Gå til innhold

Manglende info fører til "slanking"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje er det bare jeg som føler at det finnes altfor lite informasjon om hvor mye mat de små skal ha... Vi måtte slutte å amme når tulla var 4 mnd, etter lite vektoppgang til tross for to flasker mme daglig i tillegg til pupp. Så fra hun var 4 mnd var det kun mme, og vi begynte tidlig med litt grøt. Fra hun var 6 mnd fikk hun både mme, grøt og middag, og like etter begynte vi med brødskive. Lette overalt, forhørte meg på hs og u name it, men ingen kunne hjelpe oss med å si hvor mye mat som er for mye, hva som blir for lite og hvilken mengde som er passelig... Så vi holdt oss til det som hetet "1 porsjon" på grøtpakken o.l. Så hun fikk 1 porsjon grøt+150ml mme, 1 brødskive+150ml mme, 1 middagsglass (kjøpt eller hjemmelaget)+ 150ml mme, og 1 porsjon grøt+ 150 ml mme daglig, i tillegg til frukt og grønt. Selv om hun spiste opp alt, så har hun aldri fått mer enn "en porsjon"... Etterhvert kuttet vi ut mme til middag og ga henne vann istedenfor. I en bok vi fikk på hs når hun ble født, stod det at en vanlig dag for en baby på 6 mnd kunne se sånn ut;

Morgen: mme/mm

Frokost: brød + mme/mm

Lunsj: grøt + mme/mm

Middag: middag + mme/mm

Kvelds: grøt + mme/mm

Sen kveld: mme/mm -noe som jo er mye mer enn hva hun fikk...

Så på 8mnd-kontroll vog hun 10,5 kg, og var ifølge helsesøster "god og rundt i forhold til høyden" (73 cm) -så vi fikk beskjed om å kutte ut minst en flaske til... Altså skal vi "slanke" vår lille baby:( Det gjorde litt vondt i hjertet å høre at babyen min er for stor, spesielt siden de maste og maste om amming og mme når hun var mindre og ikke la på seg (+400gram i forhold til fødselsvekten når hun var 5 mnd), og nå når hun endelig har kjøtt på kroppen så må vi kutte ned på maten...

Er glad i go'klumpen min jeg! <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tull og tøys! Vesla her er nettopp fylt 1 år. Hun veier 10,3 kg og er 74 cm lang. Altså litt tyngre i forhold til lengden, men svært lik jenta di. Vår hs sa ingenting om dette, men jeg ønsket å finne ut om jeg gjorde noe feil. Hun spiser ikke fulle porsjoner en gang i forhold til alderen sin og har nettopp begynt med lettmelk. Hun ble litt oppgitt over min bekymring. Så lenge de ikke hopper opp tre persentiler på kort tid, er det ikke noe å si på en viss vektøkning, sa hun. De løper av seg overskuddet når de blir større med mindre vi binder dem fast til bordet!! Så lenge vi ikke utelukkende forer ungene med prim og tjukt lag meierismør, men sørger for å etablere sunne, fornuftige matvaner med variert kosthold, er det ikke noe galt i det vi gjør. Min datter har vært veldig motorisk aktiv siden hun var nyfødt. Noe av kroppsvekten er garantert muskler og kraftig beinbygning som hun har etter oss foreldrene. Hun ser rett og slett sterk ut og er alldeles ikke tjukk! Hvis du bekymrer deg for denne uttalelsen fra hs, syns jeg du skal be om å få en annens vurdering. Er det en annen helsestasjon i nærheten, eller kan du be fastlegen din om en vurdering?

Slanking av babyer hører ikke hjemme noe sted! Du høres ut som en fornuftig mamma med fine verdier, syns jeg. = )

Skrevet

Tuusen takk for den siste kommentaren, Anita 1308:)

Desverre er her ikke noen andre hs i nærheten, og fastlegen min/vår er vi ikke så fornøyde med... -desverre bor vi på landet og utvalget av ledige leger er ikke stort:(

Pratet min nød til min egen mamma, som mener at vi ikke bør høre på hs. Hun kjenner jo til våre matvaner, både våre egne og de vi lærer/praktiserer for lillegull.

Jeg er vel mer irritert enn bekymret egentlig, at ingenting skal være bra nok liksom... Hun blir jo bare mer og mer aktiv nå, og for meg og min logiske tankegang betyr jo det at hun vil trenge mer mat (og springe av seg det hun har på kroppen nå) mer enn at vi må kutte ned på maten...

-i all "hemmelighet" får hun nå litt mer grøt på kvelden, fordi hun begynte å sove så urolig om natten etter at vi kuttet ned på mme. Og mer grøt ble roligere og mere søvn på tulla:) Så egentlig får hs bare si hva de vil!!

Skrevet

http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfl_girls_p_0_2.pdf

Her har du en link til et persentilskjema som viser vekt i forhold til lengde. Hvis jeg tolker det rett, ligger jenta di på den røde streken og tangerer akkurat 97-persentilen. Det betyr at 97% av de barna som ble veid og målt den gangen de skulle lage dette skjemaet, ligger under på dette. Persentilskjema er ikke noen eksakt fasit på hva barna skal/bør veie, men et verktøy, sånn som jeg har forstått det. Det er flere andre faktorer som spiller inn, og at dere ser ut til å gi henne sunn, normal mat, taler vel bare deres sak. Det du derimot skal merke deg, hvis hun ikke følger sin egen kurve, men gjør store hopp, er om dere har riktig mengde mme-pulver i forhold til vann. Da kan det være lurt å kontrollmåle en skje mme på en digital kjøkkenvekt. Noen ganger er det nemlig for mye pulver i skjea, og det kan ha innvirkning på sikt.

Lykke til! Det hadde vært spennende og hørt hvordan det gikk videre, uten slanking. Dytt bare tråden oppover hvis du har noe mer å fortelle.

= )

Skrevet

Det med at det kan være for mye i skjeen har jeg ikke tenkt på en gang... Det skal jeg jammen meg ta å gjøre neste gang!:) Takk for tips:)

Skal på kontroll om 2 mnd, skal fortelle om hvordan det går:)

Skrevet

Nå er gutten min bare litt over 2mnd, men jeg tenker som så at hs kan si hva de vil. Så lenge gutten min er blid og fornøyd eller blir blid og fornøyd når han har fått mat eller har sovet litt så er jeg fornøyd. På hs sa hun ingenting om at han var stor, men bare at han fulgte sin egen kurve. Det lå en undertone der som antydet at vi hadde en stor baby. Jeg et at han spiser mye i forhold til andre babyer på samme alder og det har han gjort siden han ble født. Jeg kommer jo aldri til å nekte han mat så lenge det er sunn mat.

Ang. riktig mengde pulver. Jeg bruker ikke måleskje for å måle opp pulver til melka hans. Jeg bruker alltid kjøkkenvekt sånn at jeg er sikker på at det blir riktig. Har bare noen små bokser med ferdig oppmålt/veid pulver som står klar når han skal ha mat.

Jeg synes de sier så mye forskjellig etter hvilken hs man er hos. De blander litt egne meninger inn i situasjonene synes jeg og noen ganger blir det upassende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...