Gå til innhold

Har vi kvinner siste ordet i en navndiskusjon med mannen...????

Anbefalte innlegg

Siden vi bærer det barnet i 9 mnd ,er kvalme(for min del kastet opp i 5 mnd i strekk hele døgnet) ,mister figur,og får hengepupper ,+++,altså ofrer litt mere en det kankje man tenker menn gjør..

Er er det veeeldig ego å sjære gjennom med ett navn man VIRKELIG ønsker, selv når far er VELDIG imot....???

Fortsetter under...

Så lenge faren overgir seg, mener jeg det er hans problem at du skjærer gjennom med ditt navn. Om han ikke stritter veldig i mot, kan han umulig ha så mye imot navnet "ditt".

Men det aller beste er selvsagt å inngå et kompromiss, er jo hyggelig at begge foreldrene liker navnet sånn noenlunde iallfall.

Dersom dere skal oppdra barnet sammen er det lurt å finne et navn som begge liker selv om dette ikke er ditt yndlingsnavn. Ikke lurt å finne et navn far overhodet ikke liker og trumfe det igjennom med argumenter om at menn ikke blir gravide. Det visste vi jo liksom på forhånd. Skal du oppdra barnet på egen hånd kan du velge mer selv, men det er jo fint for ungen at far er med i bildet på ett eller annet vis da også.

Gjest Antarctica

Syns det virker som om 90% av navnene er bvalgt av mor aleine jeg - når gutter (på dette navneforumet) blir hetende Emilian, Leander og lignende virker det som at fedrene har vært helt fraværende. Det er meg i alle fall en gåte dersom fedrene skulle velge sånne klisse-nusse-femi-navn til sine sønner.

haha ler meg ihjel av pashla! (og er litt enig også, må innrømme det, hihi!)

jeg har spøkt selv med at hvis ikke vi blir enige på forhånd om navn, så regner jeg med at min stemme veier tyngre ETTER fødsel...men jeg ville nok ikke valgt et navn han misliker. bare at hvis vi ikke er enige, og han ikke kommer med noen forslag sjøl, så får han ta til takke med mitt valg, så det så. litt ego, men helv*te heller, da har man lov å være litt ego synes jeg! ;-)

jeg har et vennepar hvor mor skar gjennom og gikk mot fars ønsker, fordi han sa at han ikke likte navnet hun hadde valgt ut som superfavoritt - men etter mye frem og tilbake så var det beste han kunne si om andre forslag at de var "grei". og da sa hun ok, hvis du ikke ELSKER noen andre navn, så blir det det navnet JEG elsker! vi kan ikke døpe ungen vår for noe vi begge synes er bare OK. og mannen liker jo navnet nå, selvsagt.

Annonse

Jeg syns begge bør ha vetorett!

Men man kan jo bruke litt kvinnelist for å få det som man vil, akkurat som man gjerne gjør med andre fellesavgjørelser; plante et lite frø i hans hode og plutselig tror han det er han som har kommet på...;.)

Hadde jeg fått det SISTE ordet, hadde sønen min hett Noah Matheo... Men ingen hadde veto, så det ble Noah... ;)

Et par jeg kjenner var enige i at hun skulle få siste ordet pga av svangerskap og fødsel, og jenta heter Edith Oliva ;) Men far var enig da...

Synes kanskje det er litt som å få barn - man må være enige om å få barn, og man må være enige i hva de skal hete...... Hadde i alle fall ikke klart å skjære gjennom et navn selv hvis mannen ikke var enig i det hele tatt.....

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er nok desverre "lettere" for meg å forkaste hans forslag, enn for han å forkaste mine har jeg sett:-) Grunnen til dette vet jeg ikke, jeg håper ikke han ser på meg som en slags diktator - hehe. Neida - vi har blitt enige om at hvis han får velge det guttenavnet han liker veldig godt, så kan jeg få velge jentenavnet jeg liker veldig godt. Begge synes begge navnene er ok. Om det blir sånn, vet jeg jo ikke men! God enighet nå iallefall!

Føler generelt at damer er mer opptatt av navn enn menn? Jeg har en som mener det er lettere jeg kommer med forslag så kan han heller si hva han synes..Han syns det er vanskelig å komme på fine navn sånn utav det blå-- Det er viktig at man er enig da Men tror damer har lettere å få sitt navn igjennom enn menn.. men det er vel også pga vi er hormonelle og ikke så lette å ha med å gjøre i utgangspunktet hehe

Ja, jeg synes det er kjempeego.

Når det gjelder min mann så ville han mer enn gjerne tatt en større byrde under svangerskapet hvis det hadde vært mulig. Det er da ikke hans feil at naturen er innordnet slik den er, og da blir det for dumt å bruke det mot ham mener nå jeg.

Annonse

Hehe, jeg foreslo tidlig i svangeskapet (før vi visste kjønn) et guttenavn som er oppkalling av mannen min. Dette ble han veldig glad for, så glad at nå som vi vet at vi venter jente så er han enig i alle mine jentenavnforslag også...

Æsj, føler meg som en diktator, vil jo at han skal ha en mening også :-)

Gjest Antarctica

Jeg tror pyddi har rett - mannen bryr seg bare sånn passe, hvis det ikke er noe spesielt (f eks kalle opp en person som har vært viktig i mannens liv osv). Men derifra til å få "a boy named Sue" syns jeg er litt vettlaust. De burde virkelig engasjere seg litt mer, så kunne vi fått luka ut en del Ma-titten-teo-tei Fal-andria-nuss-e-nuss-gutter.

Min samboer hadde faktisk siste ordet på begge våre sønner - mht FORNAVN. Men da fikk jeg velge etternavnet...

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...