Gå til innhold

Pleiepenger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til reglene for når man kan få pleiepenger? Jeg er i permisjon og småtten har vært innlagt på sykehus først i 2 uker så to ganger med dagsinnleggelse og nå blir det vel en ukes tid. Etter det blir det hyppige kontroller på sykehuset, opp til flere ganger i uken. Vet jo ikke hva som skjer fremover, men det kan jo fort bli nye innleggelser. Kan jeg få pleiepenger for dette slik at det ikke spiser permisjonstiden? Hadde jo vært kjekt om jeg kunne fått igjen disse dagene i andre enden av permisjonen siden det ser ut for at jeg har fått en baby som trenger litt mer oppfølging enn normalt. Kan og nevne at han har en medfødt sykdom som vil kreve hyppige kontroller i første leveår deretter en gang i halvåret er jeg blitt fortalt av legene. Hva utgjør pleiepenger foresten? Er det så og så mange prosent av normalinntekt eller et fast beløp?

Takknemmelig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PP tilsvarer full lønn. Dessverre vet jeg ikke hvordan det er med barslespermisjon og forlengelse av den. Har du vært på sidene til nav ? Der finnes det lenker til lovverket som gjelder. Eventuelt kan du også finne noe på sidene til trygderetten. Har du mulighet for å rådføre deg med en sosionom ? Etter vår mening er nav litt kranglete, jeg ville ikke nødvendigvis stole på hva de sier, eller ihvertfall ikke utelukkende.

Skrevet

Hei og takk for svar:)

Var til sosinom her på sykhuset i dag så nå har jeg fått litt info om hva jeg kan ha krav på og hvordan jeg skal søke så da får jeg bare håpe at ting ordner seg etterhvert:)

Skrevet

Hei.

Eg har vore i same situasjon. Eg fekk innvilga pleiepengar så lenge det var naudsynt, og fekk utsett permisjonstida til etter pleiepengeperioden var over, sånn at det gjekk ikkje ut over permisjonen. Pleiepengebeløpet utgjør same som løna di.

Håper det ordnar seg for dåkke :)

• 4 uker senere...
Skrevet

hei,

hva sa sosionomen? jeg er i samme sitausjon,har fått innvilget pleiepenger,men får ikke tilbake permisjonen min fordi sønnen min ikke er syk nok. Jeg trodde man fikk tilbake permisjonen uansett når man var hjemme med sykt barn i perm.tiden.

noen med erfaring?

Skrevet

Jeg fikk utsatt permisjonen med antall dager vi var innlagt. Må være innlagt over 10 dager, men trenger ikke være sammenhengende. Tror kanskje at det var krav til hvor alvorlig sykdommen måtte være...

Skrevet

Hei,

Jeg har akkurat fått svar fra NAV og har fått innvilget pleiepenger for alle dagene han var innlagt på sykhuset i alle tre perioden, og det vil da si at jeg får utsatt permisjonen tilsvarende. Du kan kreve pleiepenger fra dag 1 ved avorlig sykdom og fra dag 8 med mindre alvorlig sykdom der innleggelse er nødvendig. Iflg sosinomen jeg snakket med så er 8 dagers regelen ved hver innleggelse - desverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...