Gå til innhold

Et barn til, hvor fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så heldig å fått et barn via IVF. Ho ble født i desember 08, og vi har 6 egg på frys. Vi ønsker oss et til barn relativt kjapt av flere årsaker. Har noen prøvd IVF to ganger tidligere? Hva vil dere anbefale i tid i mellom?

Ønsker alle dere her inne lykke til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dette er det nok ikke noe fasitsvar som du sikkert skjønner..... noen blir gravide på første søskenforsøk, andre igjen ser det ut for aldri skal bli gravide igjen.... har nå brukt snart 2 år på å prøve få et søsken og har kun 6 egg igjen på frys så er vi ferdige i det offentlige og velger da adopsjon. Ved søskenforsøk starter du på "scratch" hvis du da ikke har fryseegg som du har. Du har krav på 3 nye uttak for å få søsken. Du må ha sluttet å amme før søskenforsøk og så tror jeg barnet må være over 6 mnd. før du kan komme i gang igjen. Jeg personlig ville synes det var voldsomt med "2 tette" men som du sier mye som spiller inn og aldersmessig har vi ikke mye tid igjen. Akkurat nå ville det for meg føles helt perfekt med nr 2, det ville da bli 4 år aldersforskjell.

Skrevet

Hei.

For vår del ønsket vi å sette i gang så fort som mulig pga alder og med tanke på at dette kunne ta tid. Vi har et barn født i 2008 og startet med nytt forsøk da barnet var ca 1 år. Ville gjerne startet tidligere, men det gikk ikke pga amming og ventetid:) Vi hadde ingen egg på frys. Utrolig nok gikk det på 1 førsøk, med det ene egget som var brukendes!

Det sies at det er lettere å bli gravid hvis det er kort tid siden sist pga gunstige forhold i livmoren, men dette vet jeg ikke så mye om.

Lykke til!

Skrevet

Hei lilletrollet!

Vi har 24 måneder mellom 1. og 2. ICSI gutt. Dette er vårt barn nummer 3 og 4.

Vi har barn født i 1997, 2003, 2007 og 2009. Mange år mellom de første 3 gav kroppen god tid til restitusjon, og det var enkelt å gå gravid med relativt store barn rundt seg.

Når jeg ble gravid med nr 4 var misten bare et drøyt år, og som høygravid var det meget krevende å ha en liten mammadalt rundt seg som ikke skjønte hvorfor jeg var mindre mobil og tilgjengelig med den store magen.

Nå når vi har baby er det også krevende med en liten, pluss en toåring, som ikke sover spesielt godt, og hvor begge to står opp klokka 05:00.

Hvis dere har et "lettstelt" barn fra 2008 som sover godt og er enkel å ha med å gjøre, og dere er sterke selv og lite påvirkelige av søvnmangel, kan to tette sikkert by på relativt få utfordringer.

Ønsker deg lykke til med søskenforsøk når enn det måtte komme;o)

Skrevet

Vi har 2 ivf gutter med13,5 mnd imellom. Nå har jeg ikke så mye erfaring enda siden minsten bare er 8 dager, men til nå går det kjempefint:-) Storebror er veldig opptatt av babyen og skal kose med han hele tiden:-) Det fine med så liten aldersforskjell er jo at en slipper unna den værste sjalusien. Svangerskapet var veldig tungt, men jeg har en veldig hjelpsom mann så det hjalp veldig.

Vi hadde fryseforsøk da storebror var 5 mnd og ble gravide på 1. forsøk:-)

Det hadde vi ikke trodd og ble en smule sjokkerte, men utrolig godt å slippe flere forsøk.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Det er virkelig ikke meningen å spre noe negativt her, men jeg lurte på hva du tenkte med at man unngår den verste sjalusien? Har lest i faglitteratur at når to barn er så tett i alder, spesielt hvis de er av samme kjønn, kan det lett oppstå et konkurranseforhold og dermed sjalusi. Dette er noe jeg selv har erfart, både når det gjelder barn og ungdom. Når det er sagt, ser jeg at mange tette har stor glede av hverandre, og jeg ønsker meg gjerne to tette, hvis jeg er så heldig å få det :D Lykke til med valget!

Skrevet

Det er vel fordeler og ulemper både med liten og større aldersforskjell. "Moten" ser ut til at de fleste velger tette søsken, men jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor, så lenge man er relativt ung når nr 1 kommer. Eldre mødre har jo ikke allverdens av tid på seg og må innrette seg deretter. Fordelene med å få de tett: Man blir ferdig med småbarnsalderen fort, slik at man raskere kan starte en "ny" epoke i livet - søsknene er jevnaldrende og blir bra lekekamerater gjennom hele oppveksten. Fordelene med å få de med lengre mellomrom: Man har overskudd til å ta seg av et nytt lite barn - man får ikke to barn i trassalderen samtidig - det eldre søskenet er såpass stort at det har lært seg empati og at det ikke hele tiden kan være i sentrum, vil lettere akseptere et nytt familiemedlem (barn utvikler ikke empati før ved ca 3 år, før det er de kun egoistiske vesener) - ved større aldersforskjell vil ikke søsknene være konkurrenter i så stor grad - det eldre søskenet tar seg av det mindre.

Skrevet

Hvis jeg kunne velge helt uavhengig, ville jeg ikke fått nytt barn før gullungen var minimum 4 år. Jeg tror det er bra for den eldste å få være den "lille" til språk, mestring av noen fysiske behov og en større evne til forståelse har begynt.

Dette med "lekekamerat" etc tror jeg har liten/ingen betydning.

Men når man har slitt i flere år og har blitt halvgammal tør jeg ikke vente.

Skrevet

Vi har prøvd å få søsken siden nr. en var 15 mnd. Ville amme første til over året og kom i gang så fort mensen kom.

Vi har holdt på i to år nå...

Jeg sier kom igang...blir det to tette har dette fordeler og ulemper...

Det er ikke bare, bare å være koko-mamma til et barn i to år med hormoner og SA'er heller...tror jeg hadde "valgt" to tette om jeg kunne...

Har også tid og alder mot meg...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...