Gå til innhold

Har en sta gutt, faren ble så sint i stad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 6, osm er en skikkelig godgutt, MEN med en jernvilje om det er noe han syns er urettferdig...som leggetid, f eks....

Nå som skolen er i gang, er det greit det ikke blir for sent. Jeg er villig til å forhandle da. Jeg mente 20, han 21. OK, da blirdet 20.30...og han var enig.

I kveld, etter en lang og slitsom dag med skolestart og det hele, ble han så sint når jeg sa han skulle legge seg. Han mistet fatning ahelt. jeg prøver så godt jeg kan å være rolig, emn det er en prøvelse når han får disse raserianfallene. Heldigvis er det ikke ofte, men likevel. Jeg sa rolig at om han ikk e kommer med emg på badet og steller seg til natta tar jeg legoen ut fra rommet og låser den inn på kottet. Gutten kom ikke, så jeg måtte jo ta legoen. Jeg var ikke sint, bare rolig og bestemt.

Så kom faren hjem,og han er mye borte da, så han dumper bare inni hverdagslivet innimellom. Han skjønner liksom ikke at jeg er sliten med ansvar for to barn, jobb og det hele. Så han bare handler han...gutten prøvde jo å komme seg inn på kottet ved å dra i håndtaket. Faren tar han men på badet, han holder han jo godt, det så jeg...Han kaster han i dusjen, og så i senga og gå ut. I melomtiden har jeg gått bort og luftet meg litt. Når gutten er i seng, og et hakk roligere, går jeg inn og snakker med han. Jeg ser at han har skikkelige blodutredelser på begge overarmene, sikkert fordi faren tok ham så hardt. Jeg fikk helt vondt inni meg...Fikk snakket med gutten og vi ble enige om å ta legoen frem på fredag om han legger seg fint i kveld og i morgen, og fortsetter med et. Hvis ikke tar jeg den bort med en gang igjen. Så han roet seg.

Faren er veldig flink å ta med barn apå turer osv, og forklare ting han selv er interessert i, men ha ner ikk enoe god på å forhandle osv. Enkelte ting bareer sånn, emn noe kan man diskutere med barna, mener jeg da...Nå er jeg muligens litt for ettergivende på en del ting, men jeg må ikk evinne alle kamper. Jeg har to barn som er godt likt av andre, ikke maser de etter snop i butikken, og ikke er deslemme med andre.

Hvordan i huleste forklarer jeg om de merkene da???

Skrevet

Men gutten din er så sint at han ikke hører etter , eller respekterer dere for voksne og dem som bestemmer...

Dere har litt å jobbe med....

Men mannen din får IKKE ta så hardt i han, det fikk jeg vondt av å lese også.. : (

Skrevet

Å herrefred, man kan da ikke holde på sånn!! Fy faen..jeg har ikke ord egentlig.....Etter tidligere innlegg fra deg så må jeg si jeg er forundret over at du er sammen med en sånn mann!

Skrevet

Han var veldig sliten etter en lang dag, og da trenger han jo å sove.Mne å foreslå det for han , er jo som å helle bensin på et bål :)

Føler jeg står veldig alene om dette, fordi faren bare tar de og legger de. Jeg liker å snakke med de og sånn, før de sovner. Når jeg har vært ute på kveldstid og faren har vært hjemme, sover stort sett barna. Jeg spør om det gikk greit å legge de, så får jegbare tørt til svar at, det le noe raseri....Så han er lit kjip der...det syns jeg...Han er litt for bastant, men det nytter det ikk eå si til han. Jeg sa til han i stad om de merkene. Fikk til svar at da fikk jeg ta jobben med å legge han selv...Jeg blir bare helt paff...

Skrevet

Jeg er hjemme i lange tider alene med ungene, og det går stort sett greit. Han jobber jo og tjener gode penger, men deter ikke alt. jeg er sliten når han kommer hjem, noe han bare blåser av. Jeg kan forstå at han er sliten også. Når han kommer hjem fra jobb, så holder han stort sett på med noe på huset (vi bygger), men han har jo muligheten å ta seg en trimtur, sove eller noe når vi er på jobb/bhg...Det har jeg aldri muligheten til...

Skrevet

Det kalles å mishandle barn det der. Man må ta i skikkelig hardt får å lage slike merker.

Skrevet

Er enig i at ein skal ta slik at det blir merker, men eg har to ungar som har jernvilje og er mega stae!!! Det blir sagt over at ungen er så sint at han ikke hører etter eller respekterer dere voksene og at dere har en jobb å gjøre der!! Det er eg litt uenig i, ja det er ein jobb men det er ein jobb som er der heile tida. Ein kan og eg meiner også at ein ikkje skal ta vekk den vilja ungane har. Dei må lære seg å håndtere vilja, sinnet og staheten sin. Eg syns ikkje at foreldre skal forhandle om alt heile tida, men at ungane skal bli hørt og at det er greit å bli enige. Eg må også forhandle med mine ungar, mest med 5åringen. 3åringen min må eg ta på ein heilt anna måte.

Som sagt så er begge mine ekstremt sjølvstendige og vil og skal bestemme det meste sjav, vilje av stål og ein stahet som som kan knekke mange. Eg er veldig sta sjav og eg ser meg sjav spes i 3åringen og veit at eg har nokon turbulente år forran meg. Det er ikkje lett men er ein konsekvent og tar litt andre ting i betraktning som at barnet er trøtt så er det rom for forhandlingar. Rett av deg å ta vekk legoen, det er også rett av mannen din å bare legge ungen, MEN ikkje med vold. Eg har erfart at det beste er å ikkje snakke for mykje om konsekvensen men bare la den komma og ikkje snakke for mykje med barnet etterpå heller. Sei godnatt og gjera den vanlige rutina og ikkje noko anna dill. Dill da blir ein bonus når barnet har lagt seg uten bråk.

Det meiner nå eg og det funkar fint her.

Lykke til!!

Skrevet

Ja det er slitsomt å forhandle. Men han er så rar vet du, gutten min...Sa det ar jeg er et menneske som betsemmer selv, og du er et menneske som bestemmer selv. Jeg liker å høre hva han har å si, jeg har stor respekt for barna mine, men enkelte ting MÅ jeg som mor bestemme. F eks at det er sengetid. Jeg forhandler gjern elitt på tidspunktet, om han spør etter ti minutter ekstra så kan det være greit det, men når han blir rasende, så må det få en konsekvens.

Skrevet

Har 4 barn selv, så vet at tålmodigheten kan være ganske tynslitt om kvelden....

Men, må si jeg reagerer på hva mannen din gjorde her. Vi har også opplevd barn som har hatt raseriutbrudd, men har ALDRI gitt de merker når vi har løftet de opp. Og en ilsint unge kan bli ganske sterk, så føler ikke vi har brukt "silkehansker" heller. Handler om å ha kontroll.

Hadde blitt rasende om mannen min hadde gitt barnet mitt merker.

Hva skal dere si om andre ser merkene? Tror jeg hadde blitt sjokkert om jeg hadde sett et barn med slike merker.

Skrevet

Jeg har problem med at han reagerer sånn, fordi han vanligvis er superherlig, bare veldig sterk vilje, særlig når han trenger å sove og ikke innser det selv.

Skrevet

Ups, ser at det manglar ein ikkje i første setning her..... Det skal stå

Eg er enig i at ein IKKJE skal ta slik at det blir merker, meiner jo at ein ikkje skal ta i så hardt.......

Men at ein må ta tak i armen for å få dei til å reagere må eg gjera (tar ikkje så hardt at det blir merke da, kan vera nok å legge handa på ryggen hans eller dra litt lett i genseren) spesielt med gutten min på 5år, han reagerar bare ikkje bestandig.....selektiv hørsel heiter det.

Er enig i at det er enkelte ting mamma bestemmer og slik er det bare. Fint å kunne forhandle men det er ikkje rom for forhandling heile tida. Gutten min er ekstrem til å forhandle og det gjer faktisk ikkje saken noko bedre av og til. For seier eg nei eller at han skal legge seg nå fordi det er skule i morgo(feks) så skal han forhandle kvør kveld og det er ikkje bestandig rom for det. Eg blir sliten av det også eg, at han skal kverulere heile tida for å prøve å sjå om det går an å dra strikken litt til......

Skrevet

Problemet her er jo FAREN, ikke gutten??

Skrevet

Du har problem med at gutten din reagerer sånn?

Hadde heller hatt problem med mannen din! Man skal IKKE under noen omstendigheter med vilje ta så hardt i barna at de får blodutredelser av det! Mannen din bør legge seg langflat og unnskylde til gutten! Hva lærer gutten din av slik oppførsel tror du?

Skrevet

Skjønner at man blir veldig frustrert når barna ikke hører etter, særlig på kvelden. Likevel er det ikke rett at faren tar så hardt tak i gutten. Det virker som at faren her gjør galt ovenfor gutten, så prøver du å glatte over det ved å love gutten lego. Hallo sier jeg bare!!! Det gjør ikke oppførselen til pappaen noe bedre. Du burde gå å ta den samboeren din fatt og si fra at slik oppførsel er ikke akseptert en eneste gang til!

Skrevet

du skal ta GANSKE hardt i en gutts armer for at det skal lage merker...

Skrevet

Gråt gutten når faren tok i han da ?

Selv får jeg ekstremt lett blåmerker og kan plutselig ha stygge merker uten å vite åssen jeg har fått de.

Skrevet

Har du snakket ordentlig med far og sønn om hva som skjedde? Det er veldig trist om mannen din har holdt ham så hardt at han har fått merker - men sønnen din kan også ha vridd seg unna slik at merkene oppstod når huden ble "vridd".

Det er viktig at du sier til sønnen din at det ikke er greit at faren tar så hardt i ham! Hvis faren er årsak til skaden så bør dere alle tre snakke sammen om at det er noe som ikke er lov og som ikke skal skje igjen.

Pappan er som du sier lite tilstede og har sikkert lite erfaring i forhold til å takle gutten. Hjelp ham, og lær ham dine teknikker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...