HaLe Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Mini er 5 måneder, og vi har begynt smått med grøt. Ga han først maisgrøt blandet ut med mm, og det gikk helt fint. Så kjøpte vi Nestlé Havregrøt Ris-Hvete, og etter den første skjeen så fikk han utslett rundt munnen. Rødt utslett med små hvite prikker, så ut som kviser. Trodde kanskje han reagerte på gluten og kjøpte da Hipp Maisgrøt med Fersken og Banan. Samme utslettet. Utslettet kommer fort men forsvinner raskt igjen etter at jeg har vasket han. Han får også litt utslett av mme, men ikke så mye som når han spiser grøt. Han fikk mme den første uken på sykehuset og reagerte ikke på noe da. Noen som har/ har hatt babyer med samme problem? Forsvant melkeallergien?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Har han påvist melkeallergi? Hvis ikke så vil jeg si det høres ut som han reagerer på melk ja. Man får ikke prikker av gluten (ihvertfall aldri hørt om det, er jo en tarmsykdom). Veldig vanlig at de reagerer med prikker rundt munnen og på baken. Dette gjorde jenta vår også, hun hadde melkeallergi (påvist). Jeg ville vært meget forsiktig med å gi han noe mer til du hadde fått han grundig sjekket. Har han noen andre symptom? Magevondt, diare, oppkast osv?
HaLe Skrevet 22. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2009 Nei vi har ikke fått povist noenting enda. Har ingen andre symptomer enn rødt utslett rundt munnen. Gir nå Sinlac og skal snakke med hs igjen neste uke. Er prosessen for å få påvist melkeallergi lang?
Endelig mamma!! Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Hei. Datteren men har akkurat samme problemet! Vi har prøvd en del grøter også; Nestlé sin ris og banan, samt havregrøt med banan og aprikos. Vi har også prøvd Hipp sin risgrøt med fersken og banan. Den eneste av de grøtene vi har prøvd som hun har tålt er maisgrøten til Nestlé med morsmelk. Prøvde den med Nan mme, og da fikk hun utslett. Sist vi ga henne havregrøten prompet hunn fryktelig etterpå, så jeg tror hun også får litt ubehag av grøten i magen. Vi har gjrt en del selvtesting på henne for å utelukke melk. Hadde risgrøt til middag en dag, og smurte litt av den bak kneet - ingen reaksjon. Har en venninne som bruker Småfolk sin mme, og prøvde den på kinnet hennes - ingen reaksjon. Det jeg har tenkt å prøve nå er Småfolk sin grøt for å se om hun reagerer på den, iom at mme'en gikk bra. Enn så lenge har jeg kokt havregrøt på vann og tilsatt litt fruktmos for å kunne gi henne frokost. Dette har gått greit. Det viktigste nå er jo egentlig at hun skal få smake mest mulig... Har massevis med morsmelk, så hun er god og mett og vokser som bare det )) Har lest på innholdfortegnelsen til Nestlé-grøtene og de er tilsatt en masse greier. Det verste syntes jeg egentlig var maltodekstrin. Dette er et søtningsstoff som også benyttes som fyllmateriale i f.eks. grøt. Det er mao litt tull når de sier at grøtene ikke er tilsatt sukker: Maltodekstrin er en sukkerart! Håper inderlig at hun ikke reagerer på det, for det finnes i omtrent all mat der det står ikke tilsatt sukker..... Vi har fått henvisning fra legene på helsestasjonen for å utrede dette, men har ikke fått time før i slutten av september. Fint om jeg kunne høre fra deg igjen dersom du finner ut hva det er som er årsaken til Minis utslett. Gir tilbakemelding om Småfolk sin grøt fungerer ))
Endelig mamma!! Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Gode nyheter for min datters del. Småfolk sin grøt gikk helt greit. Ikke antydning til utslett en gang! )) Har prøvd et par dager, og alt ser bra ut. Heretter blir det grøter fra Småfolk her i huset!
Endelig mamma!! Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Etter noen dagers bruk av Småfolkgrøten fikk hun reaksjon på den også. (( Har nå vært til barnelege og fått utført prikktest på jenta mi. Hun er ikke allergisk mot melk. Legen mente at årsaken til utslettet er at hun er atopiker, og at det ikke var allergirelatert. Huden hennes er bare litt følsom. Fikk derimot vite at hun har kjempeutslag på egg samt litt på peanøtt. Ikke stort bedre enn melkeallergi spør du meg. Det er jo egg og nøtter i omtrent alt! Datteren min har også hatt en del vondt i magen i forbindelse med de melkeholdige grøtene. Dette mente legen kom av at melk er så tungt fordøyelig at det var derfor hun fikk vondt i magen. Skal nå introdusere melkeholdig grøt gradvis iblandet det jeg gir henne nå. Har gitt henne en balnding av Sinlac og havregrøt kokt på vann iblandet fruktpuré. Dette går ned på høykant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå