bomull Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Hei alle sammen. Har nettopp fått vite at min datter på 3 mnd har fått laktoseallergi/melkesukkerallergi. Jeg byttet mme fra Nan til Nan HA1 da problemene startet med diare. Nå har hun fått Nan HA1 i ca 3 uker og det fungerer greit. Men jeg leser jo på ingrdiensene at Nan HA 1 innholder laktose. Legen mente at jeg kunne fortsette med denne melken selv om den innholder laktose. Mine spm er: 1: hva er egentlig laktoseallergi, og hva vil det si for barnet? 2:Er det noen med samme problemet her inne og hva har dere gjort? 3. Kan dere anbefale noen andre merker av mme?
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Hei! Jeg har en sønn på 3,5 år som har laktoseintoleranse. Jeg merket det selv da han var 6 mnd gammel - da begynte han å få litt mme til måltidene og fikk voldsom diarè. Men det gikk bortimot et år før HS og lege innså at dette ikke var "normalt", og jeg fikk ta en test av ham på sykehuset. Er ikke helt fornøyd med HSen vår kan du si... (Jeg sluttet med vanlig mme etter noen uker da jeg selv innså at dette var langt fra normalt). Her er litt som kanskje kan hjelpe deg litt. Lommelegen.no skriver bl.a. dette om laktoseintoleranse: "Hva er laktose? Sukkeret i melk heter laktose og består av 2 sukkermolekyler koblet sammen. I tarmen spaltes dette doble molekylet til to atskilte sukkermolekyler som kroppen kan nyttiggjøre seg. Stoffet som utfører denne spaltningen heter laktase og finnes i slimhinnen i tynntarmen hos personer uten laktoseintoleranse. Hos en person med laktoseintoleranse er laktase enten fraværende eller kun tilstede i for små mengder." Jeg sluttet å gi han vanlig mme etter en liten stund, kjøpte noe på apoteket for allergikere som heter ProSobee. Det er basert på soyaprotein istedetfor kumelk som vanlig mme. Da han var stor nok til å drikke annen melk fikk han biola og rismelk (laktoseintolerante tåler, så vidt jeg vet, fint syrna melkeprodukter som f.eks. biola, yoghurt, rømme osv... ). Til matlaging kunne jeg i begynnelsen ikke bruke annet enn rismelk, men han tåler fint litt melk i sauser o.l. nå. Får han derimot mye kumelk får han utslett over hele kroppen. Håper dette hjalp litt. Lykke til!
bomull Skrevet 20. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2009 takk for god informasjon:) Vet du om det går ann å vokse det fra seg?
Suretær Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 det forsvinner som regel av seg selv hvis man er helt avstående i et par år. Så kan man prøve seg frem forsiktig med noen få produkter. Jo fetere jo bedre. Altså fløte bedre enn melk, brie bedre enn gulost osv. Det er desverre blitt litt "in" med disse intoleransene, og i noen tilfeller kan det lønne seg å få en ekstra lege til å se på det. Helst en alternativ, gjerne en homøopat. Mange gir denne diagnosen med en gang det er maveproblemer og det stemmer ikke alltid. Når det er sagt er kumelk ikke ment for babyer men for kalver som skal bygge muskler og opp å stå. Det er altså ikke naturlig for de små babyer med kumelk (vet jeg kan starte en heftig diskusjon nå..) Har man ikke noe valg er det helt riktig som du har gjort å få sjekket for intoleranse. Gi det litt tid så går det over. Jeg hadde det selv og er helt kvitt det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå