Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!! Vurderer dette med siste barnet nå,kan noen gi meg deres erfaringer? For jeg heller både for og i mot her,men siden jeg er litt trang i bekkenet så frister det ikke med en laaaaaang fødsel nr 3.Hva er positivt? Hva er det det innebærer liksom? Må man sitte stille i ukesvis etterpå og ikke løfte på lille nurket en gang?Hører så mye rart vettu,greit å høre med dere som har gjort dette før. Takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare et barn i fra før. Vet ikke hvordan det er å føde vanlig pga jeg måtte ta hastekeisersnitt. Selv hadde jeg lyst å føde på vanlig måte og håper jeg har muligheten til det denne gangen (om jeg tørr) :)

Vet ikke om det er så mange fordeler annet enn at man slipper smertene mdc selve fødselen.

Problemet med det er at man kan bli plaget med infeksjoner i opreasjonsåret. Barnet kan bli plaget med infeksjoner. Man har vondt en stund etterpå. Hvis man nyser f.eks river det til i operasjonsåret. Man skal ikke bære mye eller tungt (helst bare barnet) og ellers kan man utføre lettere husarbeid. Man kan ikke trimme de 6-8 første ukene. Man får alltid et arr og de aller fleste mister litt til all følighet rundt operasjonsåret.Sjansen for blodpropp er også litt høyere enn ved vanlig fødsel.

Jeg hadde et fint keisersnitt. Ingen komplikasjoner, ingen infeksjoner og var heller ikke plaget mye med smerter i etterkant som mange andre var. Tror jeg var heldig da:)

Hadde jeg vært deg ville jeg ha pratet med jordmor/lege om fordeler og ulemper.

Lykke til :)

Skrevet

Heisann,

Jeg fødte min sønn ved keisersnitt. Prøvde normal fødsel, men etter 12 timer på fødebenken der han satt fast (hodet lå feil) og legene ikke klarte å flytte på ham, pluss jeg var 14 dager på overtid, ble det hastekeisersnitt. Uten det hadde verken gullet mitt eller jeg overlevd, faktisk.

Jeg må si jeg opplevde keisersnittet som en befrielse. Epiduralen var vond å sette, eller kjente jeg ingenting. En assisterende lege stod og klappet meg på hodet og fortalte alt som skjedde, og etter 20 minutter hørte jeg barneskrik, og der fikk jeg sønnen min på brystet. Faren hans tok ham med til vask og sjekk og veiing og alt det der, og jeg ble sydd sammen, også fikk jeg lillegull tilbake. Han er to år nå, sunn og sterk og har knapt vært syk en dag siden han kom ut.

Var veldig sliten rett etter keisersnitt, men det var fordi jeg hadde slitt meg ut på vanlig fødsel før jeg fikk keisersnittet. Med planlagt keisersnitt slipper man jo dette. Hadde vondt de første par dagene i såret, men det har jo mange som revner og må sy nedentil også. Fikk beskjed om at jeg bare fikk bære baby de første seks ukene, og de gikk veldig fort. Satt ikke stille, men bar baby på tur i babybjørn i stedet for å løfte vogn opp og ned (bor i andre etasje uten heis). Har ikke hatt noen komplikasjoner etterpå, verken jeg eller lillegull.

Før mitt første keisersnitt visste jeg knapt hva det var - var sikker på at jeg skulle føde normalt. Men siden har jeg hele tiden tenkt at jeg vil ha keisersnitt neste gang også, men er bgynt å bli litt usikker. Bare fordi jeg vil gjerne kunne løfte toåringen også, ikke bare babyen. Kommer nok til å ta en samtale med lege om fødsel. Lykke til uansett hva du velger!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

jeg har også for trang bekkenåpning, så d ble keisersnitt da jeg skulle ha mitt forrige barn. De fikk ikke satt epiduralen, så jeg ble lagt i narkose. Etter par timer våknet jeg, barnet var født, og alt var vel.

Dagen etter inngrepet ble bandasjen fjernet. Passet på å holde såret tørt og rent. Ingen komplikasjoner, det var herlig! Kan ikke huske at det var noe negativt i forbindelse med det keisersnittet, bortsett fra at jeg sov under hele inngrepet.. Seff var det litt smerter i livmor det første døgnet, men jeg ba om smertestillende, slik at ikke det skulle bli en negativ opplevelse for meg. Regner med at det blir keisersnitt denne gangen også.

Lykke til :))

Skrevet

Jeg hadde også hastesnitt med førstemann, og kan vel bare signere Marianne22. Den eneste fordelen er vel å slippe smertene ved å ha rier. Det er jo en relativt stor operasjon, med de risikoer som er forbundet med dette. Tenker på infeksjoner osv. Barnet har det også bedre når det blir skviset gjennom fødselskanalen (keisersnittbarn har mye større risiko for å få asthma bl.a. fordi de fødes med mer vann i lungene). Selv har du en god del smerter etterpå, noe som er plagsomt når man skal ta vare på lille nurket samtidig. Melkeproduksjonen kommer ikke like lett i gang da bl.a. Så det er ikke bare fordeler med keisersnitt, men man takler det jo. Vil ikke skremme deg, men bare fortelle at det ikke er en lett beslutning. Lykke til uansett hva du velger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...