Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Barnefaren til mit barn er veeeeldig keen på og inngå en privat avtale. Sier at også jeg får fordeler med privat ordning med at han da betaler mer enn det han egentlig skal enn hvis vi tar det igjennom NAV. Men jeg kan bare ikke fatte at han vil betale mer enn det han egentlig trenger... Skal sies at han er ekstrem gnien med penger og mente at jenta vår ikke trengte vinter dress i barnehagen pga av at det ble så dyrt... Å jada vi har penger til vinter dress.. Så hvilke skjulte motiver kan han evt lure seg bak???
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Hvis han ikke holder sin del av avtalen, kommer du ingen vei med å kreve pengene. Hvis du har NAV i ryggen. får du etterbetalt uansett om han betaler eller ikke, og han får trekk av skattepengene sine, om han får igjen på skatten, hvis han skylder bidrag. Det slipper han ved privat avtale!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 hehe.. han der bør du IKKE inngå en privat avtale med. Det som er greia, er at dere da kun har en avtale mellom dere to, og DU er den som må kreve inn om han ikke gidder betale. HAn har det med andre ord friere med en privat avtale. Og sjelden får en det en har krav på fra slike typer. Helst mindre. Hva tilbyr han deg? Her kan du regne ut hva bidraget ca blir gjennom NAV: http://www.nav.no/page?id=337 Det som er med å ta det gjennom NAV, er at de krever det inn gratis for deg. De har til og med makt til å ta bidraget gjennom arbeidsgiver til uvillige betalere. Dersom NAV regner det ut for deg, så kan det være at du må betale et engangsgebyr på ca 800,-. Men har du lav inntekt, så kan du søke om å slippe dette. Jeg vet ikke inntektsgrensen for å slippe, men jeg betalte ikke og har kun OS.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Fordelen er vel at utregningene kan dere ta via bidragsveilederen på nav's sine hjemmeside. og dermed slippe litt over 900 kr. i gebyr for at nav skal fastsette bidraget for dere. Når dere har en privat avtale så kan du allikavel få NAV til å kreve inn pengene for deg. Dette går via innkrevingssentralen. Ulempen med privat avtale er vel at det hjelper at dere har en god tone dere imellom. Jeg har privat avtale med en x... vi har et greit samarbeid. Jeg lar NAV håndtere alt når det gjelder min andre x... Vi kan knappt snakke sammen. Stadig mas om høyt bidrag. Selvom det langt ifra er nok til å dekke utgiftene (halvparten av de selvfølgelig).
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Fordelen er vel at utregningene kan dere ta via bidragsveilederen på nav's sine hjemmeside. og dermed slippe litt over 900 kr. i gebyr for at nav skal fastsette bidraget for dere. Når dere har en privat avtale så kan du allikavel få NAV til å kreve inn pengene for deg. Dette går via innkrevingssentralen. Ulempen med privat avtale er vel at det hjelper at dere har en god tone dere imellom. Jeg har privat avtale med en x... vi har et greit samarbeid. Jeg lar NAV håndtere alt når det gjelder min andre x... Vi kan knappt snakke sammen. Stadig mas om høyt bidrag. Selvom det langt ifra er nok til å dekke utgiftene (halvparten av de selvfølgelig).
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Om du har OS og går gjennom nav, så vil nav ta en del av det for å supplere opp....skjønn det den som kan. Har du privat avtale, så får du det du skal ha, men du kan risikere at han ikke betaler....og da står du der igrunn... Jeg har en ganske grei avtale med xen... han skulle egentlig ha betalt 3500, men da vi gikk på privat, så sa jeg 3000... og har også sagt at om ikke bidraget står på min konto på fastsatt dato, så går jeg gjennom nav, og da må han betale mer...+ at han nå har gått opp i lønn, så egentig så skulle det ve ha vært mer... Men, du må nesten se hva du "tør" gjøre.... du kan risikere at du ikke får penger...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Nei, det er feil, 22:38. NAV tar ingenting av overgangsstønaden eller bidraget for å "suplere opp". Det er vel 10 år siden de sluttet med dette. En får HELE bidraget, og overgangsstønaden. I dag koster det deg INGENTING å ta bidraget gjennom NAV. Annet enn den engangsgebyret, men som sagt; det kan du slippe om du har lav inntekt.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 I følge NAV så skal bf her betale 3500 i barnebidrag, men han sier at han heller kan betale 6000 om vi tar en privat avtale...Jeg vil heller ta det gjennom NAV slik at jeg får pengene hver måned uten noe tull fra hans sin side. Men i tillegg så påstår han at det er dyrere for han og gå igjennom nav da han må skatte for barnebidraget???? For jeg foreslo for han at vi tar barnebidraget i gjennom nav og så kan han i tillegg betale feks barnehagen, da vil han fremdeles betale mindre enn 6000 i mnd. Men da satte han seg på bakbeina og sa NEI, fordet at det ble dyrere for han enn og betale 6000 i barnebidrag pga at han måtte skatte ev det???? Jeg skjønner ikke noen ting.... Noen som vet????
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Nei, samme hvordan han gjør det, så må han skatte av sin inntekt, også bidraget. Bidraget blir uansett betalt av netto inntekt, selv om det er brutto inntekt som ligger til grunn for utregningen. Og mer skatt er det ikke. Og for å si det sånn; han betaler allerede sin del av barnepass med bidraget, da dette er med i utregingen. Ta et gjennom NAV, for da kan det også være at selv om bf ikke betaler en måned eller to, så kan du ha rett på et lite forskudd, slik at du får NOE. OG NAV vil ha oversikt over hva han evt blir skyldig i bidrag, slik at du slipper. Du trenger heller ikke mase på bf om bidrag er forsinket. Det gjør NAV ved å sende purring. JEg tror han snekrer sammen mange "røverhistorier" her for at du skal inngå en privat avtale, slik at han slipper krav på bidraget fra andre enn deg;) Han kan da bare la være å betale om det ikke passer, og vet da at det kun er du som skal kreve det inn;)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Skatten er den samme uansett hvordan han betaler. Skatt trekkes jo av bruttoinntekt. SÅ det argumentet hans er bare svada! Det kan jo være at han har inntekt som han ikke vil oppgi og ikke ønsker noen nærmere innsyn i økonomien sin? Eller dersom inntekten hans endrer seg veldig har du ingen måte å vite om dette utenom at bidrag betales via nav. Dersom du da tror at han har fått høyere inntekt kan du søke om endring av bidrag og nav innhenter hans inntektopplysninger på nytt. Det er også litt stressende å måtte stole på at bf betaler hver mnd slik han skal. Vi valgte avtale gjennom nav og har ikke angret. Nå slapper jeg mer av:)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #11 Skrevet 20. august 2009 Men er det sant at jeg må betale skatt av barnebidragte fra far om vi tar det igjennom NAV??? Det er også noe av det han hevder nemmlig, og at jeg ikke trenger og skatte av det om vi inngår en privat avtale???
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #12 Skrevet 20. august 2009 Barnebidrag er ikke skattepliktig. Ikke barnetrygd heller. Det er ikke pensjonsgivende inntekt og man betaler ikke skatt av dette. Bombesikkert! Han her vet ikke hva han snakker om. Ikke la deg lure.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Hvis han har svarte intekter og tar det gjennom NAV må han betale bidraget av de hvite inntektene. Hvis han på papiret har lav intekt og høyt forbruk, bla bidrag, vil skattemyndighetene kunne se at det er noe muffens der. Hvis han derimot ingår en privat avtale med deg trenger det ikke fremkomme noe sted at han har disse utgiftene. Dermed kan det se ut som om alt er i orden og han slipper problemer med skatteetaten. Det er den eneste måten jeg kan forstå at det kan være noen skattemessig fordel å lage en privat avtale.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 Sansynlig vis dreier det seg om svarte penger. Det går ikke gjennom NAV. Derfor alt dette snakke om spart skatt.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #15 Skrevet 20. august 2009 Om det er svarte penger, så hadde ikke nav's kalkulator kommet frem til 3500,-. Hvor har HI funnet hans lønn, om han har svart inntekt? Hun må jo ha en sum å legge inn i kalkulatoren på nav's side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå