Gå til innhold

Innsovning + skriking = ok? (samme som småtroll 0-1år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min datter på 3 mnd er vanskelig å legge på dagtid. Hun har tydelig et søvnbehov sånn ca 2 timer etter hun har stått opp, og jeg prøver da å legge henne etter at hun både er mett, tørr og døsig i øynene. Problemet er at hun får da en periode på 15-20min med illsint hyling inntil hun omsider sovner. Jeg går til og fra og gir henne smokk, litt mer drikke (hun får flaske) og trøstende ord før jeg så forlater henne igjen. Det jeg lurer på er om det er ok å holde på som jeg gjør, altså å la henne ligge å skrike så lenge? Det føles så fælt, men samtidig er det eneste måte å få henne til å sovne på.

Jeg har forsøkt å legge henne litt før hun blir trøtt, men det fungerer ikke. Hun er da spillvåken og blir om mulig enda mer hissig.

Er det noen som har tanker om hva jeg evt bør gjøre annerledes, eller om måten jeg gjør det på nå er ok? Er redd for at hun blir engstelig av at jeg går fra henne når hun skriker, men det hjelper ikke at jeg sitter der heller, da eskalerer skrikingen til enda høyere nivå.....

Håper noen har råd eller tanker om dette! På denne måten får hun ca 3 soveperioder á 30-45 min hver dag (og sover kjempegodt om natten fra 20-04).

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta våres var sånn og, hu er 6 mnd nå. Har drivi på og vugga og puppa hu i søvn, både på dagen og kvelden. Til slutt fant jeg ut at jeg ikke gadd dette mer. Første dagen skreik hu i 45 min, jeg gikk inn og roa hu ned, ga hu smokk og gikk ut igjen(Mange ganger). Til slutt sovna hu. Gjorde dette både på dagen og kvelden.

Nå har hu endelig begynt å sovne av seg selv og det er utrolig godt! Hender hu skriker litt, men er ikke mer enn noen få minutter..

Trur at så lenge de ikke skriker seg helt bort, så er det gjennomførbart. Prøvde å spørre helsesøstra, men der var det ikke svar å få i det hele tatt, så trur man skal gjøre det man føler er best selv jeg :-)

Skrevet

Takk for svar! Godt å høre at datteren din har begynt å sovne av seg selv, det gir meg litt håp:) Skal prøve noen dager til med den metoden jeg bruker nå, men hvis det fortsetter å være like ille skriking tror jeg noe annet må prøves.

Helsesøster hadde heller ingen råd her, hun var imidlertid ikke skeptisk da jeg sa at hun ble liggende å skrike såpass lenge, iallefall sa hun ikke noe på det.

Du får ha lykke til videre:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Samme her, gutten min skrek mye i begynnelsen men det ar eneste måten å få han til å sove på på dagen. Nå er han en drøm å legge. Bare suller han inn i ett teppe, legger ei dyne litt rundt han så han føler seg omsluttet, stryker han litt på hodet og snakker eller synger til han med rolig stemme 1-2 min og så går jeg ut av rommet...sovner uten grining eller bare noen få minutter med sutring av og til...så sover han 1-2 timer :) herlig! Bare vær konsekvent så gir det gevinst på sikt. Ikke tro du er slem fordi ungen din skriker 10-15 min...de husker det ikke uansett....de har det bedre generelt sett når de får søvnen som de trenger og kommer inn i en rytme..., som jeg har anbefalt på andre innlegg her; les boka " babyguiden 0-5 mnd" av Gary Ezzo...

Skrevet

glemte å si at gutten er 9 uker gammel nå og har sovet nesten uten grining den siste uka... har jobbet konsekvent med dette som mål fra han var ca 4 uker gammel...så det tar litt tid..men har blitt gradvis bedre og bedre...men tror også det helseteppet jeg ruller han inn i har mye å si.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...