baremay Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Hei jenter, Er det noen som har erfaring med IVF? Etter ca et år med prøving fikk jeg i våres PCOS-diagnose og vi skal derfor prøve stimulering ved hjelp av sprøyter. Går alle på nesespray for nedregulering først, og hvor lenge er vanlig? Hvor lenge går man på sprøytene, sånn cirka? Er uttaket vondt? Har hørt at en del sier det. Får man velge om man vil sette inn igjen ett eller to egg? Veldig nysgjerrig og spent! Flere som er i samme situasjon? Klem fra meg
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Jeg har hatt 2 IVF-forsøk, men begynner å bli en stund siden så husker jo ikke alt like godt De fleste går på nesespray for å sette kroppens egen hormonproduksjon ut av spill. Det venlige er vel å gå 2-3 uker på spray før man starter opp med sprøyter, men dette er vel helt individuelt alt ettersom hvordan kroppen reagerer på sprayen. Jeg fikk cyster på eggstokkene og måtte gå en uke ekstra. Man tar blodprøver for å sjekke at man er godt nok nedregulert. Sprøytene gikk jeg på i 9 og 11 dager. Dette er også forskjellig fra person til person alt ettersom hvordan kroppen reagerer på stimuleringen. Uttaket er ikke akkurat behagelig, men det kommer man seg gjennom.. Jeg holdt til på Rikshospitalet og der får man intravenøs smertestillende. På Riksen får man ikke velge selv hvor mange egg man får tilbake. Dersom egget er av bra kvalitet og har delt seg som det skal, får man bare tilbake ett. Ved fryseforsøk får man tilbake to dersom begge overlever tining siden eggene frysess ned to og to. Ellers er det visse kriterier som må oppfylles for å få satt tilbake to...
baremay Skrevet 20. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2009 Hei turbotrollet Tusen takk for svar. Jeg holder selv til på riksen, så da håper jeg på smertestillende :-) Lykkes forsøkene for deg? May
mamma2006? Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Hei. Ser du fikk bra og utfyllende svar over. Vi har hatt to ivf forsøk, som misslyktes, og ett fryseforsøk som var vellykket. Vi fikk satt inn to egg, men bare det ene overlevde. Vi skal nå igang igjen med nytt forsøk, men denne gangen blir vi mest sannsynlig å sette inn kun ett. Dette fordi jeg hadde komplisert fødsel, og fordi ett tvillingsvangerskap er mer "risikofyllt" enn ett vanlig ett, dvs at sjansen for komplikasjoner er større. Ang egguthenting har jeg hørt masse forskjellig fra plass til plass. Noen syntes kun det var litt ubehagelig og andre igjen (inkl meg) syntes dette var det verste, med hele opplegget. Sier ikke dette for å skremme deg, men at du kan være forberedt på det. Håper at alt går bra for dere og at dere lykkes. Klæm
baremay Skrevet 20. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2009 Tusen takk mamma 2006! Det er helt greit at det er vondt, bare ok å være forbredt. Hva er det egentlig de gjør? Legen sa at de suger ut eggene. Stikker de noe opp gjennom også suger? uff, høres litt ille ut. M
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå