Gå til innhold

økt mengde fostervann (Polyhydramnion) SE HIT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen med erfaring??

SF-målet mitt har økt 6 cm på 3 uker så legen min har sendt meg tiol ultralyd undesøkelse imorgen pga at han tror jeg kan ha økt mengde fostervann, å det er vel ikke bra!

Skrevet

Så rart.. jeg fikk beskjed på forrige ul at jeg hadde ekstra mye fostervann, men da sa hun at det bare var en god ting ( så lenge det ikke er for belastende på kroppen). men kanskje det ikke var i samme økningsgrad somdeg...

Derimot har jeg hørt at folk som øker SF-mål fort blir sjekket for å verifisere at det kun er fostervann, og ikke babyen som vokser over stokk og stein.

Skrevet

jeg hadde dette sist, og det var jo ikke direkte farlig, men følte meg jo fryktelig spent i livmora og hadde et enormt press på lungene osv. Ble ikke oppdaget ordentlig før under fødsel da. hadde 3-5 liter fostervann, normal mengde er 0,8-1 liter...

hadde en enorm vannavgang, pluss at de måtte ta vannet to ganger i tillegg. riene fikk ikke ordentlig tak pga alt vannet, men hadde allikevel fin fremgang i fødselen. grunnen til at jeg fikk dette, var pga at jenta mi hadde tynntarmsatresi, dvs at tarmen hennes ikke var koblet til.

men det fins 1000 forskjellige grunner til at man kan få for mye fostervann, og vet at i ekstreme tilfeller vil de også tappe ut litt for å lette på trykket. i de fleste tilfeller går dette bare fint, og du får nok ekstra oppfølging den siste tiden også :) kan føre til tidlig vannavgang pga presset, noe det gjorde hos meg, fødte i uke 36+0. men det gikk så fint så..! :) så ikke vær redd, det er nok bare i de mest sjeldne tilfellene det er noe unormalt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...