Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Hei alle sammen, Jeg har hatt 4 SA det siste året, og er nå blitt henvist av fastlegen til utredning på Ullevål. Jeg lurte på om det er noen andre som har vært der som kan fortelle meg hva jeg kan vente meg? Gyn har satt meg på Crione (har nettopp testet positivt), mens fastlegen har tatt masse blodprøver av meg. Ringe Ullevål for å høre om de hadde fått svaret på prøvene, og det hadde de, men de kunne ikke opplyse meg om dette over telefon. Er dette vanlig? Blir bare så stresset og bekymret for at det er noe galt... Er det vanlig å gå til oppfølging og UL på Ullevål, når man først er blitt henvist dit? Jeg driver og flyr til gyn på Volval hver uke for å sjekke hcg og ta UK - og det blir litt dyrt i lengden.. :-) Takker for alle svar! Klem fra meg :-)
smilla73 Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Hei Så bra at du er gravid igjen!!! Eg har nettopp vore på ein slik konsultasjon på Ullevål. Før du blir innkalt til time dit får du i posten ein bunke med rekvisisjonar til blodprøver du skal ta, men dei har vel du tatt hos fastlege. I følgebrevet stod det uttrykkelig at dersom ein blir gravid før første time, skal du berre ringe, så får du tett oppfølging med hyppige UL frå veke 5-6 til veke 12. Så sidan du er inne i systemet, skal du kunne gå dit i staden for til Volvat. På sjølve timen fekk eg igrunnen berre svar på på prøvene, og dei var heilt fine. Så fekk eg litt generell informasjon, statistikk og sånt. Det var ein ting eg beit meg merke i: Dei sa at dei som får tett oppfølging tidleg i svangerskapet (etter gjentatte abortar), har mindre sjanse for å miste. Dei veit ikkje heilt kvifor, men sidan det er påvist at det er slik, tilbyr dei slik oppfølging. På meg tok dei også ei såkalt saltvannsprøve, dvs dei sprøyta sterilt saltvatn inn i livmora gjennom eit kateter, for å "blåse opp" livmora og sjå på UL etter polyppar/uregelmessigheter i slimhinna. Må vere på slutten av mensen for å gjere det, men det er jo uansett ikkje aktuelt for deg så lenge du er gravid!!! :-) Om dei hadde funne noko uregelmessig ville eg ha blitt henvist til hysteroskopi. Trur forresten det er heilt vanlig at dei ikkje gir prøvesvar over telefon, så det skal du ikkje bekymre deg for.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Tusen takk, Smilla73!! :-) Nå ble jeg noen bekymringer mindre, og gleder meg faktisk mer til timen i morgen. Satser på at alt er bra... Gruet meg en del, men nå føler jeg at jeg kan slappe litt mere av. :-) Særlig dette med hyppig UL høres bra ut, det er utrolig kjipt å gå sånn og bekymre seg hele tiden. Lykke til videre! Klem fra meg :-)
BellaBella Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Hei Smilla73! Timen gikk veldig bra, så et lite bankende hjerte og i følge legen så stemmer det at jeg er mellom 7-8 uker på vei. :-) Ble så glad, at noen tårer måtte trille litt... Godt jeg hadde mannen med! Må innrømme at timen ble helt annerledes enn jeg hadde sett for meg. Blodprøvene som jeg hadde tatt på forhånd, ville legen ikke snakke om. Det eneste som betydde noe var at vi kunne se et levende foster med hjerteslagt. Så derfor vet jeg egentlig ikke om det var noe på de blodprøvene, men da antar jeg at hadde sagt noe...? Men han klarte så vidt å overbevise meg om at i de tilfellene der man som sagt har sett et levende foster med hjerteslag, så er det sjelden at det går galt etterpå. Dersom jeg fikk blødninger igjen, eller ble usikker på om alt fremdeles er bra, så skulle jeg bare ringe de og så komme inn på en UL. Er ganske fornøyd med Ullevål etter dette, og føler meg relativt trygg ( i hvertfall i dag... ;-) ) Hvordan går det med deg? Klem fra meg :-)
smilla73 Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 åååå så godt å høyre. Eg drøymer om å kome dithen eingong at eg faktisk får sjå liv der inne... det er berre den første av mine fem påbegynte graviditetar som har gått så langt at det var håp om å sjå liv - men den gongen visste eg jo ikkje om alt trøbbelet som skulle kome, og eg mista veka før eg skulle til tidleg UL. Kjære vene så deilig det må vere. Her i huset står det bra til - eg er rundt EL så då er det aktivitet :-)) men det er jammen ikkje alltid lett å få det til på kommando... håpar likevel vi har fått inn ein dose som gir oss håp fram mot IKM iallfall... Det er godt å høyre at legane på Ullevål fokuserer på at ein er gravid, og ikkje er opptatt av å forfølge problema når dei ikkje er der. Søstra mi fekk høyre det samme som deg, etter eit par abortar, og det levande fosteret ho såg den gongen er no verdens mest aller sjarmerande sjuåring! Så - stå på og lykke til vidare med graviditeten!! :-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå