Gå til innhold

Koster det virkelig 2000 kr for skoleutstyr til en 1.klassing?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3222026.ece

I følge denne artikkelen "må gjennomsnittsfamilien ut med rundt 2000 kroner i skoleutstyr, blant annet til sekk, penal, matboks og gymutstyr. Og da er ikke utgifter til klær, hårklipp og eventuelle mobiltelefonregninger regnet med." Syntes dette var et veldig høyt beløp for å være gjennomsnittet. Forståelig hvis folk velger det dyreste av det dyreste, men ærlig talt.

Viktig med bra sekk for ryggen, og jeg forstår at man derfor betaler 600 kr for en sekk. Men da gjenstår det fremdeles 1400 kr. Er det da slik at man kjøper merkevarer når det gjelder gymklær? Kan ikke huske at noen i klassen min hadde merkesko da vi var 6 år, men det er kanskje husken min det er noe galt, med og ikke dagens forbrukersamfunn, eller hva?

Fortsetter under...

Da virker det som de regner med ting som egentlig ikke er "skolerelevante".

Da eldste begynte i 1. klasse, tror jeg vi kjøpte sekk, penal, bokbind, blyanter og fargeblyanter. Matboks og drikkeflaske hadde han.

Gymtøy er jo noe barn har uansett. Skal man begynne å regne vanlig tøy som skolesaker også da?

Og mobiltelefon? 4. klassingen vår har ikke det ennå i hvert fall. Og klippe håret gjør man vel om man går på skolen eller ei.

Og nei, kjøpte ikke merkegymtøy.

Sekk: 399

Pennal: 249

Klær: 1000

Sko: 399

Smådill (ekstra blyanter, bokbind, klistremerker): 200

Innesko: 200

Her gikk det altså ca 2450 til skolestart.

Gymklær kjøpte vi ikke, da hun allerede går på turn og har det hun trenger derfra.

I tillegg hadde vi lovet henne hull i ørene i anledning skolestart, så da kan vi plusse på 650 kr til. Mao; 3150,- roughly speaking.

Sekk:600

penal: 60

Klær 300

sko: 200

bokbind/tape: 30

Innesko/gymsko; 50

Tja, hva blir dette? 1540?

Frisør går vi ikke til, da vi klipper hjemme(langt hår som bare stusses). Klær trenger en hele tiden, for barn vokser. Samme med sko. Så da står vi egentlig igjen med 740 til skolestart?

Tja.. rein så ille var det vel ikke. Hvem 1.klassing får vel ikke noe nye klær til skolestart?

Her har 1.klassingen fått:

Klær og sko til 1000,-

Penal til 250,-

Matboks og drikkeflaske: 200,-

Innesko: 200,-

Skolesekk har han fått fra kommunen.

Annonse

Syns ikke 2000kr var så mye egentlig.

Ransel, penal og gymbag til å feste på sekken kostet 850kr. Jenta fikk velge den sekken og penalet hun ville ha selv. Gymbagen blir jo ikke brukt i år, siden de ikke bruker "gymtøy" de har bare på seg lett og ledig tøy den dagen de skal ha gym. Bare turnsokker som måtte annskaffes.

Tøy fikk hun også velge selv. Hun fant seg en kjole, noen bukser, genser og noen strømpebukser. Men det kostet ikke mye, H&M er ikke så dyre, og hvertfall ikke når hun fant mye på salg.

Innesko ble annskaffet, ikke dyre de heller.

Regntøy hadde vi som passet. Men det og regnstøvler må kjøpes nye etter jul tenker jeg. Så om jeg hadde måtte kjøpe gummistøvler og regntøy så hadde jeg nok overskredet de 2000kr.

Titter man på hvor mye "stæsj" som er i bokhandlerene og prisen på det, så skjønner jeg at ting kan bli dyrt om 1klassingen skal ha endel ting. Det slapp vi her i huset, siden vi handlet sekken på nettet.

Synes det høres mye ut. Her får førsteklassingene skolesekk, fargeblyanter, blyant og viskelær av skolen. Gymtøy brukes ikke i førsteklassen, men det oppfordres til å kjøpe gymsokker. Bokbind er unødvendig da de kun får engangsbøker.

Haha ler meg i hjel av hva media klarer å hause opp. Man KAN j o begynne på skolen uten å bruke en krone og, om man ikke er så nøye på det. Eneste nye jenta mi trengte var sekk og penal. Begge deler fikk hun i gave av familie. Klær og sko har hun da nok av, så vi kjøpte jo ikke ny garderobe bare fordi hun skal begynne på skolen! Vi brukte dermed ikke noe penger på skolestarten i det hele tatt. flaskeog matbokser hadde hun fra før, og en haug med fargeblyanter.

Er jo det samme med listene som av og til florerer inne på dib og bim om at det koster minst 20 000 å få en baby!! Hallo...? Man kan arve, man kan kjøpe brukt osv. Vi brukte vel 800-1000 kr på utstyr før vi fikk baby. Kjøpte et stellebord på salg og en rimelig ikea-sprinkelseng. Resten fikk vi/arvet av naboer, venner og familie, til og med vogn. Jada, vet at det ikke var saken her men synes folk overdriver så sinnsykt. Du MÅ jo ikke ha det nyeste og dyreste til ungene dine, slå av på krava!

Jeg brukte ca 1000 kr : Sekk (400,-), pennal (200,-), bokbind og merkelapper, gymsko (150,- på salg) og matboks/drikkeflaske)

Klær har han nok av fra før:)

Men, jeg kunne sikkert halvert beløpet om jeg ikke hadde kjøpt merkevarer.

Langt i fra. Penal og sekk for max 600, that's it. Og for et par tiere om du er lur og kjøper på loppis. Har man ikke matboks er det ikke forbud mot matpapir her i landet, det bare virker sånn. Vann drikker man like greit av en eks-farrisflaske. Klær må de ha åkke som, men nytt til skolestart kun om det sammenfaller med at de har vokst fra det gamle.

Kommer temmelig mye hva som regnes som "skoleutstyr" tror jeg. Nå er det to år siden yngste her startet i første klasse, men vi betalte 140 kr for skolesekk (ja da, det VAR en bra sekk for ryggen, vi er ivrige turgåere alle sammen, og vet hva som kreves av en god sekk, vi vet også utmerket at folk har bare EN rygg som ikke selges i reservedeler!). Penal kostet 30 kr (svart "posepennal"), innholdet i pennalet 50-60 kr (vi hentet alt unntatt en pakke fargeblyanter på rekvisitalageret hos bedriften vi eier og kalkulerte jo da uttaket til "selvkost" for bedriften, hadde sikkert kostet en 100-lapp om vi skulle kjøpt alt dette i en bokhandel). Matboks fikk vi på butikken, termosflaske (gutten drikker kun H-melk og måtte derfor ha termosflaske, skolemelk er jo "ekstra lett") kostet 40 kr. Bind (blank plast) får man på skolen her, en pakke "gullfisker" (klistremerker) til 20 kr ble jo kjøpt inn til dekorasjonsformål til guttene. I tillegg lagde vi "etiketter" til bøkene av vanlige brevadresseringsetiketter på kontoret. Skal vi si en 10-krone for hver av guttene, ikke mer i alle fall?

Så regnestykket for oss blir altså:

Sekk 140 kr

Pennal 30 kr

Innhold til pennal 60 kr

Matboks 0 kr

Termosflaske30 kr

Bind/klistremerker/etiketter 20 kr

I alt: 280 kr.

I tillegg kjøpte vi selvsagt tennisskjorte/shorts og joggesko for innebruk, en såpekopp og et håndkle til i alt rundt 300 kr. Dette fikk imidlertid ikke gutten bruk for til gymnastikktimene før han startet i 2. klasse. Da var både klær og sko slitt opp til annet bruk....

Men verken klær (gymtøy unntatt), sko, hårklipp eller mobiltelefon(!!) har da noe med "skoleutstyr" å gjøre?? Da må det vel være mye mer relevant å ta med de utgiftene vi hadde til pult (600 kr, gammeldags hvitmalt "skolepult" anno 1950 i heltre med benk og det hele) og arbeidslampe (ca 50 kr) være mye mer relevant å ta med som "skoleutstyr"? Uten at vi selv heller føler DET blir helt rett.

Annonse

Dette hørtes drøyt ut, iallfall for en 1.klassing. Det som er nødvendig varierer fra skole til skole, på noen skoler er det ikke lov med pennal og på noen skoler er det ikke nødvendig med gymtøy. På noen skoler får barna skolesekk.

Nye klær har ikke noe med skolestart å gjøre, klær må barna ha uansett.

hårklipp og mobil er vel ting som ikke har noe med skolen å gjøre.. frisør må man nå til uansett. litt fine klær kan man jo kanskje ta med.. kommer vel helt an på hvor dyrt utstyr man vil kjøpe. får billige penal,matbokser osv. på feks nille ol. så er vel litt opp til foreldrene hvor dyrt man vil gjøre det.

Noen gang hørt om regnskapsbok, 20:57?

Den er jo grunnen til at vi vet HVA som er kjøpt, når det kjøpt, prisen som er betalt og hvor det er kjøpt på ALT som er kjøpt siste 4-5 årene. Og lengre tilbake om vi finner tak i de gamle bøkene! De ligger ikke SÅ langt unna!

Mener du det er sjukt å føre regnskap, 20:57? Eller var det en sjuk antagelse å tro at jeg fungerte som levende leksikon? Det er lov å tenke! Om du kan!

Hilsen 16.23!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...