pityriasis Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Jeg har bare vært her inne en uke, men er alt overveldet av diskusjoner rundt SA/MA/"misting". Har alltid visst at dette er noe som kan skje, og har absolutt ikke planer om å lage ENNÅ en tråd om hvor vidt det bør være rom for slike diskujsoner her inne. Imidlertid tenkte jeg kanskje jeg kunne presentere litt fakta om spontanabort, hentet fra lærebok for leger i gynekologi og obstetrikk (Gyldendal akademisk 2008). * SA hender i 15% av erkjente kliniske svangerskap. * 80% av disse skjer innen uke 12. * Risikoen øker med alderen til 20% over 35 år. * På årsbasis i Norge er det mellom 7-8000 kvinner som opplever SA. * I de aller fleste tilfellene skyldes aborten feil ved foster eller graviditetsanlegg * I de aller fleste tilfellene foreligger det en tilfeldig årsak uten økt gjentakelsesrisiko * Habituell abort er betegnelsen på kvinner med tre el flere kliniske aborter med samme partner. Dette gjelder ca 1% av kvinnene. * Selv etter tre påfølgende aborter er det 70% sannsynlighet for at neste graviditet skal resultere i levende barn. * Symptomene på SA er blødning og evt magesmerter, diagnosen bekreftes med GU og ultralyd hos lege. * Ca 20% av alle SA er MA, med andre ord ca 1400 kvinner pr år i Norge * Ca 10% av spontanabortene er senaborter, etter 1.trimester (uke 13-20) * I følge flere amerikanske nyere studier er risikoen for SA mindre hos førstegangsgravdide og andregangsgravide enn for de som har vært gravid mer enn 2 ganger tidligere. Det er altså 85% av svangerskapene som fullbyrdes. Nyere studier tyder på at prosentandelen er nærmere 90% for kvinner under 25, men tilsvarende unge partnere. Det er faktisk "nesten" alle! Det betyr ikke at man ikke skal glemme de siste 10%, men kanskje bekymre seg 10% - i stedet for 90%? Man kan ikke stanse en SA med bekymring! Og dere som mister må selvsagt skrive om det så mye dere bare orker for min del. Samme med dere som bekymrer dere for dette! (Det gjør jeg også innimellom...) Men på slike forum kan den reelle statistikken lett forsvinne når det kommer mange innlegg om det samme etter hverandre. Det er fremdeles ikke mer enn 1,5 per 10 personer som aborterer, selv om 5 av 10 innlegg her inne skulle handle om SA. :-) Lykke til alle sammen!
pityriasis Skrevet 19. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 19. august 2009 Retter meg selv litt (gikk litt fort i avskrivningen i sted): * I underkant av 20% (og ikke 10, 100-80 er liksom 20, he,he) av SA er senaborter, altså uke 13-20.
DK+2 Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Tusen takk for fin informasjon! Jeg må innrømme at jeg er litt "redd" for å miste, vet ikke hvorfor egentlig, har ingen grunn til å tro at jeg skal være en av dem, men sånn er det bare. Har aldri orket å innvolvere meg noe inni de andre debattene om SA o.l, men syns det er fint å kunne snakke om følelsene sine, både de gode og de vonde. Jeg følte det ikke sånn som jeg føler det nå da jeg gikk gravid første gangen, men det kan være pga jeg viste så lite om alt. Jeg fikk svangerskapsforgiftning på slutten og det er egentlig noe som bekymrer meg mere om jeg skulle oppleve det en gang til, men den tid, den sorg... har enda lenge igjen, man får bare ta det så det kommer. Og uansett, graviditeten skal man glede seg over, ikke bekymre seg
pityriasis Skrevet 19. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2009 Hei "mamma+pappa+gutt..." Jeg har brukt litt tid de siste dagene på å "reality check'e" SA gjennom diverse lærebøker og andre troverdige kilder (ikke type internettforum eller wikipedia). Hovedårsakene til SA er som nevnt feil med fosteret el graviditetsanlegget. Dette kan en ikke forebygge. Skjer det, så er det alt bestemt ved befruktningstidspunktet. I forkant av befruktning er det selvsagt en fordel, men ikke nødvendigvis nok til å hindre SA, at både mor og far har et sunt kosthold, en sunn vekt, mosjonerer regelmessig og ikke røyker eller ruser seg. Når en er gravid kan en forebygge SA som skyldes ren uaktsom adferd som overdrevet alkoholinntak el bruk av andre rusmidler, ekstreme fysiologiske påkjenninger som meget høyintensiv trening (har vist å øke SA-risiko x3, altså opp mot 45%, dog moderat trening anbefales!), sulting eller ekstremt kosthold, sykdom/infeksjoner (i den grad en kan forebygge dette) eller risikoadferd (hoppe i fallskjerm). Det er også viktig at en tar Folat, selv om dette ikke påvirker SA-risikoen nevneverdig, men derimot reduserer risikoen for barn med ryggmargsbrokk og leppe-ganespalte. Ellers er det fint lite en kan gjøre. Om fosteret ikke har levedyktige gener er løpet kjørt uansett. Om fosteret har levedyktige gener men du påvirker kroppen din så det forgiftes, ikke får næring eller sirkulasjon kan det selvsagt påvirke fosteret/embryoet. Lev sunt, stress ned - så går det bra med nesten 90% av oss! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå