Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hvor varme er disse luene egentlig. Bruker sånn tynt kløfritt merinoull.. typpisk babyull, og strikker vanlig glattstrikk. sitter her med følelsen at den blir for tynn, og at vinden blåser rett igjennom... Hva mener dere, som kanskje er litt mer drevne i faget?
...♥... Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Kan hende den blir litt kald til vinteren ja, men det er jo bare å fore den med fleece når den er ferdig:)
Gjest Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Min mor sydde alltid flanellfor inni strikkeluene våre, rev opp gamle laken og sånt. Funker utmerket, og de var behagelige å ha på.
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2009 jo det hadde jo gått ann, men det kan jeg ikke hehe... Er elendig på strikking, har bare lært meg denne typen. egentlig skal det være hullmønster på den som går over ørene.. det ser veldig fint ut, men jeg dropper det på denne da hensikten med å holde ørene varm blir borte når det er mange hull i den. men burde ikke ull være innerst? er det ikke det som gjør det varmt eller?
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2009 men tenkte ikke å bruke den på selve vinteren da, siden det ofte er veldig kaldt, men mer på høsten når det kan være litt hustri (vet ikke om det blir sagt.. dialekt hehe)
Ranveig R Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Vinden blåser igjennom ja. Det eg har gjort så langt er å strikke huene tjukkare, strikke med dobbel tråd f.eks. utan å endre pinnestørrelsen. Då blir den tettare. Eller så har eg strikka huene lange og hatt ein brei oppbrett så hua blir dobbel på øyrene. Alternativt kan ein sy på ein fleecestrimmel inni (som eit panneband eller noko, berre sydd fast på innsida) eller dekke heile hua med fleece. Eg og vil ha ull innerst på dei søte små, men huene må som sagt vere tjukke for å hjelpe mot vinden.
Himmel og hav Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Ull innerst er vktig hvis du blir svett og klam, ellers så varmer ull fint om det er noe innenfor også. Jeg pleide å fore luene til guttene mine med gamle t- skjorter eller collagegensere. Der er stoffet mykt og litt elastisk og gjør det veldig behagelig å gå med, og det er ikke vanskelig: Du strikker lua ferdig, legger den oppå ei t.skjorte, helst nederst i kanten etter på en arm slik at det er fall nederst, så klipper du ut et stykke gjennom begge lag som er litt større enn lua. Så syr du fast den nederste kanten med tråklesting og syr sammen resten av foret for hånd. Ofte holder det å fore en 6-7 cm nederst slik at det luner over ørene og hindrer kløe i panna.
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2009 takk for hjelpen folkens :-) skal se om jeg får til å sy noe inni etter lua er ferdig. :-) Men om jeg finner noe.. f.eks fleece, og syr inni, er den da varm nok til at den kan brukes på vinteren?
Gjest Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Mamma strikka ei lue til bittelille i fjorvinter; den er strikka i baby-ull (altså superwash, men ren ull), hun strikka da med dobbel tråd på den anbefalte pinnetykkelsen, pluss at hun laga fem cm oppbrett der hun strikka perlestrikk (litt avansert mønster i rett og vrang), og i tillegg øreklaffer som er i to lag rettstrikk med dobbel tråd. Uten noe annet fôr, men du fryser pokker ikke i den lua altså Den er så tett og tjukk at jeg tviler på det kommer noe luft igjennom selv i de verste høststormene.
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2009 hadde jeg vært litt smart hadde jeg strikket med dobbel tråd og med brettekant, men så lur var jeg ikke.. er temmelig fersk i strikkefaget hehe.. har strikket en lue før og et par sokker. thats it..
Gjest Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 da vet du det til neste gang! Jeg gjør stadig sånne oppdagelser, og irriterer meg alltid over ting jeg har strikka ferdig før jeg oppdaget hvordan det SKULLE vært gjort. Menmen, det er en læringsprosess. Og uansett om lua bare blir brukt på godværsdager så har du i alle fall en lue du kan pakke pent inn på loftet og ta fram om tyve år og si at "dette var noe av det første jeg strikket, og den var til deg". Det tenker i alle fall jeg ("javel, ullgenseren ble bare brukt tre ganger før armene ble for stutte, men jeg har i alle fall sittet mange timer og strikket på den for at du skulle være god og varm de tre gangene du rakk å bruke den")
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2009 hehe ja det er sant :-) lurt tenkt!
Gjest mphs Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Jeg liker veldig godt passformen på nøstebarnluene med øreklaff og knyting. Jeg har strikket de i dobbel babyull og har brukt de på vinteren til ungene, men de dagene det har blåst mye har de hatt en vindlue fra reima over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå