jenta76 Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Jeg jobber i barnehage, og nå er svineinfluensaen på full anmarsj. 5 i personal gruppa er smittet og flere av barna har også fått det. Syns alt er så uklart hvordan man skal forholde seg til dette. Ringte legen min, men får egentlig bare vage svar. Er jo snakk om at man kan ta vaksinen, men jeg har egentlig ikke lyst til det siden de vet så lite om hvilke innvirkninger vaksinen har på gravide.Det skal visstnok være en mild influensa, så det lover jo bra. Men jeg blir engstelig allikevel med tanke på hvordan et slikt sykdomsforløp påvirker babyen.
go-jentene Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Hei hei.. Vi er i samme båt der. I barnehagen jeg jobber i er også svineinfluensaen kommet for fult. Legen min anbefalte meg for 3 uker siden å avlyse en tur til mallorca i septemper pga svineinfluensaen. Når jeg fortellerr at det er i barnehagen jeg jobber vil svarer han helt vagt på hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal forholde meg til dette. Har du hørt om skader på fosteret hos noen gravide som har fått influensaen??
mamma til 2 og lille frøet.. Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Hei! Jeg jobber og i barnehage, har ikke kommet noe der enda... Men Jorsmor sa at viss barn/voksne begynner å blir syk må jeg bare sykemelde meg med en gang... Og det har jeg tenkt til å.. Risikerer ingenting....
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Har prøvd å lese på nettet om jeg kan finne noe om evtuelle skader på fosteret, men blir ikke noe klokere i grunn. Leste et sted at vaksinen ikke er prøvd ut på gravide, så noe prøvekanin skal jeg iallefall ikke være. Første tanken min var at jeg burde sykemelde meg. Men man kan jo ikke isolere seg hjemme fram til fødselen heller. Vanskelig dette her. Vi var på plandag tur hele barnehagen forige helg. Jeg delte rom med ei som ble syk mens vi var der.. nå har det snart gått en uke og jeg er ikke syk enda. De som har blitt syke hos oss har hatt et mildt sykdomsforløp, også ei lita jente på 1 år med astma
miepia30 Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 sjekk pandemi.no vaksinen er ikke klar. kommer sannsynligvis i slutt av september. helsepersonell får først, deretter pasienter i risikogrupper, blant annet gravide. vaksinen forventes ikke å ha andre bivirkninger enn den vanlige influensa vaksinen. har man vært i nærkontakt med noen som er syke kan det være aktuelt med forebyggende medisin (relenza) har du vært i kontakt med syke og ikke blitt syk innen en uke så ble du ikke smittet av dem. får man symtpomer selv skal man holde seg hjemme fra jobb minst en uke. foreløpig er ikke denne influenzaen særlig mye farligere enn den vanlige sesong influensaen, men desverre ser det ut til at gravide som blir syke kan bli mer alvorlig syke enn ikke gravide. men vi kan jo ikke iosolere oss av den grunn. tvi tvi og lykke til videre med de voksende magene
JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 heia! Det florere Svineinfluensa rundt meg - og i dag mårrest våknet jeg med vond hals. håper det blir ed halsen, men har hatt nærkontakt med mange syke - så regner med jeg får det. Håper bare det går bra!! Men er helt enig i att det er kipt å ikke vite noe serlig om sykdommen i forbindlse med graviditet.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 hei ringte til legen min i går for å spørre om råd ang svineinfluensaen og jobb. Er lærer og nå har flere av elevene mine vert syk med influensasymptomer. Min lege mente at hele greia var temmelig opphausa. Han sa at jeg kunne jo ikke gå på forebyggende hele høsten. Han mente at skolen jeg jobber på burde ordne med håndsprit slik at jeg kunne vaske henda ofte. Det er jo litt vanskelig når legene er så uening om hvordan man skal gjøre det. Skal på UL på tirsdag og tenkte jeg skulle spørre legen der også bare for sikkerhetsskyld.
jenta76 Skrevet 23. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2009 syns det er så merkelig når media har hauset dette så mye opp og legene skal liksom ha fått grundig informasjon om hvordan man skal forholde seg så er det plutselig ingen som kan gi et eksakt svar. Jeg tar de forholdsregelene jeg kan ta som hyppig håndvask og jeg har lært barna i barnehagen og nyse på armen hehe. Lykke til på ultralyd!! Du får skrive et innlegg hva jordmora de sa!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå