Gå til innhold

Har et barn fra før (vanlig fødsel) er gravid igjen og er veldig redd :o(

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

synes du skal prate ordentlig med jordmor om det der. Er ikke noe ok å gå rundt å være redd. Jeg var fryktelig redd for at nr to skulle omkomme under fødselen... livredd...egentlig helt uten grunn, og de tok veldig godt vare på meg under fødselen med nr to, de er så flinke med sånt disse jordmødrene. ta en ordentlig prat med jordmor, de pleier å ha mange gode råd! Kanksje du bør be om epidural på forhånd, så føler du deg kanskje tryggere?

Enig med vimsa. Jeg hadde en veldig kort men brutal førstefødsel men glemte det jo litt etterpå helt til det nærmet seg fødsel med nr.2. Var på kontroll hos legen og på slutten spurte hun tilfeldig om jeg gruet til fødselen. Da sprutet tårene og jeg knakk helt sammen, selv om jeg liksom ikke hadde tenkt så mye på det. Hun sa at ingen fødsler er like, selv ikke dine egne og at selv hadde hun hatt tre helt ulike opplevelser. Men ved å skrive det på fødekortet mitt ville de ta det alvorlig på føden når jeg kom inn, men anbefalte meg også å skrive et brev til føden om hvordan jeg hadde opplevd det sist og hva jeg ønsket anderledes.

Ved neste kontroll hos jordmor fikk jo hun helt hetta når legen hadde "oppdaget" dette og ikke hun! Så hun tvang meg gjennom temaet en gang til og fremskaffet journalen min fra sist så vi kunne gå gjennom den sammen. Der sa hun at rent medisinsk så var det en helt normal fødsel dog litt rask til å være første men nettopp derfor var det så viktig at jeg beskrev min opplevelse for sykehuset.

SÅ en sen nattetime satt jeg meg ned og skrev i fred og ro. Tårene silte mens jeg jobbet meg gjennom det og bare det å skrive i seg selv var god mentalhygiene. Kom bl.a. fram til at jeg ikke ønsket den samme jordmoren igjen, ikke fordi det var noe galt med henne men fordi personkjemien ikke passet. Dette sendte jeg til føden og hadde også med en kopi sammen med fødekortet når jeg kom inn.

Fikk en aldeles skjønn jordmor som hadde lest brevet og gjorde alt hun kunne for at jeg skulle være trygg og komfortabel. Og selv om forløpet ble like raskt fikk jeg bedre smertelindring (hjelp med lystgassen så den virket, akupunktur og Fentanyl) og en helt annen og GOD fødsels opplevelse. Nå er jeg mer spent enn redd for hvordan min tredje opplevelse blir :)

Ønsker deg lykke til og håper du kan falle til ro og nyte den siste tiden som gravid istedetfor å engste deg :)

Jordmorsamtaler på forhånd og epidural!

Husk at 2. gang går det ofte fort, så ikke la dem somle med epiduralen for da ender du opp med å måtte føde uten noe som helst. Helt krise. Jeg hadde en særdeles smertefull (men dog vellykket) førstefødsel, to 4 timer...Dritvondt selv om jeg fikk epidural.

Hadde helt skrekken og hadde mange timer med jordmor på forhånd med andremann. Det sto spesielt notert i journalen min at jeg skulle ha epidural. Men det rakk de liksom ikke når fødselen kom. De hadde rukket det om de virkelig ville, men de somlet og dermet måtte jeg gjennom et smerteh.... uten noe som helst lindring. Ja, jeg fikk en varm rispose på ryggen...

Jeg bryr meg døyten om jeg fødte en diger unge uten smertestillende, det tok 3 timer. Jeg sitter igjen med følelsen av å ikke ha blitt tatt hensyn til slik jeg ville. Jeg ville jo ha epidural. Nå har jeg totalt skrekken og dersom jeg skulle ha et tredje barn en gang ville jeg trengt et kriseteam for å makte tanken på fødsel en gang til. Grusomt var det!!!

Men for all del, alt gikk bra, og jeg kunne faktisk tenkt meg et barn til....

nr 1. 24 timer uten smertestillende og over 4 kg...ufattelig grusom opplevelse...

brukte hel neste graviditet på å kvi meg til fødselen...nr 2: varte 1 time (hadde litt kynnere 2 timer før) vondt, men fødsel nr 2 var ingenting i forhold til nr 1:)

MODNINGS AKKUNGPUNGTUR:) det er kjempe lurt:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...