Gå til innhold

Flere som gir mme i tillegg til morsmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vurdert lenge å gi mme som tillegg på kveldene fordi den lille ( snart 4 uker) ikke blir mett. Hun ammer og ammer og sovner tilslutt. Men sover bare 10 - 20 min også våkner hun å vil ha mer pupp. Slik har hun holdt på lenge. Idag har vi prøvd å gi henne mme etter ammingen, og hun slukte i seg nesten 100 ml, enda jeg hadde ammet henne 3 ganger på et par timer rett før. Hun har lagt på seg bra, veide henne her om dagen. Men det er jo fælt at hun aldri virker mett om kveldene og tungt for meg å amme henne i flere timer i strekk, er jo blitt veldig sår.

Har prøvd å pumpe meg hver dag, men får bare ut kanskje 40 ml, og har nesten gitt det opp. Prøvd det meste for å stimulere utdrivningsrefleksen, men kan ikke holde på så lenge med pumpingen før hun våkner og vil ha mat. Har dårlig samvittighet fordi jeg vil gi henne mme på kveldene, burde jo sikkert ikke ha det. Men morsmelk er jo veldig bra. Huff, ikke lett det her.

Andre som er i lignende situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det du beskriver høres veldig normalt ut. Jeg ammet mitt eldste barn og hadde det på samme måte. Å amme et nyfødt barn er både utmattende og overveldende!

At babyer er urolige på kvelden er veldig vanlig de første ukene, for enkelte varer det så lenge som 3-4 mnd. Her varte det i 8 uker.

Årsaken er at brystene produserer mindre melk om kvelden enn om dagen og melken er annerledes sammensatt. Kveldsmelken er fetere, men i mindre mengde. Mange opplever at brystene føles tomme om kvelden – dette er ikke tilfelle, melken er der, men den er som sagt fetere og mindre vandig enn om dagen. Det kan man se selv hvis man klemmer ut en dråpe. Dagmelken er lys og minner om skummetmelk, mens kveldsmelken er tykkere og minner mer om helmelk.

Erklær unntakstilstand og forbered deg på at du ikke får gjort så mye annet på kveldene. Det kan være strevsomt her og nå, men totalt sett er dette en kort periode av livet. Prøv å se det positive i det og nyt nærheten og kosen med barnet ditt hvis du kan.

Så lenge barnet er friskt, normalvektig og legger på seg så trenger du ikke å bekymre deg for at det ikke får nok mat. Husk at urolige barn om kvelden ikke alltid er urolige fordi de er sultne. Noen ganger kan det være tretthet, behov for kroppskontakt og kos eller et sterkt sugebehov som gjør at barnet gjerne vil ligge til brystet lenge på kveldstid.

Vær også forberedt på økedøgnen som kommer. Plutselig vil de ha mat annenhver time hele dagen også. Da er det bare å avlyse alle avtaler og bure seg inne....

Økedøgnene følte jeg gikk veldig greit her, men de første 8 ukene med urolige kvelder var utroolig slitsomme! Når jeg ser tilbake, og i tilleg sammenligner med flaskebarnet jeg har nå, så tenker jeg at jeg burde ha gitt mme i tilleg. Mest fordi jeg hadde en lettvekter. Vet ikke om jeg ville begynt så tidlig som etter 4 uker, hadde nok vært redd for både melkeproduksjonen og sugeforvirring. Hjelpebryst kan være en god løsning! Men mange gir kveldsflaske så tidlig uten at det har forårsaket et eneste problem :-)

Med første var jeg også veldig optatt av at hvis hun ikke skulle få bryst, så skulle de i allefall være morsmelk på flasken. Nå kan jeg ikke forstå hvorfor jeg hadde sånn mme-skrekk. Hva er farlig med å gi barnet mme en gang i mellom så lenge hovednæringen er morsmelk?...

Det er bare du som kan føle på hvor slitsomt du har det nå, og om det er holdbart med det urolige barnet. Ammingen skal ikke utmatte mor, føler du deg utslitt så la far gi en kveldsflaske med mme mens du tar deg en velfortjent hvil, en varm dusj eller noe annet som gir deg energien tilbake! Høres heller ikke ut som det er ideel å drive med pumping nå. Pumping krever sin kvinne (ro og overskudd)! Ta en pause med det og prøv heller igjen når du føler deg mer ovenpå. Når det er sagt, så er pumping heller ikke får alle. Noen får rett og slett ikke igang utdriningrefleksen ved pumping. Men at man ikke får pumpet betyr ikke at man ikke har melk, barnet stimulerer brystet på en helt annen måte.

Oi, dette ble langt... Håper det var til litt hjelp også da :-) Og masse lykke til videre, håper du snart bare kan nyte ditt lille vidunder!

Skrevet

Takk for svaret :)) Mye av det du sier vet jeg jo, om økedager og uroen om kveldene. Jeg bare føler at inni mellom kan det være godt å gi de mme slik at man får hvilt seg og får en pause fra intense kvelder med amming. Kjenner jeg har begynt å grue meg litt til kveldene, og kan være derfor det er blitt verre, altså ungen virker mer sulten... kanskje mindre melk eller at det påvirker utdrivingsrefleksen.

Jeg merker godt på henne at det er sult som gjør henne urolig, fordi de gangene hun har hatt luftsmerter skriker hun så sårt og lengere. Nå er det mest sutring og leting etter puppen og smatting. Syns så synd i henne og syns det er trist at hun ikke klarer å bli skikkelig mett. Hun sovner veldig fort med puppen om kvelden og lurer på om det er fordi det ikke kommer like mye og like fort som på dagtid...

Tror jeg blir å bruke mme en og annen kveld, så kan pappa gi henne og jeg kan slappe av ;) Jeg er selv oppfostret på mme og har aldri vært mer syk enn andre;))

Huff, trodde før at ammingen skulle gå lett. Men man får seg sannelig en liten overraskelse ;)

Skrevet

Høres ut som en god løsning synes jeg! Når du har begynt å grue deg til kveldene så trenger du litt pauser. Skriver herved ut avslapping på blå resept da stress virker negativt på produksjon og utdrivning :-)

Skrevet

Hei!

Ser at blomstre allerede har gitt deg gode svar, men ville bare dele noen av min erfaring med deg!:)

Her funka ikke amminga i det hele tatt. DDet var smertelig vondt å innse! Bestemte meg derfor for å pumpe og gi mm på flaske! Det funket veldig fint!:) Etterhvert ble det stadig mindre i puppene, jeg som hadde hatt overflod!! Begynte derfor å supplere med ferdigblanda nan. Når mini var 3mnd kunne jeg pumpe opp mot fem timer i døgnet og ha 80ml - altså ikke nok til et måltid for mini engang. Da sa min kjære at det var på tide å slutte, jeg ble jo bare gal av pumpinga og alt for ingenting! Sa da sluttet jeg og gikk over til pulver. DET var nederlag for meg det! Men etter ei uke gikk matinga med pulver lett som bare det, og min i storkoser seg!:) vokser, smiler, ler, spiser grøt - hele pakka!:) jeg har selv aldri fått mm, og heller egentlig aldri vært særlig syk heller... Så ser ikke at det skal være noe nederlag for mini heller:)

Det ejg prøver å si, er at jeg kjenner til følelsene du sitter med utrolig godt! Men det går bedre etter hvert!:o) Det lover jeg deg!!=)

Lykke til videre uansett!:) Og jeg lever litt etter prinsippet om at mamming er like viktig som amming;)

Skrevet

Heisann:)

Nå er det en stund siden jeg hadde en nyfødt hvor jeg ammet + ga tillegg. Men jeg må si at det funka veldig bra for meg! Hadde en urolig liten gutt som aldri så ut til å være helt fonøyd med puppene mine, selv om det kom mye melk da jeg pumpet meg.

Jeg slet LENGE med selvfølelsen ang. det at amming skulle jo være sååå mye bedre enn å gi tillegg. Følte nesten det var en skam.. Men etterhvert så gikk det over, og jeg trivdes mye mer som mamma da jeg hadde en unge som faktisk ble mett og fornøyd!

Jeg begynte med å gi tillegg 2 ganger fast om dagen, og resten ammet jeg frem til han var 4,5 mnd. Etter det gikk jeg kun over til mme pga han var mer fornøyd meg flaska. Kommer definetivt ikke til å stresse like mye neste gang. Det å være mamma skal være en positiv opplevelse hvor man koser seg, og ikke bare tenker på hva man absolutt skal/må gjøre.

Følte meg utrolig pressa av helsestasjonen da jeg fortalte at jeg ga begge deler, men det er vel jobben deres. Gjør der DU føler er rett, og drit i resten. Liker/blir barnet ditt mer fornøyd etter mme så synes jeg det er bedre enn å stresse seg ihjel med å amme. Amming er flott, men alt med måte. Ikke alle kan amme, eller har barn som er enkle å amme.

Håper det gav en liten trøst;) Kos deg md babyen din. Det viktigste er vel at de faktisk får mat?

Klem

Skrevet

Takk for fine svar ;)) Rart hvor "tungt" det er å gi de små erstatning, men skjønner jo at det er bedre for både meg og babyen, jeg er glad og hun er mett, hehe. Hun har fått mme inni mellom nå de siste to dagene og er en ny baby om kveldene. Mett og fornøyd. Herlig ;)) Så ammer jeg henne på dagtid, og det funker fint. På kveldene ammer jeg henne så lenge det går, så gir jeg henne mme etterpå, så får hun begge deler.

Skrevet

Du er en kjempe flink mamma uansett!:)

Skrevet

Tusen takk :)) Tror alle her er kjempeflinke mammaer, vi må bare huske å stole på magefølelsen vår og på vår egen dømmekraft. Å ikke la oss påvirke av negative meninger og sånn, selv om man gjerne lar seg påvirke litt uansett.

Skrevet

Absolutt!;-) Følte meg som tidenes dårligste den dagen jeg ga opp amming, men var det verdt å bruke seks timer på pumping av 80 ml til sammen eller seks timer på guttungen? Selvsagt det siste! Men med alt presset på amming, var det det som gjorde det hele vanskelig! Men takket være denne siden gikk det bra til slutt!:)

godt vi har hverandre!

Skrevet

Heisann :)

Ble nesten svett av å lese ditt innlegg.. Litt skummelt fordi jeg lurte nesten på om det kunne vert skrevet av meg for 2 mnd siden!!!!!

For noen dager siden følte jeg faktisk at jeg måtte skrive et innlegg om dette (se småtroll 0-1 år) i tilfelle det var andre som hadde det slik!

Du beskriver perfekt sånn som her hos oss! Ammet og ammet og ammet, og hun ble aldri tilfreds om kveldene. Dette førte også til at hun ikke slappet av eller sovnet. Mildt sagt strevsomt som du selfølgelig kjenner til!

Min samboer sa kan ikke vi gi litt ekstra? Men jeg nektet fordi jeg trodde ikke man skulle det. Kunne ødlegge amming eller hva det var jeg trodde. Fordi hadde jo aldri hørt om det før... Men sambo kjøpte likevel Nan en dag, "bare for sikkerhets skyld":)

Da jeg var hos HS når hun var 4 uker, spurte hun om jeg gav noe tilllegg, nei sa jeg, men vurderte det sterkt en kveld da hun aldri ble fornøyd! Da sa hun (en gammel søt HS, men maaangen års erfaring:)) at det er baaaare å gi... Så får du slappet litt av, og puppene får tid til å lade seg opp litt :)

Så jeg prøvde, og hun var so suuuulten, som du også forteller!!

Etter dette, prøvde vi litt om kveldene... Først flaske etter pupp... Så ble jeg tipset om å gi først flaske, så avslutte med kosepupp og den fete melken som er der! Det gjør jeg nå hver kveld! Har riiikelig ellers i døgnet, men ikke om kvelden!

Gir henne mellom 80-130 ml på flaske, så pupp!

Dette gjør vi nesten hver kveld...

Hun er en lang og slank baby... Med en enorm apetitt :) For på ettermiddag ammer jeg ivertfall annenhver time! Nå er hun glad og fornøyd HELE DØGNET og legger seg mett og god om kvelden!

Hadde jeg ikke blitt tipset om dette, tørr jeg ikke tenke hvordan disse siste 2 mnd hadde vert for oss!

Husk alltid stol på deg selv, du er mamman!!! Du kjenner din baby♥ Man kan ikke alltid være politisk korrekt!

Kos deg med din lille ♥ & lykke til :)

Skrevet

Det er fint å lese at flere har det slik. Mange sier til meg at hun bare har økedager o.l. Men som du sier, man må stole på seg selv. Skal faktisk prøve som deg, først flaske og etterpå pupp :)) Det er herlig med en fornøyd og mett baby, og ikke en sulten baby som må amme i flere timer for å bli mett stakkars :/ Min lille får nå 2 flasker per døgn, og da spiser hun alltid iallefall 100 ml, selv om jeg kanskje har ammet henne 2 ganger rett før, og gjerne brukt vel en time eller mer :S

Takk for et fint svar, lykke til du åsså og kos deg med din lille :))

Skrevet

Godt å høre at du stoler på deg selv og babyen din! Det er det viktigeste vi har å gå etter :) Men jeg ser at det ser ut til at vi har det ganske likt :)

Amming og amming.. 1 gang i timen hele ettermiddagen, og bebis er likevel suuulten og kan sluke 100 ml på rappen!

Jeg er da noe sikker på at dette ikke har noe med økedøgn da, og at det heller ikke absolutt skal være sånn heller....

Jeg har måtte gi en ekstra flaske melk på dagen her og der i ny og ne... Senest på dagen idag... Men det kan variere utifra vår dagsform har jeg forstått... Dersom du ikke er helt i form, har stresset litte.l.

Ville bare si at jeg var til HS idag (3 mnd kontroll). Fortalte hvordan det er nå, og at jeg nå gir en flaske hver kveld osv osv...

Hun sa d var bare å fortsette med... Hun har bare godt av det! Men jeg hadde godt av det... D sa hun var like viktig:)

Hun sa også at det er helt forskjellig hva som passer for baby til baby og foreldre til foreldre... De som ønsker å sitte sånn hele kveldene må gjerne gjøre det... Men er vel helst noe unødvendig!

Fortsatt lykke til! Håper kveldene dine roer seg :) Og at din lille blir mett & lykkelig!!! ♥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...