Gå til innhold

ang vikar og sykdom. noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er vikar på ett gamlehjem. ikke noe fast vikariat.

bare tar vakter visst noen blir syke og setter meg opp på vakter visst det er noen ledige. jeg skulle vært på jobb i dag, men var såå dårlig at jeg ikke for. ringte til jobben å sa det i dag tidlig.

det jeg lurer på er om jeg får lønn for de dagene jeg er syk? og hvordan fungerer det? skriver jeg vakta opp i timelisten min? egenmelding? jeg kan ikke noe om dette jeg....

veeldig takknemlig for svar.

Skrevet

Når du er vikar på timebasis slik du er , har du ingen rett på sykepenger fra arbeidsgiver. Du får dermed ikke betalt for de dagene du er syk. Hadde du hatt en kontrakt, ville du ha fått penger. Derfor lønner det seg å få kontrakt, uansett hvor lite man jobber. Dersom man blir syk over lengre perioder, må du ta kontakt med nav om andre type løsninger.

Skrevet

Jeg forstår det ikke likt som hun ovenfor meg her...

Du skal ha kontrakt selv om du er ringevikar på timebasis. Dersom du har vært ansatt i over 14 dager (14 dager siden du skrev kontrakt) og dette er din hovedarbeidsgiver, så har du krav på sykepenger betalt av arbeidsgiver de første 16 dagene.

Antar at det er litt forbigående? Kom ikke frem om du har noe langvarig, mener jeg? Derfor kan du bruke egenmelding i inntil 3 dager. Men siden det er torsdag i dag, så kan du bare bruke den i dag og imorgen. Den gjelder ikke som egenmelding på mandag om du skjønner. dersom du har brukt opp egenmelding eller av en eller annen grunn ikke kan bruke det- så må du ha en sykmelding fra en lege. Dersom du ikke leverer verken sykemelding eller egenmelding for den dagen du er syk kan arbeidsgiver trekke deg for denne dagen. Det er da å regne som skulk.

Da sender du den ene kopien til NAV, som enten har inntektsopplysninger på deg, eller du må skaffe det. Det lureste du kan gjøre om du er i tvil, er å ringe ditt lokale NAV kontor.

Lykke til!

Skrevet

Jeg jobber også som ringevikar. Og jeg var syk her en helg jeg var satt opp på jobbing. Da skrev jeg opp disse to vaktene på timelista mi + at du må skrive egenmelding, ellers får du ikke de pengene.

Men så er det jo regler på det om å kunne bruke egenmeldinger. Man må ha jobbet i 2 mnd før man kan bruke det.

Så bare skriv en egenmelding, og før opp timene på timelista :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...