2009 Rufsetufsmamma FØDEKLAR!: Hjalp akupunkturen på halsbrannen? Jeg er så immari plaget av det...
my&E *mistet vår datter* Skrevet 22. august 2009 #23 Skrevet 22. august 2009 Det er klart det KAN ha effekt, men jeg ville bare presisere at det funker faktisk ikke for ALLE. Og det er så utrolig dumt hvis man forventer for mye, for det er ofte da det ikke skjer noe - så blir man så utrolig skuffet. men jeg har hatt stor nytte av akupunktur selv om jeg ikke fysisk merker noe til modning ... det har fått meg til å slappe mer av. Jeg anbefaler det så lenge man har et åpent sinn og ikke for høye forventninger. Selv om det f.eks hjalp for EN å bli kvitt halsbrann, så er det ikke sikkert det hjelper like raskt for en annen
cec26 Skrevet 22. august 2009 #24 Skrevet 22. august 2009 Må bare si et par ting her jeg og... Jeg har fått 3 barn, den siste er 17 dager gammel... Har prøvd modingsakupuntur på nummer 2 fra uke 36, han kom 7 dager over termin, men hadde en ganske lett fødsel.. men gikk fort da.. Nå med nummer 3 så begynnte jeg med modingsakupuntur i uke 35, jeg skulle bli satt igang 2 dager før termin denne gangen så jeg øsnket å være moden, men den gang ei... ble satt igang 4 dager over termin, uten å være moden i hele tatt... hadde 2 cm åpning, men det har o fte flergangsfødene...ble en lang fødsel.. Så det er som hun over her skriver at modingsakupuntur fungerer desverre ikke på alle... så man må kke ha for store forventinger... Ønsker alle lykke til fordet, og håper det fungerer på så mange som mulig;)
luftbobler Skrevet 22. august 2009 #25 Skrevet 22. august 2009 Jeg leste et sted at statistisk sett var det ca 20 % det ikke fungerte på. Det er odds som gjør det veldig lett for meg å ville forsøke ihvertfall :-) (Folk spiller jo lotto med mye mindre sjanser hver eneste uke!) Min jordmor starter ikke med behandling før i uke 38.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå