barbalala Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Har en to uker gammel baby som hittil har nektet å ta puppen. Hun var kvalm og slapp etter fødselen og hadde svelget mengder med fostervann. Deretter fikk hun gulsott og vi fikk beskjed på sykehuset og gi henne masse mat slik at hun fikk mer krefter og gikk opp i vekt. Vi prøvde koppmating og mating med sonde på sykehuset, og har den siste uka gått over til flaske med utpumpet melk. Syns det er veldig sårt at hun ikke vil ta puppen, særlig fordi jeg har så mye melk. Hun er veldig utålmodig når hun er sulten og snur seg vekk fra puppen, sannsynligvis fordi hun begynner å bli vant til at flasken kommer. jeg hadde lignende erfaring med storebroren hennes som brukte 3 uker på å ta puppen. Har derfor et håp at lillejenta også skal klare det, men ser allerede at hun begynner å bli "godt vant" til flaska - og kanskje også er blitt sugeforvirret?? Jeg syns det vanskelig å etablere en rutine på spisingen. Pumper meg hver 3. time foreløpig slik at jeg alltid ligger et måltid foran henne og har den klar til hun våkner. Men samtidig begrenser dette veldig min egen handlingsfrihet og jeg begynner å bli veldig sliten. Hvordan gjør dere andre dette?
blomstre Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Hei barbalala Har ikke erfaring med å komme over ammeproblemer... Her har det enten gått helt perfekt eller ikke i det hele tatt. Så ingen tips ang å få henne til å ta pupp. Pumpeerfaring har jeg imidlertid. Her ble det morsmelk på flaske supplert med mme etterhvert. Hva som gjorde dette gjennomføtbart for meg var: - God produksjon og fikk til å pumpe ( brukte 10-15 min) - Leide en dobbel medela pumpe (samme som de hadde på barsel her) - Far tok all oppvask og sterilisering - Far tok nattflaskene de første 5 ukene mens jeg pumpet - Barnet begynte å sover rundt ved 2 mnd slik at jeg da kunne slutte med nattpumping - mme sto klar til bruk ved behov, så ikke noe "pumpepress" :-) - Jeg hadde ingen andre små barn som måtte passes samtidig Ellers gjorde jeg som deg og pumpet hver 3dje time i starten, kunne etterhvert gå ned til hver 4rde og også slutte med nattpumping. Jeg har lagt alle mine pumpe tips i en egen tråd på ammedebatten. Tror den heter "morsmelk på flaske (pumping) - del dine tips" Mange andre som har delt gode tips i denne tråden også, sjekk den! Ellers ville jeg ikke nølt med å ta kontakt med ammehjelpen! Håper dere finner en løsning som totalt sett fungerer for dere, masse lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Hadde samme problemet med min lille gutt. Han ville ikke ta puppen fra dag en, dvs han fikk ikke til å suge, fikk heller ikke melk før dag 3, og da hadde sykeshuset allerede gitt han flaske. Utålmodig som han var når han var sulten, skjønte han fort at flaska var bedre enn puppen, som jeg måtte jobbe for å få noe ut av. Jeg pumpet også, men fikk ikke til å pumpe ofte nok, av diverse grunner, så melken forsvant nesten før den var i gang. Prøvde å få ham til å ta puppen i 7 uker, da ga vi opp. Han begynte å skrike bare han omtrent så puppen, og det endte med at vi begge gråt etter hvert mislykket forsøk. Ikke noe koselig. Fant ut at vi hadde det mye koseligere med flaske og mme, da ble han mett og fornøyd. Har vært mye nede pga vi ikke fikk til ammingen, men sånn ble det bare. Han er nå 17 mnd, og har så og si ikke vært syk, og han var en utrolig harmonisk og fornøyd baby. (og er fortsatt) Så klart morsmelk er best, men ikke slit deg helt ut på pumping, det er veldig slitsomt, også når du har andre barn, og det som kreves av sterilisering av alt utstyr. Lykke til, håper du får til ammingen, hvis ikke, så er det ikke verdens undergang, barna blir like friske og fine på morsmelkerstatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå