Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Syns så mange lager den nesten lunken. Det smaker jo så vondt. Har klagd noen ganger, og så har de jammen meg laget en ny som bare er _litt_ varmere. Noen vet faktisk ikke at kaffe latte skal være skikkelig varm. Eller tar jeg feil her?
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Nå er jeg ingen barista, men var veldig interessert i kaffe tidligere. Det som er, er at det er veldig mye melk i latte. Melken som steames skal bare varmes opp til ca. 60 grader tror jeg det er, og da vil ikke latte være like varm som en kopp rykende varm kaffe som er lagd med vann som er varmet opp til 100 grader...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Den skal være 70 grader når den er nytilberedt, ellers blir melken kokt.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Dersom melken blir for varm (over 63 grader tror jeg) så spaltes molekylene slik at den lukter risengrynsgrøt, og skal ikke under noen omstendigheter serveres hvis man er litt fin på det. Er ikke barista, men har jobbet litt med å lage kaffe og vært på kaffekurs. Det er vanlig med kunder som vil ha ekstra varm kaffe. På mindre høytidelige steder får du det kanskje, men det skal egentlig ikke serveres. Espressobasert kaffe skal kunne drikkes med en gang uten å brenne seg på tungen.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 70 grader er det jeg og har lært... Er så varmt at du brenner deg på tunga. skal ikke være bare lunken nei...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Jeg har jobbet på fire forskjellige steder med kaffe; og fått høre fire forskjellige grader fra sjefene. Store foreskjeller. Syns dette ble idiotisk til slutt, ikke alle stedene du får riktig:
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Ok, takk. Da er det ihvertfall helt sikkert at mange bommer på temperaturen når den er skikkelig lunka, for det er ikke 60-70 grader. Liker dårlig å klage, men man betaler jo ganske mye for kaffen. Pleier å kjøpe av de jeg vet lager den varm, ellers styrer jeg unna. Har også bedt om skikkelig varm, men da har jeg opplevd at noen blir fornærmet. HI
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 melken skal ikke over 70-80 grader..da vill det som en sier her lukte risengrynsgrøt og dette svir i en baristas hjerte.... men jeg synes det er viktig å ikke være for kjapp heller for under 60-70 vill den mange ganger virke lunken og ikke så god å drikke.mange steder som selger kaffe som bakerier og lign kan IKKE lage kaffe! men vill man ha den ganske varm så ber man pent om å få den litt ekstra varm så synes jeg man skal få det uten at baristaen rynker på nesen...kunden skal kose seg med kaffen,det er det viktigste!! hilsen en barista hos de beste;)
KaMa Skrevet 21. august 2009 #9 Skrevet 21. august 2009 Heller for lunken enn for varm. Kokt melk i latte smaker ikke godt. Du tar altså feil. Så neste gang du klager, så ha i minne at du ikke belærer en kaffekoker evt en barista i å lage kaffe feil..
S. Skrevet 21. august 2009 #10 Skrevet 21. august 2009 Jobbet et sted der jeg måtte lage espressobasert kaffe, og fikk kursing i å lage det korrekt av en av norges beste baristaer. Husker ikke gradene, men lærte meg å kjenne på muggen når kaffen var varm nok. Ja, den skal være varm, men den skal også kunne drikkes umiddelbart og ikke under noen omstendigheter være kokt eller lukte risengrynsgrøt. Gremmer meg når jeg bestiller kaffe et sted og hører "hyling" når de steamer melka, da gjør de det feil, og kaffen blir vond. Husker en dame som insisterte på at melka skulle være kokt fullstendig og skummet med store bobler (som er feil), men kunden har alltid rett, og jeg lagde det sånn til henne. Kunne aldri ha drukket selv, men likevel. Men så var kanskje ikke yrkesstoltheten der
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Har også hatt et kaffekurs. (Jobbet på Godt Brød i Bergen). Fikk opplæring av en barista, og fikk fortalt at melka skulle være så varm at du nesten brente deg når du holder hånda på mugga. Aner ikke hvor mange grader det er, og så blir det vel veldig avhengig av hvor sensitiv du er på varme... Men melka skal aldri koke, nei. Kan ikke huske så mange klager... (Mulig jeg varmet den litt godt med vilje, fordi det er den absolutt vanligste klagen å få...)
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #12 Skrevet 21. august 2009 "Nesten brente seg" var vel kanskje en overdrivelse... Tror vi ble fortalt å slutte å steame melka når det ble ubehagelig å holde muggen.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #13 Skrevet 21. august 2009 Hos alle Baristaer jeg har vært hos har kaffe latte vært varm.Den skal jo ikke være lunka den....ingen kaffe er god om den er lunka.Den skal da være varm...det er best også...smaker ikke godt hvis ikke
KaMa Skrevet 21. august 2009 #14 Skrevet 21. august 2009 Som denne tråden er et godt eksempel på, så er det nok av folk som kan og vet hvordan kaffe skal lages/være. De fleste som kan lage kaffe med steamet melk vet (bør vite) hva som er for varm melk og ikke. Jadda, kaffen skal være varm, men aldri, aldri kokt, da smaker det phy og er kun for spesielt interesserte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå