Gå til innhold

Ang tamiflu og gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva slags beskjeder dere andre har fått av lege og jordmor jeg. Min lege og jordmor sier uavhengig av hverandre at tamiflu må jeg holde meg laaangt unna dersom jeg blir smittet av svineinfluensa. Det er ikke testet på gravide og man vet ikke om det har potensielle skadevirkninger. Men min venninnes lege(min venninne er også gravid) sier at hun skal ta tamiflu med en gang dersom symptomene på svineinfluensa melder seg. Dette er jo også Folkehelseinstituttetts anbefalning, men vi vet vel alle at dette instituttet skriker "ulv ulv" for tiden. Men uansett er det altså litt vanskelig å vite hvilke retningslinjer man skal følge dersom smitten skulle banke på døren...Vaksinen er det iallefall ingen tvil om, den bør ikke gravide ta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk tamiflu i går. og legen sa at det skulle ikke være noe problem. samme sa apoteket, de sa at de nye retningslinjene var at gravide skulle få tamiflu med en gang de hadde antydning til influensa. og ringte føden og spurte. men de kunne ikke svare meg på noe.

så dermed tok jeg ikke sjangsen. er heller syk en dag eller to ekstra.

Skrevet

Blir ikke klok på det her jeg...=(

Nå gikk de ut i avisene med at alle kommuner hadde fått inn vaksinen til de gravide...også bør vi ikke ta den???=(

Skrevet

Jeg har spurt legen min ang Tamiflu og Relenza som folkeheleinst. anbefaler at vi skal ta. Jeg har ett barn som har begynt i barnehage nå, og legen min sa at jeg må regne med at jeg får svineinfluensa. Men at jeg kan velge selv om jeg vil ta Tamiflu eller Relenza. Han sa at han personlig IKKE hadde tatt dette dersom det var han som var gravid. Da kommer jeg heller ikke til å ta de. Han sa ta paracet! Han sa også at dette er en influensa som er litt mildere enn en vanlig en, men grunnen til at det er så "alvorlig" er de samfunns økonomiske konsekvensene siden ingen er imune i motsetning til en annen influensa. Ikke lett dette her.

Jeg kommer aldri til å ta vaksinen hvertfall, siden man kan bli syk av den.

Skrevet

Hvordan er formen da, to tette + en i magen? Er du dårlig?Håper du blir fort frisk. Jeg merker at jeg er veldig skeptisk til tamiflu, så om jeg blir syk kommer jeg ikke til å ta det jeg heller.

Skrevet

Hei,kom akkurat fra legen nå. Spurte ham om hvis jeg ble gravid om jeg kunne ta tamiflu.Han sa blankt nei. En gravid skulle IKKE ta tamiflu. Merkelig at ikke leger kan gi samme svar

Skrevet

Min lege sa at de ville behandle meg med relenza hvis det skulle dukke opp influensa blant de jeg omgåes mest. Det er forebyggende medisin, vet ikke helt hva den gjør opp mot tamiflu... :/

Skrevet

Jeg liker å ha fakta på bordet og kom over en forskningsrapport her en dagen som viste til forskning der tamiflu var testet på dyr. Der stod det at bruk av tamiflu ga misdannelser på kaninfostre når dosen ble noe økt. Dermed ville jeg absolutt ikke tatt noen av disse medisinene. Får håpe alt går bra likevel dersom vi blir smittet. Og paracet og antibioka kan vi jo ta.

Skrevet

Har fått påvist smitte i barnehagen til dattera mi + jobber selv på sykehus, så jeg vil nok bli smittet. Er også veldi i tvil om hva jeg da vil gjøre! Tror jeg kommer til å ende opp med å ikka ta noe tamiflu....

Skrevet

Jeg fikk høre at man kan få foster skade av svineinfluensa, er det sant?

De tror at svineinfluensa vaksine kan føre til nervesykdom som er veldig farlig og er også veldig sjelden.

Skrevet

Jeg regner med at dette er noe du har hørt fra noen som har lest det i VG eller Dagbladet. Slike sladreblader er jo ikke kilder man må stole på. Der stod det at barn av mødre som hadde Hong Kong syken hadde 1 % mindre iq enn andre. Altså ingen særlig forskjell, og dette kunne like godt komme av andre ting. Det er ikke påvist av svineinfluensaen har noen negativ effekt på fosteret nei.Men det er jo ikke bra for fosteret med feber. Sjekk kildene dine du, så slipper du å bekymre deg:)

Skrevet

Antibiotika hjelper ikke mot selve svineinfluensaen, men det hjelper dersom man skulle utvikle tendenser til lungebetennelse, som jo er risikoen for oss gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...