Gå til innhold

Arve 10år gammelt bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at bilsete var kjempedyrt og var et av de beste for 10 år siden,

Bilsete ar av merke recaro og lurer på om hva andre syns om dette?

Jeg er litt usikker da jeg tenker at det kanksje ikke er like sikkert som er laget de seneste årene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilseter "lever" ikke mer enn ca 5 år.

Skrevet

I følge svaret til trygg trafikk lever et sete mer enn i 5 år, men dette du er tilbudt er nok for gammelt.

Kjøpe brukt utstyr?

Publisert: 18.09.07 - Sist endret 29.09.08.

Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete?

Svar:

Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3009

Skrevet

Trygg trafikk sier stolene kan brukes i 8- 10 år.

Men det er da uansett for gammelt.

Recaro er heller ikke gode seter etter bilstoltestene som er blitt gjort opp gjennom årene.

Skrevet

Ok, takk for flere svar:)

Vært inne å tittet endel på nettet og ser nå at vi skal heller invistere i ett helt nytt og sikkert sete:)

Vel nytt spørsmål, noe sete å ambefale? Han er 10mnd ca 10 kg

Skrevet

maxi cosi har kommet ut blandt de beste i mange år nå, vi har det og er veldig fornøyd:-)

Skrevet

hts besafe 0-18 kg har vært best i test lenge.

Dette har vi hatt til begge ungene.

Skrevet

Har hørt at det er ikke lurt å arve bilseter, for de går ut på dato.

Skrevet

Jeg synes det er tull, men sånn er nå reglene. Tenk på all søpla som fylles opp på fyllinga bare fordi vi er blitt så kravstore. Og nei, barn blir ikke lettere drept av å sitte i en stol som heter recaro kontra maxi cosi. Og materialet er ikke verre. Tenk på bilsetene VI sitter i, da. Vi kjøper en bil som kanskje er 12 år gammel, med de samme setene og beltene som da bilen var ny. Ingen snakker om å kaste ut de gamle setene i bilen.

Mye tullprat rundt barn og sikkerhet, fordi det spiller på vår samvittighet som foreldre.

Skrevet

Vi kjørte et par turer med knerten vår i et 10 år gammelt bilsete nå i sommer. Var på ferie og siden de hadde det der orket vi ikke ta med vårt eget på flyet.

Men jeg hadde nok aldri latt knerten sitte i det bilsetet hver dag nei. Bilsetene og selene i det har forandret seg masse gjennom de siste årene. Jeg så ikke på det setet som så veldig trygt, selv om dette setet var et veldig bra sete for 10 år siden.

Hvis tassen din er 7 mnd (om jeg ikke leste feil) så er han jo så stor at dersom du investerer i et nytt sete nå, kan han jo bruke dette ganske lenge. Det er verdt pengene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...